1 315 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
vägguttag
Hej
Har ett elvärmt golv som blivit inkopplat på en stickkontakt (fast installerat av en elektriker). Funkar bra, men jag är bekymrad över att uttaget känns varmt. I samband med att jag skulle fästa det bättre i väggen fick jag en möjlighet att se kopplingarna. Plasthylsorna som tåtarna går in i ser lite brända ut, och man känner tydligt värme från dem. Frågan är, bör jag låta åtgärda detta? Känns inte som om det är som det skall vara. Tacksam för tips.
Har ett elvärmt golv som blivit inkopplat på en stickkontakt (fast installerat av en elektriker). Funkar bra, men jag är bekymrad över att uttaget känns varmt. I samband med att jag skulle fästa det bättre i väggen fick jag en möjlighet att se kopplingarna. Plasthylsorna som tåtarna går in i ser lite brända ut, och man känner tydligt värme från dem. Frågan är, bör jag låta åtgärda detta? Känns inte som om det är som det skall vara. Tacksam för tips.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Är värmekabeln inkopplad med stickkontakt?? Har verkligen en elektriker gjort den installationen?
//Patrik
//Patrik
Redigerat:
Ok! Tack för de snabba svaren, jag tar hem en elektriker. Vill bara förtydliga: har byggt ett uterum i anslutning till huset. Stickkontakten sitter på väggen mot uterummet. Ledningen är dragen in i kontakten, alltså ingen lös kontakt. Och det var en behörig elektriker. En fråga: Om en väggkontakt används, alstrar den då märkbar värme? Här används den ju faktiskt hela tiden eftersom vi har golvvärmen på hela tiden. ??
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Låter som en ganska märklig lösning för att vara golvvärme... Det är en sak att ha så på vattenrör, men golv.. och är kallkabeln klamrad in i vägguttaget också alltså?
Låter väldigt opraktiskt i mina öron i alla fall.
Värme kan bl.a. uppstå om det är dålig kontakt i vägguttaget.
//Patrik
Låter väldigt opraktiskt i mina öron i alla fall.
Värme kan bl.a. uppstå om det är dålig kontakt i vägguttaget.
//Patrik
Moderator
· Stockholm
· 57 890 inlägg
Ja tänk på att om dte är "lite" varmt nu så kan det snabbt ändra sig till att bli mycket varmt och börja brinna. Framförallt så förstör värmen kontakten ytterligare, så den blir sämre med resultat att dte blir mer värme i kontakten osv.
Klicka här för att svara