P
Min diskmaskin är strömlös. Den fungerar när jag pluggar i kontakten i annat vägguttag, men den vanliga är stendöd. Alla säkringar i skåpet är hela. Någon smart som kan säga vad som är fel?
 
Hur har du kontrollerat att säkringen/säkringarna är hela?

Är det porslinssäkringar eller dvärgbrytare?

Signalpärlan i en porslinssäkring trillar inte alltid bort när den går.

Vipparmen på en dvärgbrytare trillar inte alltid ner när den löser ut.

Har du kollat alla tre huvudsäkringarna?
 
P
Demmpa Demmpa skrev:
Hur har du kontrollerat att säkringen/säkringarna är hela?

Är det porslinssäkringar eller dvärgbrytare?

Signalpärlan i en porslinssäkring trillar inte alltid bort när den går.

Vipparmen på en dvärgbrytare trillar inte alltid ner när den löser ut.

Har du kollat alla tre huvudsäkringarna?
Så här ser det ut, är det vad som kallas dvärgbrytare? Ingen av dem har trillat ner. Kollat huvudsäkringarna, såg hela ut.
 
  • Elcentral med öppen dörr som visar flera märkta dvärgbrytare och huvudsäkring intakta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

De två första raderna innehåller dvärgbrytare, tredje raden har en fyrpolig JFB (jordfelsbrytare) samt en tvåpolig PSA/PSB (personskyddsbrytare, kombinerad JFB & dvärgbrytare i en enhet).

Prova att slå ifrån dvärgbrytaren för diskmaskinen å återställ den.

Du har flera trepoliga dvärgbrytare, om en huvudsäkring går så kan strömmen gå genom flerfasig last och ge ström till den ”fas” som saknar ström.
Prova att slå ifrån alla trepoliga dvärgbrytarna och kontrollera om du har spänning/ström i alla uttag mm. Om det saknas spänning så har en huvudsäkring gått, eller så är det fel hos nätägaren.
 
P
Demmpa Demmpa skrev:
De två första raderna innehåller dvärgbrytare, tredje raden har en fyrpolig JFB (jordfelsbrytare) samt en tvåpolig PSA/PSB (personskyddsbrytare, kombinerad JFB & dvärgbrytare i en enhet).

Prova att slå ifrån dvärgbrytaren för diskmaskinen å återställ den.

Du har flera trepoliga dvärgbrytare, om en huvudsäkring går så kan strömmen gå genom flerfasig last och ge ström till den ”fas” som saknar ström.
Prova att slå ifrån alla trepoliga dvärgbrytarna och kontrollera om du har spänning/ström i alla uttag mm. Om det saknas spänning så har en huvudsäkring gått, eller så är det fel hos nätägaren.
stort tack! Det funkade!
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.