useless useless skrev:
Problem med kondens kan det bli ändå. Drar man ett rör uppåt från ett varmt till ett kallt utrymme så finns det risk att det rinner ner vatten i takdosan.
Det förstås, täta med silikon i takdosan? Eller hur hade en elektriker löst det?

R robert95 skrev:
EDIT: Googlat, obruten fas = SVART, bruten fas = BRUN eller VIT
jag förstår inte -- har du hittat ditt eget hus på Google?

du kan inte förutsätta något om kablarnas funktion utgående från deras färg, än mindre vad som råkar stå på nätet...

• Gilla
Andreas_kalmar och 3 till
  • Laddar…
harka harka skrev:

du kan inte förutsätta något om kablarnas funktion utgående från deras färg, än mindre vad som råkar stå på nätet...
Haha! Nä såklart, men verkar som att det ska vara kopplat så iaf.

harka harka skrev:

Trådens bästa råd.

Vet man inte hur man ska mäta upp ledningar själv ska man inte pilla med el. Det "ska" vara rätt men det "kan" vara fel.

Jag har en kopplingsdosa på vinden efter min gamla VVB som jag funderar att dra el från. Men då jag itne är 100 på hur det är draget så får elgubbarna ordna det. När jag samlat ihop så de har jobb på fastigheten i en hel dag :)

• Gilla
Andreas_kalmar
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
Trådens bästa råd.

Vet man inte hur man ska mäta upp ledningar själv ska man inte pilla med el. Det "ska" vara rätt men det "kan" vara fel.

Jag har en kopplingsdosa på vinden efter min gamla VVB som jag funderar att dra el från. Men då jag itne är 100 på hur det är draget så får elgubbarna ordna det. När jag samlat ihop så de har jobb på fastigheten i en hel dag :)
Visst, så kan man ju resonera, (och det respekterar jag) men samtidigt tror jag att detta är något som en kan lära någon över ett forum på internet.

Jag hade kanske inte rådfrågat hur man byter hela elcentralen ;)

Det finns inget "ska" när det gäller trådarnas färg respektive funktion, UTOM josd som SKA vara gul/grön i moderna installationer. I äldre anläggningar kan jorden vara tex röd men det kan även tex fas eller tändtåd vara.
Så lita ALDRIG på färger och funktion.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
JanneJanne123
R robert95 skrev:
EDIT: Googlat, obruten fas = SVART, bruten fas = BRUN eller VIT

Vet inte ens vad bruten fas innebär, det är väl en fas och nolla ned i dosan bara, så har jag för mig det har sett ut i 3 andra takdosor.

Tänker att jag bara kopplar på fas och nolla och drar upp det till uttaget på vinden.
Lite beroende på hur ny installation du har så kan du eventuellt ha endast en tändtråd som fas till din takdosa. Dvs att den fasen som leder dit går genom en strömbrytare och är därmed bruten fas. Till strömbrytaren går dock obruten fas. Så det beror helt på hur det ser ut hos dig. Som nämnt ovan betyder färger ingenting säkert, de är en indikation, men går inte att lita på.

JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Lite beroende på hur ny installation du har så kan du eventuellt ha endast en tändtråd som fas till din takdosa. Dvs att den fasen som leder dit går genom en strömbrytare och är därmed bruten fas. Till strömbrytaren går dock obruten fas. Så det beror helt på hur det ser ut hos dig. Som nämnt ovan betyder färger ingenting säkert, de är en indikation, men går inte att lita på.
Tack för svar

E elmont skrev:
Det finns inget "ska" när det gäller trådarnas färg respektive funktion, UTOM josd som SKA vara gul/grön i moderna installationer. I äldre anläggningar kan jorden vara tex röd men det kan även tex fas eller tändtåd vara.
Så lita ALDRIG på färger och funktion.
Ok, tack för svar. Nä det gör jag inte, jag får mäta innan jag gör något, OM jag gör något.

R robert95 skrev:
Visst, så kan man ju resonera, (och det respekterar jag) men samtidigt tror jag att detta är något som en kan lära någon över ett forum på internet.

Jag hade kanske inte rådfrågat hur man byter hela elcentralen ;)
El ska man inte lära sig över nätet.
I princip är det så att om du behöver fråga om el så kan du inte tillräckligt och skall använda en fackman.

Eller meddela försäkringsbolaget att du drar all el själv ;)

Själv föredrar jag att öppna, titta och rycka i trådarna, det ger oftare en klarare bild än att i blindo mäta.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Appendix Appendix skrev:
El ska man inte lära sig över nätet.
I princip är det så att om du behöver fråga om el så kan du inte tillräckligt och skall använda en fackman.
Varför inte?
Vi lär oss på olika sätt, vissa lär sig via text, andra genom att fysiskt pilla med det.

Jag säger som så, bättre att fråga och koppla rätt, än att vara tyst och koppla fel.

• Gilla
JanneJanne123 och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Varför inte?
Vi lär oss på olika sätt, vissa lär sig via text, andra genom att fysiskt pilla med det.

Jag säger som så, bättre att fråga och koppla rätt, än att vara tyst och koppla fel.
För att elkopplingar kan få andra konsekvenser.
Som oftast sen får bäras av försäkringskollektivet

Det är dessutom ett område där det krävs behörighet inte bara av "hittepå" utan genom lagar och förordningar.

Vatten är ju en annan sak där det är upp till var och en att fippla själv men sen ta dialogen med försäkringsbolaget när man klantat sig :)

Det är ju iaf grundläggande att veta hur man använder en multimeter. Kan man inte det bör man itne pilla med el.

Appendix Appendix skrev:

Det är dessutom ett område där det krävs behörighet inte bara av "hittepå" utan genom lagar och förordningar.

Vatten är ju en annan sak där det är upp till var och en att fippla själv men sen ta dialogen med försäkringsbolaget när man klantat sig :)

Det är ju iaf grundläggande att veta hur man använder en multimeter. Kan man inte det bör man itne pilla med el.
Menar du att hempulade elinstallationer är mer skadedrabbade än installationer utförda av fackman? Vågat!
Har några oberoende källor på det?

Just behörighetssystemet är en kvarleva från forntiden som branschorganisationen gärna behåller. Hur viktigt det egentligen är med behörighet kan vi ju se på det nya påhittet "elinstallatör för regelefterlevnad".

Appendix Appendix skrev:

Enligt elsäkerhetsverket sker det 1800 elrelaterade bränder varje år att jämföra med ca 100 000 vattenskador.
Förskringsbolagens totala kostnader för brandskador (oavsett orsak) 2019 var ca 2 miljarder. Vattenskador stod för 2,7 miljarder.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.