5 078 läst ·
37 svar
5k läst
37 svar
Vägguttag på vind, ansluta hur?
Trådens bästa råd.harka skrev:
Vet man inte hur man ska mäta upp ledningar själv ska man inte pilla med el. Det "ska" vara rätt men det "kan" vara fel.
Jag har en kopplingsdosa på vinden efter min gamla VVB som jag funderar att dra el från. Men då jag itne är 100 på hur det är draget så får elgubbarna ordna det. När jag samlat ihop så de har jobb på fastigheten i en hel dag
Visst, så kan man ju resonera, (och det respekterar jag) men samtidigt tror jag att detta är något som en kan lära någon över ett forum på internet.Appendix skrev:
Trådens bästa råd.
Vet man inte hur man ska mäta upp ledningar själv ska man inte pilla med el. Det "ska" vara rätt men det "kan" vara fel.
Jag har en kopplingsdosa på vinden efter min gamla VVB som jag funderar att dra el från. Men då jag itne är 100 på hur det är draget så får elgubbarna ordna det. När jag samlat ihop så de har jobb på fastigheten i en hel dag![]()
Jag hade kanske inte rådfrågat hur man byter hela elcentralen
Det finns inget "ska" när det gäller trådarnas färg respektive funktion, UTOM josd som SKA vara gul/grön i moderna installationer. I äldre anläggningar kan jorden vara tex röd men det kan även tex fas eller tändtåd vara.
Så lita ALDRIG på färger och funktion.
Så lita ALDRIG på färger och funktion.
JanneJanne123
Husägare
· Stockholm
· 2 911 inlägg
JanneJanne123
Husägare
- Stockholm
- 2 911 inlägg
Lite beroende på hur ny installation du har så kan du eventuellt ha endast en tändtråd som fas till din takdosa. Dvs att den fasen som leder dit går genom en strömbrytare och är därmed bruten fas. Till strömbrytaren går dock obruten fas. Så det beror helt på hur det ser ut hos dig. Som nämnt ovan betyder färger ingenting säkert, de är en indikation, men går inte att lita på.R robert95 skrev:
Tack för svarJanneJanne123 skrev:
Lite beroende på hur ny installation du har så kan du eventuellt ha endast en tändtråd som fas till din takdosa. Dvs att den fasen som leder dit går genom en strömbrytare och är därmed bruten fas. Till strömbrytaren går dock obruten fas. Så det beror helt på hur det ser ut hos dig. Som nämnt ovan betyder färger ingenting säkert, de är en indikation, men går inte att lita på.
Ok, tack för svar. Nä det gör jag inte, jag får mäta innan jag gör något, OM jag gör något.E elmont skrev:
El ska man inte lära sig över nätet.R robert95 skrev:
I princip är det så att om du behöver fråga om el så kan du inte tillräckligt och skall använda en fackman.
Eller meddela försäkringsbolaget att du drar all el själv
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Varför inte?Appendix skrev:
Vi lär oss på olika sätt, vissa lär sig via text, andra genom att fysiskt pilla med det.
Jag säger som så, bättre att fråga och koppla rätt, än att vara tyst och koppla fel.
För att elkopplingar kan få andra konsekvenser.13th Marine skrev:
Som oftast sen får bäras av försäkringskollektivet
Det är dessutom ett område där det krävs behörighet inte bara av "hittepå" utan genom lagar och förordningar.
Vatten är ju en annan sak där det är upp till var och en att fippla själv men sen ta dialogen med försäkringsbolaget när man klantat sig
Det är ju iaf grundläggande att veta hur man använder en multimeter. Kan man inte det bör man itne pilla med el.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 650 inlägg
Menar du att hempulade elinstallationer är mer skadedrabbade än installationer utförda av fackman? Vågat!Appendix skrev:
För att elkopplingar kan få andra konsekvenser.
Det är dessutom ett område där det krävs behörighet inte bara av "hittepå" utan genom lagar och förordningar.
Vatten är ju en annan sak där det är upp till var och en att fippla själv men sen ta dialogen med försäkringsbolaget när man klantat sig
Det är ju iaf grundläggande att veta hur man använder en multimeter. Kan man inte det bör man itne pilla med el.
Har några oberoende källor på det?
Just behörighetssystemet är en kvarleva från forntiden som branschorganisationen gärna behåller. Hur viktigt det egentligen är med behörighet kan vi ju se på det nya påhittet "elinstallatör för regelefterlevnad".
Enligt elsäkerhetsverket sker det 1800 elrelaterade bränder varje år att jämföra med ca 100 000 vattenskador.Appendix skrev:
För att elkopplingar kan få andra konsekvenser.
Vatten är ju en annan sak där det är upp till var och en att fippla själv men sen ta dialogen med försäkringsbolaget när man klantat sig![]()
Förskringsbolagens totala kostnader för brandskador (oavsett orsak) 2019 var ca 2 miljarder. Vattenskador stod för 2,7 miljarder.