5 078 läst ·
37 svar
5k läst
37 svar
Vägguttag på vind, ansluta hur?
Sida 1 av 3
Hej! Tänkte installera ett fast kontaktuttag på vinden.
Vad blir bäst, vad är godkänt? Man får väl göra det själv om man har "fackmannamässiga kunskaper"?
Gör jag det bara rätt borde det som jag tolkar det, inte vara något problem?
Min tanke var att dra kablage från takdosan i sovrummet, som är precis under där jag tänkt ha uttaget.
Får man göra så?
Tack & Trevlig helg
Vad blir bäst, vad är godkänt? Man får väl göra det själv om man har "fackmannamässiga kunskaper"?
Gör jag det bara rätt borde det som jag tolkar det, inte vara något problem?
Min tanke var att dra kablage från takdosan i sovrummet, som är precis under där jag tänkt ha uttaget.
Får man göra så?
Tack & Trevlig helg
Haha! Ja jag är sugen på det.Staffan2000 skrev:
Har ju bytt stickproppar och uttag innan. Jag fattar ju hur man gör, så tror inte det är problemet.
Frågan är bara om det är OK att tjuva ström från takdosan där en lampa just nu är ansluten.
Om det finns obruten fas, nolla och skyddsjord i dosan och den gruppen går att använda till det du ska ha på vinden så ser jag inga problem. Största utmaningen är kanske att reda ut exakt vilka sladdar som finns i dosan och vad dom har för funktion. Man kan aldrig lita på färgerna...
Sen finns det lite att tänka på kring materialval, hur man skarvar kablarna, vad man behöver tänka på om det är kallt klimat på vinden så man inte får kondens i dosan, etc. Men lägg upp dina planer här så kommer dom nog att bli bra till slut.
Vad gäller behörighetskravet så är det ju ett litet moment-22 - Det är inget man får göra själv, men det kan vara praktiskt taget omöjligt att hitta en elektriker som orkar bry sig.
Sen finns det lite att tänka på kring materialval, hur man skarvar kablarna, vad man behöver tänka på om det är kallt klimat på vinden så man inte får kondens i dosan, etc. Men lägg upp dina planer här så kommer dom nog att bli bra till slut.
Vad gäller behörighetskravet så är det ju ett litet moment-22 - Det är inget man får göra själv, men det kan vara praktiskt taget omöjligt att hitta en elektriker som orkar bry sig.
EDIT: Googlat, obruten fas = SVART, bruten fas = BRUN eller VITJanneJanne123 skrev:
Vet inte ens vad bruten fas innebär, det är väl en fas och nolla ned i dosan bara, så har jag för mig det har sett ut i 3 andra takdosor.
Tänker att jag bara kopplar på fas och nolla och drar upp det till uttaget på vinden.
Köpt ett utomhus-klassat uttag, så borde inte vara något problem med kondens.useless skrev:
Om det finns obruten fas, nolla och skyddsjord i dosan och den gruppen går att använda till det du ska ha på vinden så ser jag inga problem. Största utmaningen är kanske att reda ut exakt vilka sladdar som finns i dosan och vad dom har för funktion. Man kan aldrig lita på färgerna...