M
Hade det inte vart bättre att förklara för TS hur ett dödligt scenario kan uppstå när man förväxlar nolla och jord istället för att dividera om hur vida jordblecket är spänningsförande eller inte?

I en felkopplade elanläggning ska man utgå ifrån att vad som helst kan vara strömförande, slå av strömmen och eliminera det som är fel innan man slår på igen.

I TS fall så var ju faktiskt nollan kopplad så att den potentiellt ”skyddsjordade” en enhet i metall. Allt som krävs är att hålla i enheten och samtidigt få tag i en fas så blir man en kanonfin glödlampa utan att JFB löser ut.

är inte utbildad på el så mitt resonemang kan vara fel, men jag tror det stämmer.

sedan löste ju JFB så problemet var ju ur världen så sett, men det statuerar ju ett exempel för varför man inte ska gissa kabelfärger och vara glad bara för att det funkar.

är ju dock inte helt trivialt att kontinuitets-/isolationsmäta PE som hemmapulare.

M
M Marcussjogren skrev:
Hade det inte vart bättre att förklara för TS hur ett dödligt scenario kan uppstå när man förväxlar nolla och jord istället för att dividera om hur vida jordblecket är spänningsförande eller inte?

I en felkopplade elanläggning ska man utgå ifrån att vad som helst kan vara strömförande, slå av strömmen och eliminera det som är fel innan man slår på igen.

I TS fall så var ju faktiskt nollan kopplad så att den potentiellt ”skyddsjordade” en enhet i metall. Allt som krävs är att hålla i enheten och samtidigt få tag i en fas så blir man en kanonfin glödlampa utan att JFB löser ut.

är inte utbildad på el så mitt resonemang kan vara fel, men jag tror det stämmer.

sedan löste ju JFB så problemet var ju ur världen så sett, men det statuerar ju ett exempel för varför man inte ska gissa kabelfärger och vara glad bara för att det funkar.

är ju dock inte helt trivialt att kontinuitets-/isolationsmäta PE som hemmapulare.
ett mer verkligt exempel skulle ju kunna vara om TS hade kopplat in en skyddsjordad lampa med hölje i metall utan att slå på den. Så länge den inte slås på så borde inte FJB lösa ut. Höljet står då och agerar nolla eftersom PE inte bryts av lampans strömbrytare.

E El-Löken66 skrev:
Jag tycker jordbleck är spänningsförande.
Det tror jag faktiskt inte, då skulle du ju aldrig kunna försvara att det finns jordbleck överhuvudtaget om de är spänningsförande.

E El-Löken66 skrev:
Inte upp till mig att hitta dessa faktorer för att försvara TS farliga avsteg.
Nu är du där igen, det är ingen som försvarat TS avsteg. Men du väljer tydligen att tolka det så av någon anledning...

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:

Det är väl iofs. inte klarlgat exakt vad som var fel hos TS. Det enda vi vet är att uttaget nu efter omkoppling fungerar. Varken han eller vi vet vad det är för tråd han har kopplat till skyddsjord i uttaget, emr än att den nu är röd.

Det faktum att jordfelsbrytaren löste ut tidigare, ger ju en indikation om att det kan ha varit en förväxling av jord och nolla. Men den tråd han nu har kopplat till skyddsjord skulle kunna vara en ytterligare fasledare, apparater som kopplas till uttaget kanske blir strömförande.

Med tanke på de märkligt grova trådarna vi såg på bilden, så känner jag att det är fullt möjligt (men inte jättesannolikt) att det inte alls finns någon jord där. Vi har ingen aning om vad dessa trådar har drivit tidigare, knappast ett vanligt uttag.

Man MÅSTE kontrollera, innan man kopplar. Och man MÅSTE testa efter inkoppling, inte bara att det fungerar, men även att skyddsjorden är rätt kopplad.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
M Marcussjogren skrev:

Att tro att en JFB löser alla problem är minst sagt farligt. NÄR den fungerar som tänkt är dom helt klart utmärkta MEN som allt annat mekaniska apparater så händer det då och då att dom inte fungerar som tänkt och kan invagga folk i en falsk säkerhet. Det finns en orsak till varför tillverkarna rekommenderar att man regelbundet ska testa sin JFB.
Ps jag har bytt mer än en felande JFB

Måste tyvärr meddela att samma sak hänt mig med ett uttag från eljo från storel, skruvade bort det o hittade inga fel och satte dit det igen och sedan har det funkat i 10 år

Eftersom inte TS har skrivit i tråden på ett tag så kanske inte kopplingen var så lyckad.
Det är skrämmande hur avslappnad inställning man har till sina brister. Tyvärr kommer inte el-polisen och slår TS på fingrarna, men det borde någon göra.

I äldre anläggningar är RÖD jord. Man skall alltid kolla bak mot centralen!

• Haha
Demmpa
  • Laddar…
G Gestad skrev:
I äldre anläggningar är RÖD jord. Man skall alltid kolla bak mot centralen!
I äldre anläggningar KAN röd vara jord *

Det är såna påståenden som gör att hemmapulare kopplar själva efter färg. Det kan vara vilken färg som helst på fas-nolla-jord

• Gilla
hempularen och 5 till
  • Laddar…
L Leo2020 skrev:
En elektriker har varit hos mig och det var han som sa att kablarna är som jag har antagit!!
Alltså :
svart = fas
Röd= nolla
Vitt= jorden

men problemet är denna skit vägguttag som inte har några vanliga symboler som alla andra vägguttag förutom jorden fär jag har ringat jordsymbolen.
Om du kopplat jorden rätt så kan inte jordfelsbrytare lösa

M
H hempularen skrev:
Det är väl iofs. inte klarlgat exakt vad som var fel hos TS. Det enda vi vet är att uttaget nu efter omkoppling fungerar. Varken han eller vi vet vad det är för tråd han har kopplat till skyddsjord i uttaget, emr än att den nu är röd.

Det faktum att jordfelsbrytaren löste ut tidigare, ger ju en indikation om att det kan ha varit en förväxling av jord och nolla. Men den tråd han nu har kopplat till skyddsjord skulle kunna vara en ytterligare fasledare, apparater som kopplas till uttaget kanske blir strömförande.

Med tanke på de märkligt grova trådarna vi såg på bilden, så känner jag att det är fullt möjligt (men inte jättesannolikt) att det inte alls finns någon jord där. Vi har ingen aning om vad dessa trådar har drivit tidigare, knappast ett vanligt uttag.

Man MÅSTE kontrollera, innan man kopplar. Och man MÅSTE testa efter inkoppling, inte bara att det fungerar, men även att skyddsjorden är rätt kopplad.
absolut, den sannolikheten finns också och det var ju ett ännu bättre exempel.

jag vet själv att jag har blå fasledare på 400V-slingan för elementen, helt enligt boken men lätt för den oförsiktige att missta för nolla.

det är alltså tillåtet att göra så eftersom den matas från en egen central där det (antagligen) inte finns någon nolla. Har aldrig öppnat den centralen för att kolla.

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Om du kopplat jorden rätt så kan inte jordfelsbrytare lösa
Är det verkligen så?

Nissens
P Pin skrev:
Är det verkligen så?
Klart den kan, om utrustning som ansluts har något fel så löser den ut.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Någon har säkert nämnt det redan men jag provar ändå ..

Med detta inlägg "kan själv" så kan el-hen börja debitera 1000kr /h utan att bli årets mest lästa/diskuterade/kritiserade tråd

Puss å kram :heart:

Ramnemark Ramnemark skrev:
I äldre anläggningar KAN röd vara jord *

Det är såna påståenden som gör att hemmapulare kopplar själva efter färg. Det kan vara vilken färg som helst på fas-nolla-jord
Var i ett trapphus en gång klippte Röd jord dock small det och ett kalsongbyte var ett faktum för i den kåken var Röd fas .. hade fint:love:

• Gilla
eleson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.