Men oavsett vad det är så är det (troligen) inte en kabel som får vara fast inkopplad sådär. Du har varit nära att ta livet av någon ganska direkt. Se till att du gör resten rätt. Den kabeln ser INTE ut att vara korrekt.

• Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
L Leo2020 skrev:
så fort jag stoppar kontakten i uttagen så hoppar jordfelsbrytare !!
JFB Bryter, om strömmen som går i fasen inte kommer tillbaka i nollan! Utan går utanför t.ex genom jord eller höljet på spisen eller diskbänken som står i förbindelse med vatten rör.
Din ”elektriker” har fel på färgen! Det svåra är att utan mätinstrument veta viken som är jord.
Men troligen är nollan och jord växlade, då JFB löser när vid belastning i uttaget.

• Gilla
Papphammar666 och 2 till
  • Laddar…
L Leo2020 skrev:
nu är jag medveten om felkopplingen och imorgon ska koppla som jag vet att det är rätt nu denna gång
:dizzy:

L Leo2020 skrev:
nu är jag medveten om felkopplingen och imorgon ska koppla som jag vet att det är rätt nu denna gång
Jag tycker inte att du skall koppla något alls innan du tar reda på hur du kopplar på rätt sätt. Även om det nu av bilderna förefaller vara så att röd ÄR skyddsjord. Så VET varken du eller vi att det är så. Du måste ta reda på vilken tråd som är vad innan du kopplar något.

Det gör man bäst genom att följa trådarna tillbaka till centralen, och verifiera att den tråd man tror är jord, verkligen ÄR jord. Man kan i viss mån även mäta sig fram till vilken tråd som är jord, nolla eller fas. OM man vet hur man mäter, vilket kräver en del kunskap.

Du får ALDRIG lita på en färg. Även om gulgrönt numera skall vara jord och aldrig något annat, så får du aldrig lita på att så är fallet (dödsolyckor har inträffat pga. sådana antaganden). När du kopplar el så får du aldrig slå på strömmen om du inte med absolut säkerhet vet att det du gjort är rätt. Och när du vet att det är rätt, så skall du fundera lite på varför det är fel. Kommer du inte på något så. DÅ kan man överväga att slå på strömmen. Sedan MÅSTE man testa. Det kan vara OK med en enkel uttagsprovare som kostar typ 100 kr. Men du MÅSTE testa att det är rätt kopplat, även när du vet absolut säkert att det är rätt.

Det finns ett känt exempel på en elektriker som hade kopplat rätt men INTE testade. En 5 åring på en förskola dog. Elektrikern dömdes för vållande till annans död, Det var ett tillverkningsfel på elradiatorn han kopplade in, som han skulle ha upptäckt om han hade testat.

• Gilla
Lindgrenski och 5 till
  • Laddar…
tommib
De där kablarna som kommer ut ur väggen ser väldigt grova ut. Vad är det egentligen? En spismatning?

TS, du bör absolut inte koppla något själv. Du har dels uppenbarligen ingen kunskap, dels helt fel inställning till hur man jobbar med el. Bryt spänningen till den här gruppen (och ev andra grejer du har kluddat med) och ring en elektriker på måndag.

Människor har som sagt dött av att anta saker. Man gör inte så helt enkelt.

• Gilla
Papphammar666 och 3 till
  • Laddar…
Det funkar bra trots allt!!
Tack alla

• Nyinstallerad vit dubbeluttag på svart kakelvägg med spegelreflektion av person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det är ju huvudsaken att det är ström i uttaget, om det är ätt utfört och säkert är ju sekundärt. ;)

• Gilla
  • Haha
udihow och 9 till
  • Laddar…
MultiMan
I sådana här trådar är det väldigt lätt att förstå auktoriserade elinstallatörers försvar av sitt skrå. Trots många goda råd väljer trådskaparen att inte lyssna och låter medvetet bli att säkerställa en korrekt installation.

• Gilla
Fredric L och 10 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
I sådana här trådar är det väldigt lätt att förstå auktoriserade elinstallatörers försvar av sitt skrå. Trots många goda råd väljer trådskaparen att inte lyssna och låter medvetet bli att säkerställa en korrekt installation.
Jag ser det annars som fungerande darwinism, iaf om det är personen själv som förorsakas ;) Något lite barn är självklart ytterst olyckligt.

• Gilla
  • Haha
Boao och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Nej! Det är full spänning på jordblecket nu, någon kan döö!
Hur kom du fram till denna slutsats?:thinking:

JFBn löser ju om man växlat jord och nolla med, vilket jag tror är fallet här. (Finns ingen garanti att vitt eller svart är nolla, jag ser många påstå att svart brukar vara nolla, men själv har jag svart fas i huset)

I övrigt håller jag med, vet man inte vad man pysslar med ska man låta bli, med "el" är det livsfarligt att chansa. Detta är ett sådant fall.

• Gilla
eleson
  • Laddar…
L Leo2020 skrev:
En elektriker har varit hos mig och det var han som sa att kablarna är som jag har antagit!!
Alltså :
svart = fas
Röd= nolla
Vitt= jorden

men problemet är denna skit vägguttag som inte har några vanliga symboler som alla andra vägguttag förutom jorden fär jag har ringat jordsymbolen.
Inte en chans att en elektriker säger vit är jord med de färgerna i uttaget. Även om hen skulle mäta den till jord så skulle jag skicka ut en elektriker som sa så.

Verkligen. Jag tycker starka saker om det jobb protection, men det är inte lätt att argumentera när man ser sånt här.

• Gilla
Papphammar666 och 1 till
  • Laddar…
E
13th Marine 13th Marine skrev:
Hur kom du fram till denna slutsats?:thinking:

JFBn löser ju om man växlat jord och nolla med, vilket jag tror är fallet här. (Finns ingen garanti att vitt eller svart är nolla, jag ser många påstå att svart brukar vara nolla, men själv har jag svart fas i huset)

I övrigt håller jag med, vet man inte vad man pysslar med ska man låta bli, med "el" är det livsfarligt att chansa. Detta är ett sådant fall.
Hur jag kom fram till vad? Att någon kan dö trots att det finns jordfelsbrytare menar du?

E El-Löken66 skrev:
Hur jag kom fram till vad? Att någon kan dö trots att det finns jordfelsbrytare menar du?
Att det kopplats fas till jordblecken såklart...

• Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
E
13th Marine 13th Marine skrev:
Att det kopplats fas till jordblecken såklart...
Det får vi väl ändå förutsätta eller??

Försiktighetsprincip.

Det kan såklart lika bra vara tändtråd också, en nolla med seriell motstånd samt fas eller i bästa fall, och möjligen troligast, nolla.

• Gilla
Torkan
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det får vi väl ändå förutsätta eller??

Försiktighetsprincip.
Varför ska vi förutsätta det, är du inte elektriker och vet att man inte ska förutsätta saker? :thinking:

I detta fan KAN man ha kopplat fasen till jordblecken, men det är inte säkert.

Utifrån nästa bild, om vi då antar att det TS säger stämmer och det är en elektriker som kopplat in det (vilket kan stämma utifrån att TS troligtvis inte vet vad den GG tejpen ska vara till). Så visar det sig att vit är nolla och att då TS då kopplat nolla till jordblecken.

Jag invände alltså mot ditt påstående om att där var spänning på jordblecken...

• Gilla
eleson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.