P xxxscrabblexxx skrev:
Tror de missförstått och trott att du tänkt dig en platå i duschrummet för det har du väl inte utan det är socklar du tänkt bygga hoppas jag så själva golvet unuti kabinen har samma höjd som övrigt golv? Då ska ju golvbrunnen placeras inuti duschen eller?
rekommenderas det att socklar gjuts ovanpå brunnen platta i ett senare skede och ej i samband med gjutning av övriga plattan?

BirgitS
En tvättmaskin kräver ingen golvbrunn utan dess avlopp kan kopplas via ett tvättmaskinsvattenlås till avloppsrör i golvet. Att ha två golvbrunnar gör det knepigare med fallet och det särskilt om man ska ha stora klinkerplattor.

Det verkar som att du behöver läsa på lite mer om branschreglerna t.ex. Säker vatten för att förstå vad som går att göra. Har du inte kontakt med någon VVS:are eller annan som kan branschreglerna för att diskutera vad som är möjligt att göra utifrån branschreglerna?

När det är dags att göra om badrummet om 20 år så kanske sockel runt duschen är något du är trött på förutom att det är omodernt så se till att det är rimligt enkelt att ta bort det.

Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
rekommenderas det att socklar gjuts ovanpå brunnen platta i ett senare skede och ej i samband med gjutning av övriga plattan?
Det är jag osäker på. Jag skulle gjuta sockeln efteråt men sticka i armeringsjärn i den våta cementen där sockeln ska vara. Detta för att förhindra att sockeln flyttar sig.

Varför vill du slå tårna i en sockel? Bättre att dörrar eller skynke går ner till golvet skulle jag tycka. :)

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Har en purus line i mitt nybyggda hus. Funkar klockrent, har 120cm modellen och två duschar, totalt 165cm brett som innermått. Så fallet är mer eller mindre helt rakt fallande mot väggen.

Men det är lite mer jobb och det är väldigt viktigt att brunnen hamnar rätt mot färdig vägg, brunnen kostar även mer, ganska dyr med tanke på att det är en plastlåda.
Du råkar inte ha någon bild på din golvbrunn? Vår mått kommer bli nära på identiska!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.