Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Tack BirgitS och Byggmarodören, för era förklaringar ang att och varför ytterligare en golvbrunn behövs i sådana fall.

Om jag väljer att bygga på det traditionella sättet (dvs utan upphöjt duschutrymme), på vilken höjd ska då golvbrunnen placeras inför gjutning av plattan?

1. Precis i våg med övriga plattan, och så får jag flytspackla efteråt för att få det rätt i duschutrymmet? eller 2. Något lägre än plattan, och så jobbar jag med sloda och slip för att få till ett fall under och efter gjutningen?

Har satt Purus-Line själv några gånger. Den skall liva med betongen alternativt ovankant spånplatta vid träbjälklag. Sen monterar plattsättaren eller den som gör tätskiktet ev förhöjningsring och klämring.

• Gilla
AndersSt
  • Laddar…
Tack för era svar.

Då vet jag att den brunnen är skit och puckad.

Då vet jag också att idén om att höja duschutrymmet är korkad.

Poängen med designen var att det ska vara snyggt.

Googlade lite för att hitta bilder på vad jag menar och på engelska verkar det kallas för "shower pan":

[länk]

Idén är alltså att det finns en liten tröskel, och ovanpå denna står glasväggen. På så vis blir det på sätt och vis som om man bygger sin egen duschkabin, fast med betonggolv och glasvägg.

Måste väl finnas de som byggt såhär i Sverige också?
Vi satte tröskel mot duschutrymmet men golvet i samma nivå. Tänk på att du måste ha genomrinning genom tröskeln. Satte glasväggen på tröskeln sen. Blev snyggt och funkar bra.
Bild innan glasvägg monsterades.

• Badrum med tröskel vid duschutrymme och golvet i samma nivå, inget glasvägg monterat än.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Och… hade vi vetat om unidrain när plattan göts så hade vi valt det. Fördelen är ju att man kan köra större plattor om man gillar det, sen blir det snyggare också. Blir dock snorhalt med stora plattor så är rätt glad att vi körde mosaik på golvet i duschdelen :rofl:

• Gilla
_Christian_
  • Laddar…
Hej,

Jag funderar på att installera en sådan här:

[länk]

eller dylik modell.

Är just nu i skedet där jag planerar och genomför dragning av avloppsrör inför gjutning av platta.

Tanken är att själva duschutrymmet ska bli upphöjt sisådär 5-10 cm medelst en andra gjutning ovanpå den plattan som alltså snart ska gjutas. Därför undrar jag om val och placering av golvbrunn måste ske nu eller om dessa 5-10 cm besparar mig det arbetet i detta skede och alltså kan genomföras senare när jag väljer att gjuta denna lilla "duschplatta" ovanpå grunden?

(Tänk er alltså ett badrum på 2x2,5 m där ungefär en tredjedel är upphöjt för duschutrymme och avskiljt med en glasvägg.)
En liknande variant är att köra en vanlig golvbrunn (tex Purus men funkar fint till andra fabrikat också) och sedan "toppa med" en Purus Square Tile Insert. I den lägger man en 15x15 cm klinkerbit och voilá, brunnen syns inte. Ramen har dessutom en löstagbar "hårsil" som fångar upp allt hår istället för att det går ner i vattenlåset, är klockrent. Har ännu inte behövt rensa ett brunnsvattenlås på två år :) Den här lösningen gör också att man kan använda ett "traditionellt" fall i duschen istället för fall mot vägg som det ofta blir med avlånga brunnar. Bara ett tips!

Ok, så jag sätter underdelen, och gjuter betong upp till underkant, ungefär, och sedan flytspacklar jag sista biten för att få bra fall och få golvet att liva med underdelens överkant?

Tack för tipset om Unidrain. Så om jag förstod dig rätt så är denna produkt närapå den enda av detta slag som är godkänd?

Hittade även en liknande design av Purus - antar att även den är godkänd?

[länk]

Frågan är: varför säljs alla dessa andra sorters väggnära golvbrunnar på olika svenska onlinebutiker - om de inte är godkända i Sverige? Är det ens lagligt liksom?
Vi satte en Purusbrunn i ett tidigare bygge. Besiktigad och godkänd, inga problem. Skitsnygg men lite meck att få i rätt plan osv. Det i kombination med infälld blandare gjorde våra VVS-are trötta

Om man nu gjuter en upphöjning (och varför inte?), så skulle jag aldrig ha genomrinning. Då kommer det ju även rinna ut ibland och hålen bli igenslaggade och annat skit. Ha bara en brunn till. Behöver ju inte ens ha fallet mot duschen …
Sedan är frågan om det egentligen är upphöjningen du vill åt, eller bara en stabil kant och annan färg?

Anledningen till att du nog skall planera avloppet innan, trots tilläggsgjutning senare, är att placeringen kommer att diffa med val av brunn. En långsmal kräver kanske nära vägg och i mitten, medan en standard kanske är hörnet? Val av kakelstorlek spelar rimligen också roll om du vill kunna planera in din brunn snyggt. Du kan ju bara skjuva toppen lite åt olika håll vid montage. Vi har i vårt nya spa en särskild hörnmodell som definitivt krävde planering - ramen är fastskruvad i betongväggen och ingjuten …

sunnis
Har en purus line i mitt nybyggda hus. Funkar klockrent, har 120cm modellen och två duschar, totalt 165cm brett som innermått. Så fallet är mer eller mindre helt rakt fallande mot väggen.

Men det är lite mer jobb och det är väldigt viktigt att brunnen hamnar rätt mot färdig vägg, brunnen kostar även mer, ganska dyr med tanke på att det är en plastlåda.

• Gilla
Onsalakorven och 1 till
  • Laddar…
Hörligt med lite nytänkanse och "fördiga duschkar" är aå vanligt utomlands samt snyggt.
Men kina-skiten skall bort.
Håller själv och pusslat ihop fallet för Unidrain hörnbrunn. Pyssligt!!!
Vet att det är DYRT för att få nyheter godkända i vårt land.

Nästa gång (?) blir det limmade våtrumsskivor med inbyggda fall eller liknade - typ "ingjuten duschkabin"- som förhoppningsvis blir vanligare med tiden.

Hopplöst att dra 1000-tals skruv i olika material. Gjuta med olika typer spackel och primers o primers för tätsskikt .. och dyrt blir det .

I Norge tätar de tydligen inte badrumsvöggen mot ytterväg då det skall andas...

Hej,

[länk]

eller dylik modell.

Är just nu i skedet där jag planerar och genomför dragning av avloppsrör inför gjutning av platta.

Tanken är att själva duschutrymmet ska bli upphöjt sisådär 5-10 cm medelst en andra gjutning ovanpå den plattan som alltså snart ska gjutas. Därför undrar jag om val och placering av golvbrunn måste ske nu eller om dessa 5-10 cm besparar mig det arbetet i detta skede och alltså kan genomföras senare när jag väljer att gjuta denna lilla "duschplatta" ovanpå grunden?

(Tänk er alltså ett badrum på 2x2,5 m där ungefär en tredjedel är upphöjt för duschutrymme och avskiljt med en glasvägg.)
Kan inte råda dig till att inte använda godkända brunnar för svenska badrum.

Golvbrunnen placeras på lägsta punkten inte upphöjd!
Då bör du sätta en brunn till. inte då vi jobbar u Sverige.
Du har säkert en BKR certifierad kakelugnens på Gotland du kan ventilera med. Eller ett samtal till BKR direkt.

Lycka till i rätt beslut !

Hej,

[länk]

eller dylik modell.

Den brunnen är väl inte för väggnära montage? Varken text eller bilder säger nåt om det.

Köp en purus line. Godkänd för väggnära montage. Finns instruktioner på hemsidan hur den installeras.
Köpte precis en som är 1000mm. Blir skitsnyggt

Om nån läser här å funderar på lägga våtrumsmatta istället för kakelgolv så kan jag tillägga att då går det INTE med väggnära montage, då måste brunnen va några decimeter från väggen.

• Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
Tack för era svar.

Då vet jag att den brunnen är skit och puckad.

Då vet jag också att idén om att höja duschutrymmet är korkad.

Poängen med designen var att det ska vara snyggt.

Googlade lite för att hitta bilder på vad jag menar och på engelska verkar det kallas för "shower pan":

[länk]

Idén är alltså att det finns en liten tröskel, och ovanpå denna står glasväggen. På så vis blir det på sätt och vis som om man bygger sin egen duschkabin, fast med betonggolv och glasvägg.

Måste väl finnas de som byggt såhär i Sverige också?
Tror de missförstått och trott att du tänkt dig en platå i duschrummet för det har du väl inte utan det är socklar du tänkt bygga hoppas jag så själva golvet unuti kabinen har samma höjd som övrigt golv? Då ska ju golvbrunnen placeras inuti duschen eller?

Tack alla för bra svar och tips.

jo det ska erkännas att det var tänkt från början som en helt och hållet upphöjd platå. Förstår från ovan tillrop att det är en okonventionell och osmart idé av olika anledningar.

en färdig modul (duschkar) verkar som ett enkelt alternativ att placera in insett senare skede efter att platta gjutits, men hur förbereder man då på rätt vis med avloppet?

En upphöjd kant som många föreslagit ovan verkar ju också som en fin idé (med eller utan genomlopp är ju fortfarande frågan?) och något som jag faktiskt inte tänkt på. Men blir ju också snyggt som vi ser på ovan delade bild.

Slutligen vill jag också tillägga en aspekt som jag insåg att jag inte nämnt tidigare - i den andra änden av badrummet ska det förberedas för tvättmaskin - och därmed blir det alltså ytterligare en golvbrunn. På så vis antar jag att detta ger lite fler valmöjligheter v g utformandet av duschutrymmet!?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.