Vi fick i början av 2017 en bostadsanpassning av badrummet via kommunen där ytskiktet byttes ut samt utbyggnaden över ledningar gjordes om. På denna utbyggnad sitter en vägghängd toalettstol och ungefär i nivå/strax ovanför där själva underdelen av toaletten och vattenbehållaren möts har väggmattan släppt både bakom och på sidorna av toalettstolen.

Förra året var mattläggaren och rörfirman hit så toan plockades ner och väggmattan värmdes fast igen, efter ett tag släppte mattan på samma ställe igen. Strax före jul ringde jag mattläggaren igen som i sin tur tog kontakt med byggfirman, själv hamnade jag på sjukhus i vintras och när jag väl kom hem och började nysta i detta igen så visar det sig att byggfirman gått i konkurs och ingenting har åtgärdats.
På den vägg/utbyggnaden som toalettstolen sitter på sattes först en OSB och utanpå den en gipsskiva. Mattläggaren är inne på att pga gipsskivan så kan toalettstolen röra sig lite och trycker därmed loss väggmattan, pratade med byggfirman idag och de hävdar att mattläggaren gjort fel samt att de inte kan göra något pga konkursen. Som det ser ut så får jag stå för fiolerna själv då varken kommun, hantverkare eller försäkringsbolag täcker detta.

Är själv för dåligt insatt i sånt här men byggfirman föreslog att jag sätter en härdad glasskiva mellan vägg och toalettstol , är det något som kan tänkas fungera? Finns det större stenplattor man kan använda istället för glas?

Kan vara knepigt att avgöra exakt vad som behövs. Platsen för felet tyder på att det kan vara en rörelse i underlaget. Att man har OSB och gips på en vägg såhär är inget ovanligt. MEN det måste finnas stöd bakom.

Jag tolkar att det handlar om en vägghängd toa, med synli cistern? Alltså inte en vägghängd toa med cistern inbyggd i väggen?

De här med inbyggd cistern är nog vanligast idag. Då ingår det en fixtur som placeras inbyggd med cistern. Den fixturen är konstruerad så att den ger stöd för väggen, på de ytor där toastolen kommer att trycka. Plus att fästbultarna sitter bra i stålfixturen.

När man har en med extern cistern, som jag tolkar i det här fallet. Så finns det också en monteringsfixtur som skall sitta i väggen. Den har då fästen för bultarna och fixerar avloppsrörets läge i förhållande till bultarna. Den ger stöd i väggen där underkanten av toastolen trycker mot väggen. Om underkanten kan tryckas in så flexar hela väggen lite.

Man kan montera en sådan här stol utan fixtur, men då med förstärkningar i väggen bakom.

Här kan man då spekulera i att de sparat in kostnaden för fixturen, och inte monterat förstärkningar i väggen. Det är det mest sannolika felet. Du kanske har kvar fakturor där man kan se vilket material som användes, fixturen bör finnas som en post, ev. träförstärkningar är ju bara små stumpar så det syns inte som speciellt material.

Man kan också tänka sig att fixtur eller förstärkningar är felmonterat så att väggen inte ligger an mot förstärkningen.

Iom att du har plastmatta så bör man kunna fixa det här utan jätteinsatser. Låt en firma "öppna väggen runt toastolen, åtgärda med en fixtur eller träförstärkningar, eller vad det visar sig behövas. Sätt igen med skivor. Låt en mattläggare svetsa ny matta på lämpligt stor del av väggen. Borde kunna var 1 - 2 dagar snickarjobb, ett par timmar mattläggare. Och lite VVS. En lämplig snickare fixar nog VVS jobbet också (att koppla i och ur toastolen).

Det jobbiga är ju om det visar sig att allt är rätt gjort, men mattan släpper ändå...

Det är mycket riktigt en vägghängd toalett med synlig cistern. Avlopp och vattenledningar ligger ovan golv dolda i en cirka en meter hög utbyggnad som sticker ut strax under 2 dm, på denna utbyggnad sitter toalettstolen. Vad jag vet användes de gamla fästen som var i metall även till den nya toalettstolen, den gamla hade suttit där sen -72 utan att gamla mattan hade släppt. Då var det dock bara en spånskiva utan gips under väggmattan, hela denna utbyggnad gjordes om då vatten trängt in i spånskivan. Det sitter en skiva skruvad ovanpå denna utbyggnad, typ en inspektionslucka så det bör vara ganska lättåtkomligt. Får kanske börja med att ta hit en annan snickare som får lyfta på inspektionsluckan och kolla så det står rätt till med fästena.

• Gilla
Andreascanr
  • Laddar…
Man kan ju misstänka att de rivit bort några förstärkningar när detta revs.

En tanke, är att OM det visar sig vara tydligt felaktigt, så kan du få ut ersättning från den kursade firmans ansvarsförsäkring. Under förutsättning att de hade en giltig ansvarsförsäkring när arbetet utfördes, så gäller den även efter en konkurs.

Dock så har firman troligen en hög självrisk (minst 20 000), så det kanske inte är värt mödan.

Jag vet att folk lyckats få ut från ansvarsförsäkringen i sådana här fall. Men jag begriper inte riktigt varför. För du ställer ett krav mot konkursboet, som löser ut försäkringen. Det kommer in pengar från försäkringen i konkursboet (den försäkrar ju firman mot skadeståndskrav, inte kunden mot skador), och konkursförvaltaren borde då betala ut de inkommna pengarna efter den vanliga prioritetsordningen, vilket oftast innebär att skatteverket får pengar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.