Vi är inflyttade i ett nybyggt hus och i trappuppgången så finns det installerat ett DCL-uttag (se bild) på väggen.

Tanken är väl att man ska ha en vägglampa där. Problemet är jag inte riktigt fattat vilken vägglampa som passar där. Antar att vi behöver borra vägglampan på väggen men alla lampor vi hittar kommer ju behöva monteras antingen ovanför eller under eluttaget. Det är ju inte så snyggt om sladden och vägguttaget syns vilket den kommer göra...

Eller är det något vi missar här?
 
  • En vägguttag monterad på en ljusgrå vägg med ett dekorativt väggplatta runt det.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du en lampa avsedd för fast montering så tar du lämpligen bort uttaget och sätter lampan över dosan.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har du en lampa avsedd för fast montering så tar du lämpligen bort uttaget och sätter lampan över dosan.
Och detta behöver man väl inte elektriker för...eller? Jag är van efter att ha bott i lägenhet att installera taklampor själv
 
tommib
Jo, tyvärr. Eftersom det är en ändring av den fasta installationen (uttag->lampa) så är det auktorisationskrävande. Hade det suttit en lampa där från början så hade du fått byta den själv dock.
 
  • Wow
vcx
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jo, tyvärr. Eftersom det är en ändring av den fasta installationen (uttag->lampa) så är det auktorisationskrävande. Hade det suttit en lampa där från början så hade du fått byta den själv dock.
Det var det jag misstänkte. Tack!
 
Är man inte paragrafryttare så behövs ingen elektriker. Det är inte svårare att byta lampa mot lampa än uttag mot lampa.

Men är du inte säker på hur det ska göras så gör det inte själv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
tommib
Frågan gällde om man "behöver" elektriker, vilket jag tolkade som en fråga om lagligheten. Huruvida man kan praktiskt/teoretiskt är en helt annan fråga.
 
E
tommib tommib skrev:
Frågan gällde om man "behöver" elektriker, vilket jag tolkade som en fråga om lagligheten. Huruvida man kan praktiskt/teoretiskt är en helt annan fråga.
Inga hinder att byta ett uttag mot ett annat.
Att bytet tar några år och det under tiden finns en provisoriskt kopplad lampa måste väl vara i gråzonen?
 
P
P Prophet85 skrev:
Vi är inflyttade i ett nybyggt hus och i trappuppgången så finns det installerat ett DCL-uttag (se bild) på väggen.

Tanken är väl att man ska ha en vägglampa där. Problemet är jag inte riktigt fattat vilken vägglampa som passar där. Antar att vi behöver borra vägglampan på väggen men alla lampor vi hittar kommer ju behöva monteras antingen ovanför eller under eluttaget. Det är ju inte så snyggt om sladden och vägguttaget syns vilket den kommer göra...

Eller är det något vi missar här?
Hej !

Jag har exakt samma problem och undrar hur har du löst det !

Tack !
 
Du köper önskad armatur som du sätter en DCL-stickpropp på.

Att montera bort uttaget och göra en fast anslutning ser jag inte som ett alternativ.
 
  • Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Du köper önskad armatur som du sätter en DCL-stickpropp på.

Att montera bort uttaget och göra en fast anslutning ser jag inte som ett alternativ.
Varför inte?
 
Jag gjorde så här. Att uttaget syns tycker jag inte gör så mycket. Lampan fyller sin funktion och lyser upp trappen.
 
  • Vägglampa monterad med synlig eluttag och sladd, lyser upp trappa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Personligen kan jag tycka att det har blivit lite överarbetat med dessa uttag just i trappor eller trappavsatser.
Har för mig att det tidigare bara gjordes ett rörutlopp med lösa ledare på dessa platser för att det skulle gå att göra en snygg och dold kabelinstallation.
 
H homelabber skrev:
Varför inte?
Jag förstår att det är andra meningen i mitt inlägg som du undrar över? Man kan markera texten i ett inlägg. Då dyker det upp en svart ruta som det står "citera" på.

Anledningen till varför lamputtag är bättre och vilka faror som finns med fast anslutning har jag beskrivit här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/renovera-gammal-ljuskrona-elektriskt.331242/post-6080614

En sak jag inte nämnde där är att det krävs behörighet för att både ansluta en lampa fast och att koppla loss den den dag man flyttar.
 
Jag förstår och håller med dina argument.

Jag har dock gjort så att jag har tagit bort uttagen i taket där jag satt plafonder. Fast installation med Wagos i takdosan. Spottar helt i plast. Om jag flyttar låter jag antingen plafonderna sitta eller tar ner och sätter tillbaka uttagen.

Visst skulle jag kunna byta till DCL som är platta då jag nu har jord i taket där.

Men elektrikern här tyckte det var en bra lösning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.