Vi är inflyttade i ett nybyggt hus och i trappuppgången så finns det installerat ett DCL-uttag (se bild) på väggen.
Tanken är väl att man ska ha en vägglampa där. Problemet är jag inte riktigt fattat vilken vägglampa som passar där. Antar att vi behöver borra vägglampan på väggen men alla lampor vi hittar kommer ju behöva monteras antingen ovanför eller under eluttaget. Det är ju inte så snyggt om sladden och vägguttaget syns vilket den kommer göra...
Eller är det något vi missar här?
Tanken är väl att man ska ha en vägglampa där. Problemet är jag inte riktigt fattat vilken vägglampa som passar där. Antar att vi behöver borra vägglampan på väggen men alla lampor vi hittar kommer ju behöva monteras antingen ovanför eller under eluttaget. Det är ju inte så snyggt om sladden och vägguttaget syns vilket den kommer göra...
Eller är det något vi missar här?
Har du en lampa avsedd för fast montering så tar du lämpligen bort uttaget och sätter lampan över dosan.
Är man inte paragrafryttare så behövs ingen elektriker. Det är inte svårare att byta lampa mot lampa än uttag mot lampa.
Men är du inte säker på hur det ska göras så gör det inte själv.
Men är du inte säker på hur det ska göras så gör det inte själv.
Inga hinder att byta ett uttag mot ett annat.tommib skrev:
Att bytet tar några år och det under tiden finns en provisoriskt kopplad lampa måste väl vara i gråzonen?
Hej !P Prophet85 skrev:Vi är inflyttade i ett nybyggt hus och i trappuppgången så finns det installerat ett DCL-uttag (se bild) på väggen.
Tanken är väl att man ska ha en vägglampa där. Problemet är jag inte riktigt fattat vilken vägglampa som passar där. Antar att vi behöver borra vägglampan på väggen men alla lampor vi hittar kommer ju behöva monteras antingen ovanför eller under eluttaget. Det är ju inte så snyggt om sladden och vägguttaget syns vilket den kommer göra...
Eller är det något vi missar här?
Jag har exakt samma problem och undrar hur har du löst det !
Tack !
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Du köper önskad armatur som du sätter en DCL-stickpropp på.
Att montera bort uttaget och göra en fast anslutning ser jag inte som ett alternativ.
Att montera bort uttaget och göra en fast anslutning ser jag inte som ett alternativ.
Personligen kan jag tycka att det har blivit lite överarbetat med dessa uttag just i trappor eller trappavsatser.
Har för mig att det tidigare bara gjordes ett rörutlopp med lösa ledare på dessa platser för att det skulle gå att göra en snygg och dold kabelinstallation.
Har för mig att det tidigare bara gjordes ett rörutlopp med lösa ledare på dessa platser för att det skulle gå att göra en snygg och dold kabelinstallation.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 838 inlägg
Jag förstår att det är andra meningen i mitt inlägg som du undrar över? Man kan markera texten i ett inlägg. Då dyker det upp en svart ruta som det står "citera" på.H homelabber skrev:
Anledningen till varför lamputtag är bättre och vilka faror som finns med fast anslutning har jag beskrivit här:
https://www.byggahus.se/forum/threads/renovera-gammal-ljuskrona-elektriskt.331242/post-6080614
En sak jag inte nämnde där är att det krävs behörighet för att både ansluta en lampa fast och att koppla loss den den dag man flyttar.
Jag förstår och håller med dina argument.
Jag har dock gjort så att jag har tagit bort uttagen i taket där jag satt plafonder. Fast installation med Wagos i takdosan. Spottar helt i plast. Om jag flyttar låter jag antingen plafonderna sitta eller tar ner och sätter tillbaka uttagen.
Visst skulle jag kunna byta till DCL som är platta då jag nu har jord i taket där.
Men elektrikern här tyckte det var en bra lösning.
Jag har dock gjort så att jag har tagit bort uttagen i taket där jag satt plafonder. Fast installation med Wagos i takdosan. Spottar helt i plast. Om jag flyttar låter jag antingen plafonderna sitta eller tar ner och sätter tillbaka uttagen.
Visst skulle jag kunna byta till DCL som är platta då jag nu har jord i taket där.
Men elektrikern här tyckte det var en bra lösning.
Klicka här för att svara


