Lösningen måste utgå från de faktiska dimensionerna på det stående och bärande regelverket. Ju större djup på dessa, desto krångligare blir det. Samtidigt måste man se till så att det går att peta in isolering över allt. Jag försökte främst illustrera en princip. D Tanner måste tänka själv.

Bernieberg Bernieberg skrev:
Träguiden har en del exempel på lösningar också.
Ja titta, där är ju i princip båda alternativen. Antar att jag kan göra hur som. I båda dessa fall får man lägga in isoleringen i hörnet utifrån. Gäller att inte glömma det bara :)

Tack igen för alla bra tips. Ovärderligt.

Har ni några fler goda råd? Bra att tänka på?

Håller på att rita nu, tänker mig Parocs konstuktion, men med ångbroms.
  • Inre beklädnad (OSB+Gips)
  • Regling cc600/PAROC eXtra, liggande 45mm
  • PAROC XMV 012, Luft- och ångspärr (ERSÄTTS MED ÅNGBROMS)
  • Trästomme cc 600/PAROC eXtra, 170mm
  • PAROC WAS 35tt, Klimatskiva, 45-70mm
  • Glespanel + ventilationsspalt ≥ 20 mm
  • Stående z-panel
Ångbroms är ju något dyrare, men med tanke på alla diskussioner fram och tillbaka framstår det som den ideala medelvägen, och används av husleverantörer samt rekommenderas av t.ex. Isover.
Är det något att satsa på?

R
D DTanner skrev:
Vi håller på att söka bygglov för ett fritidshus (västra Uppland) som jag ritat själv och som vi ska försöka bygga själva av lösvirke. Ca. 60kvm byggyta med loft över halva och ryggåstak över resten, på plintgrund. Eftersom bygglovsansökan och andra saker tar sådan tid så har jag skjutit på att detaljrita huset mer än fasader och plan.
Jag ska ta hjälp av extern konstruktör med takstolarna och måste då spika exakta mått på väggar (och huset..).

Fråga 1:
Har tittat på Parocs rekommendationer för ventilerade fasader: [länk]

Därefter har jag kommit fram till följande, inifrån:
1. Gips
2. OSB
3. 45mm regel vertikal + Isolering (bättre med horisontell och kortla vid alla skivskarvar?)
4. Plast
5. 170mm stomme + Isolering
sedan kommer frågan om vilken väg man ska gå:
6a. 70mm klimatskiva (västkustskiva) ELLER 6b. 70mm horisontell regel + isolering.
7a. bricka/distanskopp 7b. Vindskydd
8. Spikpanel/glespanel + luftspalt
9. Stående Z-panel.

Är osäker på vilken väg man ska gå. Är klimatskivorna tillräckligt beprövade? Vågar man lita på att fasaden sitter med spik genom 70mm långa plastdistanser? Och hur länge håller plasten?
Ska man komplettera med utegips innanför klimatskivan?

Fråga 2:
Som jag ritat nu så går de långa väggarna innanför kortsidans väggar. Jag tänkte att då kommer första och sista takstolen automatiskt vila på långväggens sista regel.
Ser dock att det är vanligt förekommande att man istället låter långväggarna gå hela vägen ut och har dubbla reglar med en väggtjockleks mellanrum istället. Finns det någon fördel med det ena eller andra?

EDIT: Kanske har detta ämne hamnat på fel ställe. Går det att flytta isf?
Jag har själv byggt ett fritidshus på ca50 Kvm och en luftsolfångare som tar hand om vent, och en braskamin (Centura 300. Jag har ingen ångspärr 190mm isolering i vägg, 120 i tak. 2000W konvektorelement ned dragen till 800W för hela huset när det är ca 20-22 C. materialkostnad 120 Tkr inkl Vägar iGarage (verkstad och förråds del) Handla K14 kvalitet och sänk kostnaderna dramatiskt, kolla även på denna sida https://www.leroymerlin.pl/ för VVS och el (elen skall vara CE-märkt för att få anv i Sverige

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.