Vi håller på att söka bygglov för ett fritidshus (västra Uppland) som jag ritat själv och som vi ska försöka bygga själva av lösvirke. Ca. 60kvm byggyta med loft över halva och ryggåstak över resten, på plintgrund. Eftersom bygglovsansökan och andra saker tar sådan tid så har jag skjutit på att detaljrita huset mer än fasader och plan.
Jag ska ta hjälp av extern konstruktör med takstolarna och måste då spika exakta mått på väggar (och huset..).
Fråga 1:
Har tittat på Parocs rekommendationer för ventilerade fasader: http://www.paroc.se/losningar/byggisolering/vaggar/ventilerade-fasader-traregelvaggar
Därefter har jag kommit fram till följande, inifrån:
1. Gips
2. OSB
3. 45mm regel vertikal + Isolering (bättre med horisontell och kortla vid alla skivskarvar?)
4. Plast
5. 170mm stomme + Isolering
sedan kommer frågan om vilken väg man ska gå:
6a. 70mm klimatskiva (västkustskiva) ELLER 6b. 70mm horisontell regel + isolering.
7a. bricka/distanskopp 7b. Vindskydd
8. Spikpanel/glespanel + luftspalt
9. Stående Z-panel.
Är osäker på vilken väg man ska gå. Är klimatskivorna tillräckligt beprövade? Vågar man lita på att fasaden sitter med spik genom 70mm långa plastdistanser? Och hur länge håller plasten?
Ska man komplettera med utegips innanför klimatskivan?
Fråga 2:
Som jag ritat nu så går de långa väggarna innanför kortsidans väggar. Jag tänkte att då kommer första och sista takstolen automatiskt vila på långväggens sista regel.
Ser dock att det är vanligt förekommande att man istället låter långväggarna gå hela vägen ut och har dubbla reglar med en väggtjockleks mellanrum istället. Finns det någon fördel med det ena eller andra?
EDIT: Kanske har detta ämne hamnat på fel ställe. Går det att flytta isf?
Jag ska ta hjälp av extern konstruktör med takstolarna och måste då spika exakta mått på väggar (och huset..).
Fråga 1:
Har tittat på Parocs rekommendationer för ventilerade fasader: http://www.paroc.se/losningar/byggisolering/vaggar/ventilerade-fasader-traregelvaggar
Därefter har jag kommit fram till följande, inifrån:
1. Gips
2. OSB
3. 45mm regel vertikal + Isolering (bättre med horisontell och kortla vid alla skivskarvar?)
4. Plast
5. 170mm stomme + Isolering
sedan kommer frågan om vilken väg man ska gå:
6a. 70mm klimatskiva (västkustskiva) ELLER 6b. 70mm horisontell regel + isolering.
7a. bricka/distanskopp 7b. Vindskydd
8. Spikpanel/glespanel + luftspalt
9. Stående Z-panel.
Är osäker på vilken väg man ska gå. Är klimatskivorna tillräckligt beprövade? Vågar man lita på att fasaden sitter med spik genom 70mm långa plastdistanser? Och hur länge håller plasten?
Ska man komplettera med utegips innanför klimatskivan?
Fråga 2:
Som jag ritat nu så går de långa väggarna innanför kortsidans väggar. Jag tänkte att då kommer första och sista takstolen automatiskt vila på långväggens sista regel.
Ser dock att det är vanligt förekommande att man istället låter långväggarna gå hela vägen ut och har dubbla reglar med en väggtjockleks mellanrum istället. Finns det någon fördel med det ena eller andra?
EDIT: Kanske har detta ämne hamnat på fel ställe. Går det att flytta isf?
Ja, tanken är att det ska vara min 10C, och att isoleringen skall vara tillräcklig för att göra det möjligt till en rimlig kostnad. Tänkte köra vattenradiatorer, vattenmantlad kamin och elpatron, eventuellt kompletterat med solpaneler eller luftvärmepump i framtiden.henke_benke skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Minst 10 grader är inte permanent uppvärmt ur isoleringssynpunkt. Det som man vill undvika med den väggkonstruktion som du har tänkt dig, är att det är kallare inomhus än utomhus. Detta är ganska vanligt på sen vår och tidig höst. Då går fuktvandringen åt andra hållet och en invändig plastfolie kan leda till att uteluftens vattenånga kondenserar på fel sida av plasten. Det är därför en gammal tumregel att sommarstugor inte skall ha ångspärrar.
Sedan vill jag ifrågasätta behovet av en så omfattande isolering i ett fritidshus. Jag skulle dock vilja veta var det ligger innan jag utvecklar det resonemanget ytterligare.
Mitt svar på fråga 2 är att den sista takstolen bör sitta så nära husets gavel som möjligt, eftersom den också är stöd för den utskjutande delen av taket vid gaveln.
Sedan vill jag ifrågasätta behovet av en så omfattande isolering i ett fritidshus. Jag skulle dock vilja veta var det ligger innan jag utvecklar det resonemanget ytterligare.
Mitt svar på fråga 2 är att den sista takstolen bör sitta så nära husets gavel som möjligt, eftersom den också är stöd för den utskjutande delen av taket vid gaveln.
Vi kan säga min 15C då för sakens skull. Det är också där isoleringen kommer in. Kombinerat med kontinuerlig frånluft borde det inte ställa till problem kan man tycka, men jag är inte expert på området. Även om huset är relativt litet för att bli permanentbostad i framtiden kan man alltid ha den möjligheten i åtanke.
Tänkte alltså sätta sista takstolen innanför ytterväggen, och regla hela vägen upp på utsidan. Är det dumt? Hur gör man annars? I vilket fall så måste takstolen vila på något, och frågan är då om man drar långsidans yttervägg hela husets mått och sätter in en extra regel för takstolen att vila på, eller om man låter den vila på väggens sista regel, men bygger då väggen kortare, så den slutar innanför kortsidans väggar. Hoppas ni förstår frågeställningen!
Tänkte alltså sätta sista takstolen innanför ytterväggen, och regla hela vägen upp på utsidan. Är det dumt? Hur gör man annars? I vilket fall så måste takstolen vila på något, och frågan är då om man drar långsidans yttervägg hela husets mått och sätter in en extra regel för takstolen att vila på, eller om man låter den vila på väggens sista regel, men bygger då väggen kortare, så den slutar innanför kortsidans väggar. Hoppas ni förstår frågeställningen!
kommer huset va öppet till nock?D DTanner skrev:Vi kan säga min 15C då för sakens skull. Det är också där isoleringen kommer in. Kombinerat med kontinuerlig frånluft borde det inte ställa till problem kan man tycka, men jag är inte expert på området. Även om huset är relativt litet för att bli permanentbostad i framtiden kan man alltid ha den möjligheten i åtanke.
Tänkte alltså sätta sista takstolen innanför ytterväggen, och regla hela vägen upp på utsidan. Är det dumt? Hur gör man annars? I vilket fall så måste takstolen vila på något, och frågan är då om man drar långsidans yttervägg hela husets mått och sätter in en extra regel för takstolen att vila på, eller om man låter den vila på väggens sista regel, men bygger då väggen kortare, så den slutar innanför kortsidans väggar. Hoppas ni förstår frågeställningen!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
När det gäller regelstommen på gavelsidan kan du göra på flera sätt. Eftersom du vill ha öppet till nocken inomhus kan det vara lämpligt att placera gavelns stående reglar så att dessas insida kan fästas i den sista takstolen. Du kan också placera dem längre in så att de når takstolens högben umderifrån. I så fall utesluter du hanbjälken.
När det gäller isoleringen skulle jag vilja säga följande. Det är temperaturskillnaden mellan inne och ute som orsakar värmeförluster. Isoleringens uppgift är att fördröja dessa. Ju större temperaturskillnad desto mer isolering behövs för att begränsa värmebehovet. Finns ingen temperaturskillnad behövs ingen isolering. Om din ambition är att innetemperaturen skall hålla sig kring 10 grader och fritidshuset ligger i Skåne är 285 mm isolering överdrivet mycket som aldrig kommer att löna sig. Det enda rimliga skälet till så mycket isolering är att kunna använda huset för permanentboende i framtiden.
Som jag sagt tidigare, kräver en ångspärr att innetemperaturen alltid är lika hög eller högre än utetemperaturen, för att fuktvandringen inte skall gå fel väg. Den bästa strategin för att klara det är att ha samtidig koll på temperaturerna ute och inne och höja den senare om det behövs. Någon enstaka dag spelar naturligtvis ingen roll.
När det gäller isoleringen skulle jag vilja säga följande. Det är temperaturskillnaden mellan inne och ute som orsakar värmeförluster. Isoleringens uppgift är att fördröja dessa. Ju större temperaturskillnad desto mer isolering behövs för att begränsa värmebehovet. Finns ingen temperaturskillnad behövs ingen isolering. Om din ambition är att innetemperaturen skall hålla sig kring 10 grader och fritidshuset ligger i Skåne är 285 mm isolering överdrivet mycket som aldrig kommer att löna sig. Det enda rimliga skälet till så mycket isolering är att kunna använda huset för permanentboende i framtiden.
Som jag sagt tidigare, kräver en ångspärr att innetemperaturen alltid är lika hög eller högre än utetemperaturen, för att fuktvandringen inte skall gå fel väg. Den bästa strategin för att klara det är att ha samtidig koll på temperaturerna ute och inne och höja den senare om det behövs. Någon enstaka dag spelar naturligtvis ingen roll.
Tack för alla bra svar.
Angående stommen: Om jag förstår dig rätt så är det så jag tänkt göra; sätta reglarna mot sista takstolens utsida. Men min ursprungliga fundering kvarstår: Bör man låta takstolen vila på långsidans sista regel, eller ska man låta långsidan löpa ut hela husets längd och sätta en extra regel för takstolen att vila på, ca. 300mm in i regelverket?
Om isolering: Kanske är 285mm något överdrivet. Jag vill ha det billigt att värma upp och kunna vara där även på vintern, samt om man någon gång skulle vilja bo där. Ev. minskar jag till 260mm (45 ist för 70 på utsidan). Som jag skrev i första inlägget är det i västra Uppland, på gränsen till Västmanlands län, så hamnar i klimatzon III.
Med tillräcklig isolering och ventilation bör temperaturen med liten effektinsats kunna hålla sig över yttertemperaturen. Fuktvandringen handlar väl också om hur fuktmättad luften är. När ingen är i huset är luften förhoppningsvis ganska torr.
Angående stommen: Om jag förstår dig rätt så är det så jag tänkt göra; sätta reglarna mot sista takstolens utsida. Men min ursprungliga fundering kvarstår: Bör man låta takstolen vila på långsidans sista regel, eller ska man låta långsidan löpa ut hela husets längd och sätta en extra regel för takstolen att vila på, ca. 300mm in i regelverket?
Om isolering: Kanske är 285mm något överdrivet. Jag vill ha det billigt att värma upp och kunna vara där även på vintern, samt om man någon gång skulle vilja bo där. Ev. minskar jag till 260mm (45 ist för 70 på utsidan). Som jag skrev i första inlägget är det i västra Uppland, på gränsen till Västmanlands län, så hamnar i klimatzon III.
Med tillräcklig isolering och ventilation bör temperaturen med liten effektinsats kunna hålla sig över yttertemperaturen. Fuktvandringen handlar väl också om hur fuktmättad luften är. När ingen är i huset är luften förhoppningsvis ganska torr.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fuktmättad"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Tycker det du skrev är bra. Fast kör på liggande 45 på insidan.
Fasad/västkustskiva är väl beprövat och fungerar utmärkt! Bara att köra på.
Fasad/västkustskiva är väl beprövat och fungerar utmärkt! Bara att köra på.
Renoverare
· Kalmar län
· 2 600 inlägg
Tycker också att det låter som mycket isolering om uppvärmningen stora delar av året bara ska hålla innetempen en bit över utetempen. Räcker det inte att sätta vindduk och spikläkt direkt på regelstommens utsida? Då har du ändå 170+45 mm isolering. Så kan du sätta fönsterna i liv med regelstommen och få en lagom liten smyg på utsidan. Lite spontana tankar bara.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 292 inlägg
Jag tycker det är bra att du väljer rejält med isolering!
Lösvirkesbyggare
· Stockholm
· 122 inlägg
Vi tänker att vi ska kunna bo i huset även vintertid även om det inte kommer vara på heltid initialt. Men eventuellt kan det bli ett permanentboende i förlängningen och då vill vi ha gjort det riktigt från början.
170+45 är inte särskilt dåligt det heller.
