Köpte ett äldre hus fg år och är nu igång med att renovera badrummet.

Huset är ett prefab från Eksjöhus byggt tidigt 60 tal. Väggkonstruktionen på mellanväggar/innerväggar är något jag aldrig sett tidigare;

45 reglar med stående 17 mm panel på varje sida samt trätex alt gips ytterst. 45 reglarna cc 130 med liggande kortlingar var 60 cm i höjd.

Således 13 mm ytterskiva, 17 mm panel, 45 mm regel, 17 mm panel, 13 mm ytterskiva, totalt ca 105 mm mellanvägg. I badrummen satt det kakel på gipset.

Merparten av väggarna till badrummet kommer att ersättas med Säker Vatten vägg; 70 mm plåtregel med 15 mm konstruktionsplywood samt gipsskiva ytterst.

Den kvarvarande väggen angränsar till källartrappa och ser gärna att konstruktionen är kvar (annars måste jag också hyra plattform till trappan samt spackla/slipa/måla även denna sida) och undrar då om väggen kommer att hålla för klinker vid renoveringen givet att den stående panelen ersätts med 18 mm konstruktionsplywood.

Således 13 mm trätex, 17 mm panel, 45 mm regel, 18 mm konstruktionsplywood, 13 mm våtrumsgips, 10 mm klinker.

Tror ni att det skulle funka eller behöver jag riva även denna vägg?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.