Måste vägg och tak mötas någorlunda för att plattsättare ska kunna applicera tätskikt? Hade bara 2400 mm skivor hemma som jag delade på mitten, därav glappet.

• Gipsskivor installerade på vägg med ett glapp där taket möter väggen och uttag för rörledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det måste mötas så bra som du vill ha slutresultatet på dennes arbete jag hade inte satt på det

Paul-Staffanstorp
Ja, det får inte vara springor större än 2mm runt rör eller i hörn samt mellan skivor utan de måste fyllas ut med latexfog eller liknande.

Jag antar att ni inte ska ha kakel på snedtaket och då bör de vika ut tätskiktet 50-100mm på snedtaket och detta spacklar sedan målaren upp och lägger tätskikt enligt MVK på snedtaket.

Tack för snabba svar, anade att jag skulle behöva byta ut dem. Men tänkte det var bäst att höra mig för innan jag började riva ner.

Så om jag förstår det rätt så kan jag inte måla taket förrän tätskiktet är på plats?

Paul-Staffanstorp
Du behöver ju inte byta ut dem men du måste spackla upp och fylla ut med latexfog eller godkänt spackel så det blir en slät yta att lägga tätskiktsfolien mot.

Jag vet inte hur du tänker när du skriver "måla taket".

När man har snedtak i anslutning till dusch eller badkar så förespråkar vi att man inte bara målar med våtrumsfärg utan tätskiktsfolien som sätts på de ytor som ska plattsättas viks ut som jag skrev 5-10cm på övriga ytor som då inte ska plattsättas.
Sen kör målaren enligt sina branschregler för våtrum (MVK) och det betyder att de spacklar ut vår folie så det blir slätt samt målar och vävar enligt ett visst system som jag inte vet så exakt hur det fungerar själv faktiskt.

Dessutom så ska ju målaren mjukfoga mot kaklet så det blir snygg avslutning där och därför låter vi alltid målaren komma in när all plattsättning är klar och då gör de hela sitt jobb.

• Gilla
C_Lindberg och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.