På övervåningen har jag byggt ett litet rum avsett för endast en vägghängd WC och ett litet handfat.

Reglerna föreskriver att golvet ska ha tätskikt.

Min fråga är då;

Får man göra det själv om man har kunskaperna?

Visst, att lägga en våtrumsmatta med svetsade hörn = materialkostnad ca 1000 kr.
Men sen ska ju golvläggaren komma och limma och svetsa, så där ligger väl den stora kostnaden.

Om man gör det själv; hur dokumenterar man det på bästa sätt?

Jag frågade mitt försäkringsbolag som svarade att golvet ska ha tätskikt. Det behövs inga intyg dock om en skada i framtiden händer så vill de ha in kvalitetsdokumentation på tätskiktet vid golvet.

Vad är frågan egentligen? Ja, du måste ha tätskikt på golv. Ja, du kan göra det själv.

Frågan är om jag ska göra det själv;
Vilket material är det jag ska använda?

Spara kvitton, håll dig till ett godkänt system, ta bilder i varje byggsteg.

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Det jag kollat är Lip VS 30...

Staffans2000
En våtrumsmatta, är en bra början.
Sedan gäller det alltid att avväga för och nackdelar. För som privatperson är det klokt att tänka till lite. För hade det varit mitt dass, hade jag övervägt att skippa tätskiktet helt och hållet. För gör du rördragningen rätt, är läckagerisken försvinnande liten.
Men vill du lägga en matta, så gör det. Hur som helst, inget mammutjobb på det hela taget.

Staffan

Bara det finns i bkr’s lista på godkända system då är det ok. Och svar på en av dina frågor är: Klart du ska göra det själv!!!
Jag tänker dock klinkers...

Redigerat:
Ja, våtrumsmatta har jag tänkt på - dock måste den svetsas i hörn - och då måste jag ta hit en golvläggare som blir kostsamt för det lilla utrymmet på 1,8 x 1,2 m golvyta.

Huset är helt nybyggt med oinredd övervåning där jag nu gjort utrymmet till ett dass.
PEX rören till handfatet är dragna i innerväggen, med inspektionslucka under handfatet där balofixerna är
WC cisternen på baksidan av väggen, direkt på avloppstammen som var förmonterad av husleverantören.

janwide
M MiWass skrev:
Det jag kollat är Lip VS 30...
Om du lägger matta så utgör den tätskiktet och du behöver inget annat tätskikt.

Staffans2000
M MiWass skrev:
Ja, våtrumsmatta har jag tänkt på - dock måste den svetsas i hörn - och då måste jag ta hit en golvläggare som blir kostsamt för det lilla utrymmet på 1,8 x 1,2 m golvyta.

Huset är helt nybyggt med oinredd övervåning där jag nu gjort utrymmet till ett dass.
PEX rören till handfatet är dragna i innerväggen, med inspektionslucka under handfatet där balofixerna är
WC cisternen på baksidan av väggen, direkt på avloppstammen som var förmonterad av husleverantören.
Svetsa är lätt. Hyr en och öva på några spillbitar.

Staffan

• Gilla
MiWass
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Svetsa är lätt. Hyr en och öva på några spillbitar.

Staffan
Så att svetsa matta är inte så svårt? Utrymmet är 1,2 m brett och 1,8 m djupt, så det är endast hörnen som behöver svetsas.
Har fått pris på mattan för det; 627 kr inkl svetstråd som de räknat ut går åt är medräknat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.