38 494 läst ·
22 svar
38k läst
22 svar
Vägghängd toalett
Moderator
· Stockholm
· 57 870 inlägg
Jag har monterat i trä på vårat fritidshus, fungerar jättebra.
Men man bör nog se till att väggen har bra tjocklek. I vårt fall var reglarna som vi kottlade mellan ca 95 mm. Glöm inte att kottla även under avloppshålet efterssom underdelen av stolen trycker mot den ytan, finns det då bara gips där så går det antagligen inte så bra.
Jag skulle inte väga hänga den på en 70mm vägg, där man kanske bara bygger en låda av begränsad höjd för att få ner avloppet till golvet. Fast jag är väl lite feg.
Men man bör nog se till att väggen har bra tjocklek. I vårt fall var reglarna som vi kottlade mellan ca 95 mm. Glöm inte att kottla även under avloppshålet efterssom underdelen av stolen trycker mot den ytan, finns det då bara gips där så går det antagligen inte så bra.
Jag skulle inte väga hänga den på en 70mm vägg, där man kanske bara bygger en låda av begränsad höjd för att få ner avloppet till golvet. Fast jag är väl lite feg.
GBG använder sig av en cistern och ställning från tyska Geberit, som är mycket bra. Finns dock att beställa från många vvs-firmor, utan att gå igenom GBG, vilket sparar ganska mycket pengar. Ligger oftast vesäntligt under premont till exempel.synpunkter skrev:
Hej!
Alla ni som monterat med dold cistern och alltså byggt en mellanvägg, har ni använt LUX-skivor? finns det alternativa monteringsmetoder?
LUX finns inte uppe i sundsvall och har bara hittat gråa (dvs inte VT) mineritskivor.
Kan/bör man använda tryckimpregnerade reglar bakom denna vägg eller är det bara stål-/plåtreglar som gäller?
Tar tacksamt emot tips hur jag bygger upp en mellanvägg att gömma cisternen i och hänga WC-skålen på.
Alla ni som monterat med dold cistern och alltså byggt en mellanvägg, har ni använt LUX-skivor? finns det alternativa monteringsmetoder?
LUX finns inte uppe i sundsvall och har bara hittat gråa (dvs inte VT) mineritskivor.
Kan/bör man använda tryckimpregnerade reglar bakom denna vägg eller är det bara stål-/plåtreglar som gäller?
Tar tacksamt emot tips hur jag bygger upp en mellanvägg att gömma cisternen i och hänga WC-skålen på.
Jo, dom är bra. Men konstiga villkor tycker jag. Handlar du för max 2000:- är det en exp.avg på 145:- Handlar du för över 2000:- ska dom ha 295:- i exp.avgHUStrun skrev:
Rinkaby Rör tar 128:- oavsett köpesumma
Gå in på www.geberit.se och kolla deras installationssystem. Geberit har jättebra rykte vad gäller kvalitet. Mindre problem = billigare drift. Tror tom att dom har en bildserie där man beskriver bygget och montering av vägghängd wc mm. Lycka till!uluru skrev:Hej!
Klicka här för att svara