S SvanteC skrev:
Vad menar du?
Jag vill skruva loss toalettstolen och ta ner den så jag kan inspektera avloppet men det finns vatten i toalettstolen. Även när jag stänger tappvattnet och spolar några gånger så finns det vatten i toalettstolen. Ska jag försöka tömma det så gott som det går och sedan ta ner stolen bara?

Är det något som man kan/brukar göra ensam eller behöver jag kalla på min pappa för säkerhets skull :) ?
Är lite rädd :)
 
S Siary skrev:
Jag vill skruva loss toalettstolen och ta ner den så jag kan inspektera avloppet men det finns vatten i toalettstolen. Även när jag stänger tappvattnet och spolar några gånger så finns det vatten i toalettstolen. Ska jag försöka tömma det så gott som det går och sedan ta ner stolen bara?



Är det något som man kan/brukar göra ensam eller behöver jag kalla på min pappa för säkerhets skull :) ?
Är lite rädd :)

Du ska nog ta hjälp.
Det mesta av vattnet i vattenlåset kan du trycka ut med toaborsten.
Vattnet i spolbehållaren bör ju inte fyllas på om du stängt av vattnet på kranen du hade på bilden. Om den fortfarande fyller på är det fel kran.
 
S
S Siary skrev:
Jag vill skruva loss toalettstolen och ta ner den så jag kan inspektera avloppet men det finns vatten i toalettstolen. Även när jag stänger tappvattnet och spolar några gånger så finns det vatten i toalettstolen. Ska jag försöka tömma det så gott som det går och sedan ta ner stolen bara?

Är det något som man kan/brukar göra ensam eller behöver jag kalla på min pappa för säkerhets skull :) ?
Är lite rädd :)
Du vet alltså inte hur ett vattenlås fungerar?

Eller menar du vattnet i tanken, att det fylls på? Isåfall har du inte stängt av rätt vatten.

Du behöver inte plocka ner stolen för att inspektera avloppet, det gör man med en kamera, det går ofta att göra via stolen
 
S SvanteC skrev:
Du vet alltså inte hur ett vattenlås fungerar?

Eller menar du vattnet i tanken, att det fylls på? Isåfall har du inte stängt av rätt vatten.

Du behöver inte plocka ner stolen för att inspektera avloppet, det gör man med en kamera, det går ofta att göra via stolen
Men jag kan väl inte bara filma med en mobilkamera? Det är allt jag har.

Så då tömmer jag vattnet i toalettstolen så gott det går och skruvar loss den? Jag måste väl ändå ta ner stolen om jag vill rätta till problemet?

Eftersom det kommer finnas kvar lite vatten i stolen när jag ska plocka ner den, ska jag förvänta mig att det rinner så mycket vatten i badrummet när jag plockar ner stolen?
 
j.f.s j.f.s skrev:
Du behöver filma med kamera inne i röret.
Typ en sån här: [länk]

Hmm okej. Nu låter det mer komplicerat än vad jag trodde.

Vad tror ni jag kan hitta inne i röret och hur kan jag fixa problemet sedan? Jag trodde jag skulle plocka ner stolen och hitta nån trasig komponent som jag behöver ersätta
 
Jag tror att det är bra om du tar hjälp av någon som är lite händig. Din pappa kanske?
 
L Lilllen skrev:
Jag tror att det är bra om du tar hjälp av någon som är lite händig. Din pappa kanske?
Asså han kan inte detta heller, Jag tänkte mest om det kan dyka upp nån nödsituation där det behövs 2 personer. Eller om porslinsmuggen skulle vara så tung att man behövde va två men det är nog lugnt, det verkar inte så himla tungt.

Jag vill bara veta vad jag ska förvänta mig. Att plocka ner stolen själv verkar inte så svårt men jag vill veta vad som kommer hända med vattnet som ligger kvar i stolen. Kommer det rinna ut i badrummet? Det kommer nog inte rinna ut så jättemkt isf. Men vad ska jag kolla efter sedan när jag plockat ner stolen?
Jag behöver nog mest info, min pappa vet lika mkt som jag.
 
S
S Siary skrev:
Asså han kan inte detta heller, Jag tänkte mest om det kan dyka upp nån nödsituation där det behövs 2 personer. Eller om porslinsmuggen skulle vara så tung att man behövde va två men det är nog lugnt, det verkar inte så himla tungt.

Jag vill bara veta vad jag ska förvänta mig. Att plocka ner stolen själv verkar inte så svårt men jag vill veta vad som kommer hända med vattnet som ligger kvar i stolen. Kommer det rinna ut i badrummet? Det kommer nog inte rinna ut så jättemkt isf. Men vad ska jag kolla efter sedan när jag plockat ner stolen?
Jag behöver nog mest info, min pappa vet lika mkt som jag.
Om man säger såhär, med tanke på dina frågor så bör du inte göra detta själv. Anlita en firma att hjälpa dig.
 
S SvanteC skrev:
Om man säger såhär, med tanke på dina frågor så bör du inte göra detta själv. Anlita en firma att hjälpa dig.
Jag får skruva loss den först själv en gång och se vad jag kan göra. Vad är det värsta som kan hända? Farligt?

Jag vill också lära mig lite samt spara pengar om möjligt. Vad är det för fel på mina frågor då?
 
Redigerat:
Karlia
Efter att ha läst igenom din tråd förstår jag inte var det rinner vatten. Har du en vattenläcka där det rinner ut vatten i huset sedan den fjärde november? Isåfall är det läge för rörmokare sedan ett par veckor. Vattenskador kan bli dyrt!

Jag är absolut för att prova själv men inte i alla situationer.
 
Karlia Karlia skrev:
Efter att ha läst igenom din tråd förstår jag inte var det rinner vatten. Har du en vattenläcka där det rinner ut vatten i huset sedan den fjärde november? Isåfall är det läge för rörmokare sedan ett par veckor. Vattenskador kan bli dyrt!

Jag är absolut för att prova själv men inte i alla situationer.
Det läcker bara lite grann när jag har spolat stort. Sedan rinner det ner till under badkaret efter typ 20 min. Känns inte farligt.
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.