du behöver ta fler bilder.

MEN. jag skulle gått och stängt av vattnet (tapp) och skruvat ner toaletten, kollat i avloppet om jag sett vad som var fel.

alt. tagit några fina bilder med min kamera ner vid tryckknappshålet, kanske filmat, men tänk på att det är mkt mörks så en lampa skulle underlättat inspelningen....så kanske man kan se om det är värsta pölen längst ner.

• Gilla
Siary
  • Laddar…
U
M MagicFingers skrev:
du behöver ta fler bilder.

MEN. jag skulle gått och stängt av vattnet (tapp) och skruvat ner toaletten, kollat i avloppet om jag sett vad som var fel.

alt. tagit några fina bilder med min kamera ner vid tryckknappshålet, kanske filmat, men tänk på att det är mkt mörks så en lampa skulle underlättat inspelningen....så kanske man kan se om det är värsta pölen längst ner.
Vid knapptryckshålet är cisternen du ser, inget avlopp därinne.
Men har TS dubbelkollat att det är spillvatten, genom att hälla i en hink vatten och se om det kommer vatten?
Är det det så att det läcker så får du skruva bort toan och se hur rören ser ut. Omöjligt att säga exakt vad felet är innan man tagit bort muggen.

• Gilla
Siary
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Vid knapptryckshålet är cisternen du ser, inget avlopp därinne.
Men har TS dubbelkollat att det är spillvatten, genom att hälla i en hink vatten och se om det kommer vatten?
Är det det så att det läcker så får du skruva bort toan och se hur rören ser ut. Omöjligt att säga exakt vad felet är innan man tagit bort muggen.
Hej igen och tack för all hjälp!

Jag kommer inte på hur man ska stänga av tappvattnet. De enda vridbara ventilerna som jag har i badrummet är dessa:

Två vattenventiler på vägg för dusch och handdukstork i badrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dessa går först till min dusch. De var rätt hårda och vrida och jag vågade inte ta i mer.

Handdukstork i badrum med vridbara ventiler och en öppnad inspektionslucka i väggen.
Skapa konto
Dessa sitter i toalettens mellanvägg (i den öppnade luckan) och går till handdukstorken. Jag testade att vrida på dessa men det stängde inte av tappvattnet. Dessutom borde det väl bara vara en ventil och inte två?

Men jag undrar om det är här som jag ska stänga av vattnet? Det är här rören i badrummet går in i toalettens mellanvägg? Ska jag bara skruva loss den med en skiftnyckel?
Vattenrör och ventiler bakom en öppnad lucka i badrum, markerat där man kanske stänger av tappvattnet.
Skapa konto

Redigerat:
U
Du behöver inte stänga av vattnet för att ta reda på om det är spillvattensidan som läcker. Häll bara en hink med vatten i toa och se om det rinner nått.

det går även plocka bort porslinsmuggen utan att stänga av vattnet, dock inte helt att rekommendera för om du kommer åt knappen spolar den ut allt på golvet.

• Gilla
Siary
  • Laddar…
Du behöver inte stänga av vattnet för att ta reda på om det är spillvattensidan som läcker. Häll bara en hink med vatten i toa och se om det rinner nått.

det går även plocka bort porslinsmuggen utan att stänga av vattnet, dock inte helt att rekommendera för om du kommer åt knappen spolar den ut allt på golvet.
Det testade jag nu och det läckte. Då är det väl spillvattnet, och jag måste skruva ner muggen för att se om jag hittar nåt?

Har du nåt råd för hur jag kan stänga av tappvattnet för säkerhets skull utifrån bilderna?

U
Kan du fota en mer övergripande bild över de synliga rören?

Kan du fota en mer övergripande bild över de synliga rören?
Man kan se hela flödet på dessa två bilder.
Det börjar från hörnet ovanför badkaret och går sedan under spegelskåpet och vasken under. Badrum med duschdraperi, kakel och synlig rörledning som går över badkaret.
Skapa konto

Sedan fortsätter den under vasken till mellanväggen och från andra sidan av mellanväggen till handdukstorken och det slutar där.
Ett badrum med toalett, handfat, spegelskåp och handdukstork som visar installationens flöde.
Skapa konto

Det är under vasken som jag tror något händer.
Vattenrör och avloppsrör går längs med kakelvägg och golv i ett badrum.
Skapa konto

U
Ja du kan stänga av uppe i hörnet ovanför badkaret :)
Lyckat tilm

• Gilla
Siary
  • Laddar…
Ja du kan stänga av uppe i hörnet ovanför badkaret :)
Lyckat tilm

Hej igen!

Hur stänger jag de här ventilerna? Jag kunde inte bara vrida och jag tog i rätt hårt!
Två vattenventiler med metallrör mot en kakelvägg, verkar vara fast och svåra att vrida.
Skapa konto

Ser ut som någon billig skit. Då blir det så.
Det är bara att ta i lite mer.

• Gilla
Siary
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Ser ut som någon billig skit. Då blir det så.
Det är bara att ta i lite mer.
Tack, nu vågade jag mer och det gick :)

man skall motionera avstängningsventilerna 1-2 gånger per år

• Gilla
Siary
  • Laddar…
S
Du får börja med att filma avloppet då, och se om du kan hitta var det delat på sig.

• Gilla
Siary
  • Laddar…
S SvanteC skrev:
Du får börja med att filma avloppet då, och se om du kan hitta var det delat på sig.

Ska inte vattnet i muggen försvinna när jag har stängt ventilen och spolat några gånger?
Vad som händer är att jag inte fått tappvatten bara men det är fortfarande vatten i muggen.
Kan jag börja demontera muggen ändå?

S
S Siary skrev:
Ska inte vattnet i muggen försvinna när jag har stängt ventilen och spolat några gånger?
Vad som händer är att jag inte fått tappvatten bara men det är fortfarande vatten i muggen.
Kan jag börja demontera muggen ändå?
Vad menar du?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.