14 431 läst ·
41 svar
14k läst
41 svar
Vägghängd IFÖ toalett rinner efter spolning
Renoverare
· västra götaland
· 809 inlägg
du behöver ta fler bilder.
MEN. jag skulle gått och stängt av vattnet (tapp) och skruvat ner toaletten, kollat i avloppet om jag sett vad som var fel.
alt. tagit några fina bilder med min kamera ner vid tryckknappshålet, kanske filmat, men tänk på att det är mkt mörks så en lampa skulle underlättat inspelningen....så kanske man kan se om det är värsta pölen längst ner.
MEN. jag skulle gått och stängt av vattnet (tapp) och skruvat ner toaletten, kollat i avloppet om jag sett vad som var fel.
alt. tagit några fina bilder med min kamera ner vid tryckknappshålet, kanske filmat, men tänk på att det är mkt mörks så en lampa skulle underlättat inspelningen....så kanske man kan se om det är värsta pölen längst ner.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 799 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 799 inlägg
Vid knapptryckshålet är cisternen du ser, inget avlopp därinne.M MagicFingers skrev:du behöver ta fler bilder.
Men har TS dubbelkollat att det är spillvatten, genom att hälla i en hink vatten och se om det kommer vatten?
Är det det så att det läcker så får du skruva bort toan och se hur rören ser ut. Omöjligt att säga exakt vad felet är innan man tagit bort muggen.
Hej igen och tack för all hjälp!U Utsliten och utdömd skrev:Vid knapptryckshålet är cisternen du ser, inget avlopp därinne.
Men har TS dubbelkollat att det är spillvatten, genom att hälla i en hink vatten och se om det kommer vatten?
Är det det så att det läcker så får du skruva bort toan och se hur rören ser ut. Omöjligt att säga exakt vad felet är innan man tagit bort muggen.
Jag kommer inte på hur man ska stänga av tappvattnet. De enda vridbara ventilerna som jag har i badrummet är dessa:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Men jag undrar om det är här som jag ska stänga av vattnet? Det är här rören i badrummet går in i toalettens mellanvägg? Ska jag bara skruva loss den med en skiftnyckel?
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 799 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 799 inlägg
Du behöver inte stänga av vattnet för att ta reda på om det är spillvattensidan som läcker. Häll bara en hink med vatten i toa och se om det rinner nått.
det går även plocka bort porslinsmuggen utan att stänga av vattnet, dock inte helt att rekommendera för om du kommer åt knappen spolar den ut allt på golvet.
det går även plocka bort porslinsmuggen utan att stänga av vattnet, dock inte helt att rekommendera för om du kommer åt knappen spolar den ut allt på golvet.
Det testade jag nu och det läckte. Då är det väl spillvattnet, och jag måste skruva ner muggen för att se om jag hittar nåt?U Utsliten och utdömd skrev:Du behöver inte stänga av vattnet för att ta reda på om det är spillvattensidan som läcker. Häll bara en hink med vatten i toa och se om det rinner nått.
Har du nåt råd för hur jag kan stänga av tappvattnet för säkerhets skull utifrån bilderna?
Man kan se hela flödet på dessa två bilder.U Utsliten och utdömd skrev:
Det börjar från hörnet ovanför badkaret och går sedan under spegelskåpet och vasken under.
Logga in
Skapa konto
Sedan fortsätter den under vasken till mellanväggen och från andra sidan av mellanväggen till handdukstorken och det slutar där.
Logga in
Skapa konto
Det är under vasken som jag tror något händer.
Logga in
Skapa konto
S SvanteC skrev:
Ska inte vattnet i muggen försvinna när jag har stängt ventilen och spolat några gånger?
Vad som händer är att jag inte fått tappvatten bara men det är fortfarande vatten i muggen.
Kan jag börja demontera muggen ändå?