5 520 läst ·
5 svar
6k läst
5 svar
Vägghängd hylla - hur bäst hänga upp?
Har köpt en vägghängd hylla med två fästen. Med innehåll kommer den att väga ca 30 kg.
Väggen jag ska hänga den på är en innervägg mot ett badrum. Först sitter 13mm gips och direkt innaför 13mm mdf. Sedan reglar antar jag, och badrumsväggen på andra sidan reglarna.
Frågade i en byggaffär och köpte gipsexpandrar av metall 4x62. Enligt förpackningen ska dom klara 20 kg.
1. Blir inte riktigt klok på hur dom här expandrarna fungerar.
Man borrar alltså hål och trycker i expandern och sedan?
Skruvar man i skruven som sitter i för att vingarna ska fällas ut på baksidan, eller ska man dra ut skruven, för att sedan skruva ur den, sätta dit hyllan och sist skruva i skruven igen.
Om man ska dra ut skruven, vad är lämpligt verktyg? Hovtång ok?
(Ska nog offra en expander på en planka innan jag ger mig på väggen.)
2. Om jag använder 2 expandrar blir det då 40kg dvs gäller de 20kg på förpackningen per expander?
3. Är det här bästa sättet att hänga upp hyllan?
Om man vill ta bort expandrarna, finns det något sätt att "fälla ihop vingarna" igen, eller är det bara att såga ut ett hål, alternativt spackla och måla över?
Berit
Väggen jag ska hänga den på är en innervägg mot ett badrum. Först sitter 13mm gips och direkt innaför 13mm mdf. Sedan reglar antar jag, och badrumsväggen på andra sidan reglarna.
Frågade i en byggaffär och köpte gipsexpandrar av metall 4x62. Enligt förpackningen ska dom klara 20 kg.
1. Blir inte riktigt klok på hur dom här expandrarna fungerar.
Man borrar alltså hål och trycker i expandern och sedan?
Skruvar man i skruven som sitter i för att vingarna ska fällas ut på baksidan, eller ska man dra ut skruven, för att sedan skruva ur den, sätta dit hyllan och sist skruva i skruven igen.
Om man ska dra ut skruven, vad är lämpligt verktyg? Hovtång ok?
(Ska nog offra en expander på en planka innan jag ger mig på väggen.)
2. Om jag använder 2 expandrar blir det då 40kg dvs gäller de 20kg på förpackningen per expander?
3. Är det här bästa sättet att hänga upp hyllan?
Om man vill ta bort expandrarna, finns det något sätt att "fälla ihop vingarna" igen, eller är det bara att såga ut ett hål, alternativt spackla och måla över?
Berit
Produkter som diskuteras: "Hovtång"
Hovtänger
Hovtänger är specialverktyg som används av hovslagare och djurägare för att trimma och underhålla hovar på hästar och andra hovbärande djur. De är utformade för att klippa genom den hårda keratin som hovarna består av, vilket kräver en
Läs mer
Det finns femtioelva olika typer av expandrar, se www.gyproc.se. Bäst är att skruva i regel, om du vat var de finns.
Annars har jag alltid räknat att två skruvar håller dubbelt om du lastar hyllan jämt. Annars blir det att rita ett kraftparallellogram
Annars har jag alltid räknat att två skruvar håller dubbelt om du lastar hyllan jämt. Annars blir det att rita ett kraftparallellogram
Sitter det verkligen MDF bakom gipsen?
Isåfall är det ju bara att ta fram ett par rejäla träskruvar och skruva upp hyllan. Det kommer sitta som berget.
Ska du använda expanders ska dom ju vara för dubbla skivor, men vore jag du skulle jag skruva direkt i MDFen.
Med mdf bakom är det nog svårt att få bort en expander....
Isåfall är det ju bara att ta fram ett par rejäla träskruvar och skruva upp hyllan. Det kommer sitta som berget.
Ska du använda expanders ska dom ju vara för dubbla skivor, men vore jag du skulle jag skruva direkt i MDFen.
Med mdf bakom är det nog svårt att få bort en expander....
Tack för svaren!
MDF kanske inte var rätt, det är någon sorts "träskiva med flis" som verkar väldigt solid. Det är ett standard hus med dubbla skivor på varje sida av reglarna.
Är tveksam till expandrarna om jag någon gång skulle vilja ta bort dem. Såvida dom inte går att "fälla ihop" så lär det krävas dynamit alternativt såg för att få bort dem.
Berit
MDF kanske inte var rätt, det är någon sorts "träskiva med flis" som verkar väldigt solid. Det är ett standard hus med dubbla skivor på varje sida av reglarna.
Är tveksam till expandrarna om jag någon gång skulle vilja ta bort dem. Såvida dom inte går att "fälla ihop" så lär det krävas dynamit alternativt såg för att få bort dem.
Berit
Ok, då kanske det är en OSB skiva. Den håller också väldigt bra men inte lika bra som MDFn (som är extremt tät och hållfast).
Jag skulle fortfarande skruva med vanliga skruv, men använda så grova som möjligt.
Jag skulle fortfarande skruva med vanliga skruv, men använda så grova som möjligt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden