Hej på er,

Med all säkerhet så finns det folk här som är förståndiga i sånna här ärenden.

Har länge planerat att sätta en del av min skivhylla på konsoler mot väggen, ex:
Konsol 1eller Konsol 2. Dessa konsoler ska klara 200-250 kg vardera.

Det jag har räknat på är att jag ska ha upp ca 500 LP skivor (snittvikt 400 gram) = 200 kg + ca 25 kg för själva Ikea-hyllan de är sorterade i.

Vi snackar 225 härliga kilon, säg 250 kg för att ha marginal. Har läst mig till att konsoler gärna ska täcka 2/3 av hyllans djup (Hyllan är 35 cm).

Så till frågan: Vågar jag?

Min plan är att sätta ett hyllplan i underkant av Ikea-hyllan, bara för att få "balans" på hyllorna. Sen att sätta 3 st konsoler med jämna mellanrum som stöd under det hyllplanet (kan man verkligen räkna 200+200+200 kg i vad de ska hålla för?). Betongvägg bakom.

Tacksam för svar, innan jag drar i för stora växlar!

• Gilla
BjörnKraft
  • Laddar…
Skulle tro att det kan finnas flera svaga punkter...

Du kommer att få fler tips men jag skulle kollat kvalitén på betongen i väggen... känns som det varierar och valt skruv/plugg utifrån det.

/ATW

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Hur långt blir det mellan konsolerna och vad är är hyllan (hyllorna?) gjord av?

Innan du kommer för långt i planeringen - väg en bunt skivor. För att snitta 400 gram borde det vara dubbel-LP eller med rejäla booklets. Även de i tjock vinyl med enkelomslag är sällan över 250 gram.

Hep Hep skrev:
Innan du kommer för långt i planeringen - väg en bunt skivor. För att snitta 400 gram borde det vara dubbel-LP eller med rejäla booklets. Även de i tjock vinyl med enkelomslag är sällan över 250 gram.
Jag har nog tagit lite i överkant, men tänker något snitt - vissa är 2XLP med gatefold och plastfickor. Även om snittet skulle tas vid 300 gram så känns det som att grundfrågan kvarstår pga hög totalvikt

Grundfrågan om tung hylla kvarstår, men min erfarenhet från jobbet är att de snittar runt 250 gram och då är det 125 kilo plus hylla, vilket jag tror påverkar en hel del. Kul med LP på hylla förresten. Mina står lagrade i en massa flightcases - förmodligen till ingen nytta.

Stämmer matten och belastningen är någorlunda jämnt spridd över hyllan så belastar du ju bara konsolerna med ca: 1/3 av deras kapacitet, så där är det nog inget att oroa sig för.

Djupet på hyllan och konsolen är av större vikt (ha ha). Är hyllan avsevärt djupare än det som konsolen sticker ut från väggen så blir det snart svettigt för konsolen. Ev kan du motverka denna häveffekt något genom att också förankra hyllans överkant mot väggen.

Tänk på att det lär bli ett jä*la dragande rakt ut på de övre skruvarna på konsolerna. Ordentliga plugg.

• Gilla
Ulf Öhman
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Tänk på att det lär bli ett jä*la dragande rakt ut på de övre skruvarna på konsolerna. Ordentliga plugg.
Knappast. Hävarmen är kort och mer än en skruv per konsol.

Purre
Länk nummer två är Habo och deras max belastning är enbart beräknad och garanteras inte. Men om man nu ska ha säg 200kg och använder två konsoler så ska dom beräknat klara 500kg så det lär inte vara något problem om vikten är jämt utspridd.
Men fästa med fyra skruv med plugg eller expander så är det inget problem att klara vikten om det nu är ordentlig betong.
Vi har två sådana till en bänk utan problem iaf och då sitter dom bara i en trävägg.

https://habo.com/se/sortiment/hyllor-och-konsoler/hyllkonsoler/konsol-t-profil-15244

K Kasken skrev:
Stämmer matten och belastningen är någorlunda jämnt spridd över hyllan så belastar du ju bara konsolerna med ca: 1/3 av deras kapacitet, så där är det nog inget att oroa sig för.

Djupet på hyllan och konsolen är av större vikt (ha ha). Är hyllan avsevärt djupare än det som konsolen sticker ut från väggen så blir det snart svettigt för konsolen. Ev kan du motverka denna häveffekt något genom att också förankra hyllans överkant mot väggen.

Precis, kan det stämma det där med 2/3 av hyllans djup? Dvs 35 cm djup hylla = minst 23 cm konsol.

Kanske märklig fråga men, blir det någon skillnad om jag kör konsolens ”väggskena” underifrån eller överifrån hyllan? Alltså i profil sett från väggen som ett utstickande L, alternativt ┌ (ja, du fattar säkert vad jag fiskar efter)?

Har ju initialt tänkt det som det senare

BirgitS BirgitS skrev:
Hur långt blir det mellan konsolerna och vad är är hyllan (hyllorna?) gjord av?
Totala bredden på hyllan är 140 cm. Själva hyllan är en Ikea Eket, så hyllan i sig är nog inget monsterbygge så men jag tänker att jag sätter ett hyllplan i furu eller liknande undertill (140 cm) som Ikeahyllan får stå på (och skruvas fast i).

Själv hade jag valt att sätta dessa hyllor på en hylla som vilar på golvet, helt onödigt att fundera på vägghängda konsoller. IKEA har massvis med dylikt.

• Gilla
Helena S och 2 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Själv hade jag valt att sätta dessa hyllor på en hylla som vilar på golvet, helt onödigt att fundera på vägghängda konsoller. IKEA har massvis med dylikt.
Här är en gammal skiss & anledning varför jag vill få upp en del av hyllan på väggen är för att skapa lite ”luft” och samtidigt få några blädderbackar.

Så ganska precis sådär har jag tänkt mig, med undantag för att reciever osv inte kommer placeras enligt skiss utan istället under skivspelarna.

• Vinylskivor och hi-fi-utrustning i en hylla, med en skiss av placering. Vägghängda hyllor och blädderbackar planeras för organisering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
tomas.egnerfors
  • Laddar…
Det fanns eller finns fortfarande backar för dricka, perfekta för att ha LP-skivor i. Inte så supersnyggt kanske men väldigt praktiskt när man vill bläddra i samlingarna. Som du visar på bilden är det ungefär som jag har det (men mycket mindre samling), svårhanterligt. Brukar sluta med att man river ut alltihop och sitter med ett berg av LP...

Jag förstår problemet helt klart, man vill kunna bläddra i samlingarna.

Düsseldorff
Du har ju betongvägg så inga problem. Skaffar du riktigt bra konsoler och riktigt bra plugg så kan du hänga 1000 kg på en hylla utan att svettas.

• Gilla
johannlindgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.