Hej

Har köpt en Samsung TV 32 tum.

Vill nu ha upp den på en tv-möbel jag köpt. Behöver då skruv som ska fästas i de 4 hålen på baksidan av TVn. Har köpt ett kitt på Kjell med diverse skruv till väggfäste. M6 är för stora, m5 för smala. Vad ska jag göra? Samsung support säger att det ska vara M4 med 1,25 stigning. Men som sagt M5 är för små så M4 lär ju inte gå…

Hur tänker ni kloka människor?

B Baoa skrev:
Hur tänker ni kloka människor?
Man mäter hålen och kommer fram till vilken gänga det är på TV'n och skaffar skruv efter det. M4 med 1,25 mm stigning är det inte!

• Gilla
Jonny Karlsson2
  • Laddar…
Med linjal? Ser ut som 5 mm. Finns 5,5?

På min Samsung-TV passar M8x1,25 i hålen på baksidan. M4x1,25 är en orimlig gänga.

M8 är på tok för stort

B Baoa skrev:
Med linjal?
Skjutmått.

B Baoa skrev:
M8 är på tok för stort
Hur har du kommit fram till det?
Har du provat med en M8-skruv?

Är du i rätt hål? 🙄

• Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
B Baoa skrev:
Finns 5,5?
Nej. Borde vara M6 eller M8 på TV'n.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Finns i stort bara 4 st hål på baksidan. Sitter mitt på bak TVn med 10 cm avstånd

Invändig gänga M8x1,25 har invändig diameter = 6,6 mm.
Invändig gänga M6x1 har invändig diameter = 4,9 mm.

B Baoa skrev:
Finns i stort bara 4 st hål på baksidan. Sitter mitt på bak TVn med 10 cm avstånd
Vad är det för modell på TV'n?

Samsung QLED Q50A 32

Saxat från https://www-samsung-com.translate.g...tr_sl=en&_x_tr_tl=sv&_x_tr_hl=sv&_x_tr_pto=rq

Väggfästet levereras med alla skruvar du behöver för att få det installerat och du bör kunna kontakta tillverkaren av fästet för att få ytterligare skruvar om det behövs. Men om du behöver byta ut dem bör den här informationen vara till hjälp. Längden skruvarna varierar beroende på tjockleken på väggmonteringsfästet , om distanser används eller om brickor används. Gängstigningen, oavsett TV-storlek, är alltid 1,25 millimeter. Det finns alltid en universell skruvsats för TV-montering också.
  • För TV-apparater 19 – 22 tum är skruvstorleken M4.
  • För TV-apparater 30 – 40 tum är skruvstorleken M6.
  • För TV-apparater 43 – 88 tum är skruvstorleken M8.
Adapter för väggfäste
Universal TV-monteringshårdvarusats (tillgänglig hos din lokala hårdvaruåterförsäljare).
Universal TV-monteringssats

Hej Bart!
Ja, har också läst att 32 tum bör vara M6. Men skruven går liksom inte ner enkelt. Vågar jag bruka hårdare tag med skruvmejseln? Är rädd förstörs gängor mm.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.