Om jag jämför med mitt hus, förvisso byggt 1981 ser det ut så här:
Bergvärme men fram till -99 uppvärmt med vedpanna. När man ändrar uppvärmningstypen så markant, kan det lätt bli problem när murstocken inte längre värmer vinden. På vår vind har det uppenbarligen fungerat utmärkt i 13 år nu. Bägge gavlarna är försedda med två ventilationshål. Dessutom är det ventilation genom springor vid takfoten (eller hur jag nu ska förklara det).

Jag skulle omgående ha plockat ner väggarna och tagit bort isoleringen längst ut mot taket. Sedan är jag alltid tveksam mot tilläggsisolerade hus, i synnerhet vindsutrymmen. Hjälper inte ovanstående skulle jag minska på ev. tilläggsisolering.

Vad föranleder byte av takpannor redan efter 12 år förresten?

K
Vi tyckte att det var lika bra, istället för att plocka ner de gamla varsamt och byta ut skadade. Kostnaden för enbart pannorna är ingen stor del av totalkostnaden.

Jaha, jag fick för mig att det lades nya pannor för 12 år sedan. De borde ju hålla än, menar jag :)

K
Jodå, pannorna var nya för 12 år sedan, men ett tiotal är skadade redan. Kanske inte bästa kvaliteten?

Det kanske är så. Å andra sidan kan ju snölaster och vind förstöra en del också, eller att någon varit uppe på taket och trampat lite oförsiktigt. Ett visst byte av några pannor här och där hör förvisso till det normala underhållet av ett tak dock. Själv väntar jag ett tag till med mitt 30 år gamla betongpannetak :)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.