Hej, nyregistrerad medlem, men har smygläst till och från i ett par år. Nu har jag en fråga.
Har nyligen köpt hus och vinden ser ut enligt bilden, de röda strecken är brädväggar med ett antal luckor ut till det lägsta utrymmet på vinden. Har detta någon funktion? Tycker bara det försvårar att hålla koll på vinden. Vinden är/var en varmvind (?) Tidigare uppvärmd av murstock, men nu används bergvärme.
Tidigare ägare har tilläggsisolerat innanför dessa väggar, och har stängt till takfotsventilationen nästan helt med isolering.
Visa bilaga 69903
Jag skulle nog vilja ta bort dessa "väggar" och dra undan isoleringen längst ut. Några tips och ideer?
Har nyligen köpt hus och vinden ser ut enligt bilden, de röda strecken är brädväggar med ett antal luckor ut till det lägsta utrymmet på vinden. Har detta någon funktion? Tycker bara det försvårar att hålla koll på vinden. Vinden är/var en varmvind (?) Tidigare uppvärmd av murstock, men nu används bergvärme.
Tidigare ägare har tilläggsisolerat innanför dessa väggar, och har stängt till takfotsventilationen nästan helt med isolering.
Visa bilaga 69903
Jag skulle nog vilja ta bort dessa "väggar" och dra undan isoleringen längst ut. Några tips och ideer?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Själva brädväggen fyller nog ingen bärande funktion, utan har kanske med värmeisoleringen att göra.
Men takstolarna, som brädorna är spikade mot är väsentliga för takets hållfasthet, och får inte tas bort.
Men bättre/exaktare bilder och beskrivning inklusive måttuppgifter behövs nog för att du skall få riktiga svar.
Men takstolarna, som brädorna är spikade mot är väsentliga för takets hållfasthet, och får inte tas bort.
Men bättre/exaktare bilder och beskrivning inklusive måttuppgifter behövs nog för att du skall få riktiga svar.
Tog tyvärr inga mått, men här kommer lite bilder. Har också funderat på om det har med isoleringen att göra som Knockonwood skriver.
Här har tidigare ägare kapat upp en öppning.

Luftspalt överst på ena sidans vägg.

I profil.

Luftspalt.

Här har tidigare ägare kapat upp en öppning.

Luftspalt överst på ena sidans vägg.

I profil.

Luftspalt.

De där "väggarna" hade jag plockart bort direkt. Du bör även plocka bort alla saker på vinden, så att de inte blir förstörda, ser ut som att du har hyffsat mycket mögel.
Försök att ta reda på vad som gör att du har så pass mycket mögel på yttertaket, läcker det från bostadsdelen?
Försök att ta reda på vad som gör att du har så pass mycket mögel på yttertaket, läcker det från bostadsdelen?
Jag ser inget mögel. Är det barken som sitter på vankanten på taket som menas?
Är det det vita du menar? Går att borsta bort, ingen större fara enligt besiktningsmannen. Det svarta är bark. Tidigare var det (dåligt) självdrag, men jag har satt in två pax-fläktar som går på grundflöde hela tiden. Borde minska fukten upp på vind. Läcker taket får vi se det inom några veckor då vi ska byta papp och pannor.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Allt vitmögel tyder nog på att det är mycket fuktigt på din vind.
Speciellt på vår och sommar, när vindstemperaturen är hög pga solstrålningen.
Det är då möglet växer (det lär inte växa under +7°C).
Som andra här skriver hjälper ju inte brädväggarna till förbättrad ventilation.
De är väl uppsatta efter huset byggdes för att skapa ett mer "ombonat" förvaringsutrymme,
avskilt från utrymmena som ej har golv.
Tag gärna bort dem, men tag inte bort stödbenen som de är spikade mot!
Vad jag tror att man borde fundera över är varför det är fuktigt på vinden.
För stor/för liten ventilation, luftläckage från boningsrummen, avloppsventilation som mynnar under taket är några gissningar.
Är det bara jag som tycker att spiken, som håller strö/bärläkten ser väldigt rostiga ut? (=fukt uppifrån.)
En fråga: Vad är det för yttertak? Det som är ovanför råsponten alltså.
Speciellt på vår och sommar, när vindstemperaturen är hög pga solstrålningen.
Det är då möglet växer (det lär inte växa under +7°C).
Som andra här skriver hjälper ju inte brädväggarna till förbättrad ventilation.
De är väl uppsatta efter huset byggdes för att skapa ett mer "ombonat" förvaringsutrymme,
avskilt från utrymmena som ej har golv.
Tag gärna bort dem, men tag inte bort stödbenen som de är spikade mot!
Vad jag tror att man borde fundera över är varför det är fuktigt på vinden.
För stor/för liten ventilation, luftläckage från boningsrummen, avloppsventilation som mynnar under taket är några gissningar.
Är det bara jag som tycker att spiken, som håller strö/bärläkten ser väldigt rostiga ut? (=fukt uppifrån.)
En fråga: Vad är det för yttertak? Det som är ovanför råsponten alltså.
Allvarligt talat, om besiktningsmannen uttryckt sig så blir jag nästan förbannad. Det är ju tydligt att något inte är som det ska på den här vinden. Det är ju rejält med mögel. Var besiktningsmannen anlitad av dig eller möjligen av mäklare/säljare?
Taket är betongpannor. Papp från 1959, när pannorna byttes runt 2000 såg pappen bra ut enligt tidigare ägare och han bytte idiotiskt nog bara pannorna. Får väl räkna med extrakostnader när papp och pannor byts om ett par veckor.
Avloppsventilationen har läckt tidigare men är idag åtgärdat. Ventilationen har väl varit dålig sedan det slutade eldas. Jag hoppas mina två pax-fläktar ska göra saken bättre.
Besiktningsmannen anlitades av mig. Sitter på jobbet nu, ska kolla mer exakt vad hon skrev i protokollet när jag kommer hem.
Avloppsventilationen har läckt tidigare men är idag åtgärdat. Ventilationen har väl varit dålig sedan det slutade eldas. Jag hoppas mina två pax-fläktar ska göra saken bättre.
Besiktningsmannen anlitades av mig. Sitter på jobbet nu, ska kolla mer exakt vad hon skrev i protokollet när jag kommer hem.