Vi ska ev. sätta upp bröstpanel av pärlspont vid trappa och hall. Gammalt hus från sekelskiftet. Har dykt upp ett problem som jag gått runt och funderat på ett tag nu. Trappans vagnstycke är ganska kraftigt vågformad. Hur i hela friden sätter man en golvlist på den? Pärlsponten kommer också bli problem med! Svårt att få snyggt i nederkant om listen blir omöjlig att lösa och man får köra "listlöst".
Medlem
· Stockholm
· 4 650 inlägg
Surfa lite på träbåtsbyggare och få lite inspiration till att ånga listen böjbar.
Ni kan ju fundera på hur jag fick in bilventilen i träbiten, när ni förstår det är det plötsligt mycke mindra jobb at på dit en böjd list.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ni kan ju fundera på hur jag fick in bilventilen i träbiten, när ni förstår det är det plötsligt mycke mindra jobb at på dit en böjd list.
Det är ju samtidigt snyggare om det inte blir "hål" vid pärlan som det blir om man har en list framför.
Jag gör sockeln tjockare och ställer pärlsponten ovanpå, vi vangstycket profilsågas pärlsponten sån den följer vangen. Är inte svårt eftersom du kan kapa längden efteråt...
Jag gör sockeln tjockare och ställer pärlsponten ovanpå, vi vangstycket profilsågas pärlsponten sån den följer vangen. Är inte svårt eftersom du kan kapa längden efteråt...
Tack för svaren! Blir nog att köra utan list i trappan och latexfog innan målning,
List framför pärlsponten hade fått vara en nödlösning för att dölja sånging nedtill (som jag misstänker blir knepig). Men nu kör jag utan list så det blir inget problem
Någon som har ett tips på hur man får till sågningen i nedkant ? Vore smidigt om man slapp prova sig fram. Som sagt är vangstyckena vågformiga och gersågen gillar inte kurvor
List framför pärlsponten hade fått vara en nödlösning för att dölja sånging nedtill (som jag misstänker blir knepig). Men nu kör jag utan list så det blir inget problem
Någon som har ett tips på hur man får till sågningen i nedkant ? Vore smidigt om man slapp prova sig fram. Som sagt är vangstyckena vågformiga och gersågen gillar inte kurvor
Såga med sticksåg från baksidan. Såga först grovt, sen sätter du dit biten och ritar av profilen (dra pennan utmed vangen, ev med kloss emellan). Sen tar du bort och sågar igen. Är inte speciellt svårt eller tidsödande.
Har man en låg såg är det ju lättare att såga underifrån (man tittar från framsidan). Går då att såga med superprecision.Hennke85 skrev:
Klicka här för att svara