351 759 läst ·
1 085 svar
352k läst
1,1k svar
Vägförening kräver pengar
Intressant tråd detta, hur mycket trafik har det gått för ditt projekt? En maskintrailer två gånger för transport av grävmaskin? Och 5? 10? 50? 100? vändor med lastbil med släp lastat med fyllnadsmaterial?
Är sträckan som skall "återställas" 700meter? Låter mycket med 20 000 för att grusa 700 meter, senaste fakturan jag fick på grus var ca 4800 ink moms för ett bil och släp med väggrus, det gör i så fall 4 bil och släp på din väg, det är rätt mycket grus. Eller har ni väldigt långt till bergtäkten?
Är sträckan som skall "återställas" 700meter? Låter mycket med 20 000 för att grusa 700 meter, senaste fakturan jag fick på grus var ca 4800 ink moms för ett bil och släp med väggrus, det gör i så fall 4 bil och släp på din väg, det är rätt mycket grus. Eller har ni väldigt långt till bergtäkten?
I vår vägförening (en av Sthlms-största) tar vi en slitageavgift för alla som bygger nytt eller ut med minst 20m2. Avgiften baseras på sträckan fram till kommunal väg och storlek på bygget (BOA). Detta är en nationell standard som gör att det blir rättvist för alla medlemmar. Utöver detta tillkommer årlig avgift så klart.
Zixten skrev:
Intressant tråd detta, hur mycket trafik har det gått för ditt projekt? En maskintrailer två gånger för transport av grävmaskin? Och 5? 10? 50? 100? vändor med lastbil med släp lastat med fyllnadsmaterial?
Är sträckan som skall "återställas" 700meter? Låter mycket med 20 000 för att grusa 700 meter, senaste fakturan jag fick på grus var ca 4800 ink moms för ett bil och släp med väggrus, det gör i så fall 4 bil och släp på din väg, det är rätt mycket grus. Eller har ni väldigt långt till bergtäkten?
Det har gått 370 bilar. Men dom första 300 märktes inte alls sen börja det regna och det var då det blev "slabbigt" på toppen dom sista 70 bilarna men inga nya skador i form av hål eller liknande.
Vi räknar med 2-3 lass på hela sträckan men det är en bit att åka. Tar nog en heldag + material uppskattningsvis.
Jonatan79 skrev:
I vår vägförening (en av Sthlms-största) tar vi en slitageavgift för alla som bygger nytt eller ut med minst 20m2. Avgiften baseras på sträckan fram till kommunal väg och storlek på bygget (BOA). Detta är en nationell standard som gör att det blir rättvist för alla medlemmar. Utöver detta tillkommer årlig avgift så klart.
Hur har ni löst det juridiskt? Vägföreningen kan ju t ex ta ut en slitageavgift för fastighetsägare som inte är medlemmar i föreningen. Men hur löser ni det för medlemmar? Har ni stadgat det för att få det att fungera med 42 § i lag om förvaltning av samfälligheter?S Shiraz skrev:
S Shiraz skrev:
Dom nämnde på mötet idag att nästa bygge kommer få lämna en deposition på 50k för att använda vägen, detta går inte säga till oss i efterhand men kommer ske för nästa. Blir det skador försvinner depositionen
Claes Sörmland skrev:
Det här är den vanliga avgiften du ska betala:
Din fastighet har en viss andel i den gemensamma vägen. Den andelen har Lantmäteriet bestämt och det står i förrättningsbeslutet för den gemensamma vägen vilket andelstalet är. Har du t ex andelstalet 1 så ska du betala för den andelen när föreningen tar ut avgifter för att betala vägunderhåll. Finns det t ex totalt 10 andelar i föreningen så betalar du 1/10 av den totala kostnaden för vägunderhållet.
Det här ska du betala om du använder vägen extra och sabbar den:
Använder du vägen mer än vanligt så ska du betala för eventuella skador. Då betalar du vad det kostar att återställa vägen. Det låter på din beskrivning som att du ska betala sladdning. Vill nu inte föreningen att du betalar för sladdning just nu eftersom det finns för lite grusmaterial på vägen så föreslå att du betalar för sladdningen som behöver göras efter att föreningen fyllt på med grus. Kostnaden för gruset fördelas enligt den vanliga avgiften.
Men om dom inte accepterar sladdning trots att det är en rimlig åtgärd, vad gör jag då? Om jag säger så som du skrev "vå står för en sladdning för att åtgärda våra skador" och dom säger "nej den skall grusas på din bekostnad".. då har vi ett peoblem och vad kan jag komma med i den situationen?
Försök komma överens.SlamFreddan skrev:
Kommer ni ändå inte överens är det upp till föreningen att lägga fram en debiteringslängd på ett årsmöte om att du ska betala ett visst belopp. Bestämmer årsmötet att du ska betala så har du valet att betala eller att överklaga inom fyra veckor. För att överklaga skriver du till Mark- och miljödomstolen så bestämmer de om du eller föreningen har rätt. Här är paragrafen som reglerar detta:
EDIT: Fel av mig. Det är anläggningslagen som gäller i detta fall men du överklagar fortfarande hos mark- och miljödomstolen:
För att ta fasta på detta. Om det inte finns en vägförening registrerat hos lantmäteriet. Har de då alls rätt att kräva dig på pengar för något? Jag tycker att din inställning att du är beredd att betala lite mer än övriga efter dina tunga transporter är helt rätt. Men om det inte duger åt föreningen borde det vara läge att kolla upp vad du faktiskt är skyldig att göra. Se till att det på stämman framgår att du är generös nog att betala mer än du är skyldig att göra. Det är inte alls fråga om att du är sniken.SlamFreddan skrev:
Pratar vi 370 lastbilsvändor?
Jag kulle jag nog förväntatmig gå betala en del för extraslitaget och sedan gjort det...
Det är väl som alltid. Bli inte överkörd men det är värt en del att göra rätt för sig.
Du kanske sparar två pesetas på att vägra betala men får betala i advokatkostnader/tid/rykte osv.
/ATW
Jag kulle jag nog förväntatmig gå betala en del för extraslitaget och sedan gjort det...
Det är väl som alltid. Bli inte överkörd men det är värt en del att göra rätt för sig.
Du kanske sparar två pesetas på att vägra betala men får betala i advokatkostnader/tid/rykte osv.
/ATW
370 lastbilslass är ju mycket, jag föreställde mig 10 - 20 lass kanske, så det är kanske rimligt att du är med och betalar lite för reparation, allt beroende på hur vägen såg ut innan och efter...
Skulle vara intressant att se före och efterbilder...
Skulle vara intressant att se före och efterbilder...
Jag har bilder före.. film före och efter, filmerna var för stora för att ladda upp men jag kan åka ut och ta foton efter med..
Ni verkar missförstå, jag säger inte att jag inte ska betala, jag säger inte heller att jag ska betala lika mycket som alla andra. Jag förstår att jag ska betala för slitage, och jag förstår att jag ska betala lite extra.. men jag förstår inte att jag ska betala för att återställa en väg till 100% som var 30% när jag började och jag undrar vad jag har för lagligt stöd att inte behöva betala för 100% utan betala för dom % jag förstört.. ?
Ni verkar missförstå, jag säger inte att jag inte ska betala, jag säger inte heller att jag ska betala lika mycket som alla andra. Jag förstår att jag ska betala för slitage, och jag förstår att jag ska betala lite extra.. men jag förstår inte att jag ska betala för att återställa en väg till 100% som var 30% när jag började och jag undrar vad jag har för lagligt stöd att inte behöva betala för 100% utan betala för dom % jag förstört.. ?
Riksförbundet enskilda vägar (REV) pushar för en vidare tolkning av 48 a § i anläggningslagen. Man menar att forskning från 60-talet visar att vägkroppen bryts ned av tung trafik på ett icke synligt sätt och att 48 a § i anläggningslagen kanske kan användas för att även få ersättning för detta slitage.
Har de rätt så ska TS betala för mer än synliga skador. Jag skulle vilja se ett antal domar i mark- och miljödomstolen för att bedöma om deras tolkning stämmer.
Läs mer här (fr o m s. 8): https://www.revriks.se/media/1349/bulletinen-nr-1_web.pdf
Har de rätt så ska TS betala för mer än synliga skador. Jag skulle vilja se ett antal domar i mark- och miljödomstolen för att bedöma om deras tolkning stämmer.
Läs mer här (fr o m s. 8): https://www.revriks.se/media/1349/bulletinen-nr-1_web.pdf
Jag tror inte någon missförstår. Inget svar du fått tycker att du ska betala 100% omgrusning och trots det ställer du frågan om och om igen. Nej, det är helt orimligt. Du har fått bra info om lagrum. Antingen för du följa det rådet och gå den vägen, eller så får du själv diskutera fram valfri lösning med föreningen, allt från att lägga dig helt och gå med på deras krav till att försöka förslå en kompromiss.

