351 759 läst ·
1 085 svar
352k läst
1,1k svar
Vägförening kräver pengar
Att ersätta transporterna enligt den vanliga tonkm kostnaden är rimligt. Även om de sannolikt inte kan kräva det om det inte finns en formell förening. Att kräva deposition låter väldigt udda.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Det ser ju ut att ligga ett antal hyfsat stora industrier längs vägen (kanske den asfalterade delen iofs), så jag skulle ställa mig försiktigt skeptisk till att just din trafik är det stora problemet.
Jag skulle försöka reda ut ett antal saker:
Depositionsidén verkar för övrigt lagvidrig. Föreningens styrelse kan inte godtyckligt bestämma att någon förstört vägen och depositionen därmed blir förverkad, även om det förstås är lättare att behålla pengar man redan tilltvingat sig än kräva in dem efteråt.
Jag skulle försöka reda ut ett antal saker:
- Är din fastighet med i samfälligheten, om så till vilket andelstal och hur det har räknats fram.
- Finns det någon grunddebitering för vägen och räcker den till det vanliga underhållet.
- Hur vanligt är det med nybyggen i området och hur andra nybyggare har behandlats.
Depositionsidén verkar för övrigt lagvidrig. Föreningens styrelse kan inte godtyckligt bestämma att någon förstört vägen och depositionen därmed blir förverkad, även om det förstås är lättare att behålla pengar man redan tilltvingat sig än kräva in dem efteråt.
En granne byggde nytt för 6mån sedan, men jag tror inte han sagt något om sina transporter baserat på att när vi sökte bygglov hade en granne en erindran där det stod typ "vi önskar att man vid sprängning meddelar oss innan samt tar det försiktigt då man vid föregående byggnation sprängde och måste tagit i vid sista salvan för hela huset skaka och vi kan inte öppna en dörr ordentligt efter utförd sprängning och hundar blev skrämda då vi ej fick någon förvarning" ... vi meddelade grannar innan sprängning och vi meddelade samfällighet innan höjningNötegårdsgubben skrev:
Det ser ju ut att ligga ett antal hyfsat stora industrier längs vägen (kanske den asfalterade delen iofs), så jag skulle ställa mig försiktigt skeptisk till att just din trafik är det stora problemet.
Jag skulle försöka reda ut ett antal saker:
När du vet lite mer om de sakerna blir det lättare att gå vidare.
- Är din fastighet med i samfälligheten, om så till vilket andelstal och hur det har räknats fram.
- Finns det någon grunddebitering för vägen och räcker den till det vanliga underhållet.
- Hur vanligt är det med nybyggen i området och hur andra nybyggare har behandlats.
Depositionsidén verkar för övrigt lagvidrig. Föreningens styrelse kan inte godtyckligt bestämma att någon förstört vägen och depositionen därmed blir förverkad, även om det förstås är lättare att behålla pengar man redan tilltvingat sig än kräva in dem efteråt.
Där har man ju sprungigt några gånger.
Den tunga trafiken går väl inte på den norra delen normalt, skall man in till Wirator eller Hällingsjöhus kör man väl södra vägen?
Normal ersättning brukar vara per ton, för timmerbilar är 5kr/fub och km, dvs 3 kr/total ton (inkl bil)och kilometer som är en vanlig nivå. 300 lass a 40(?) ton * 5 kr blir 60 000.
Den tunga trafiken går väl inte på den norra delen normalt, skall man in till Wirator eller Hällingsjöhus kör man väl södra vägen?
Normal ersättning brukar vara per ton, för timmerbilar är 5kr/fub och km, dvs 3 kr/total ton (inkl bil)och kilometer som är en vanlig nivå. 300 lass a 40(?) ton * 5 kr blir 60 000.
Jag har gått utbildningar via REV och precis som skrivits tidigare så är man rejält ute på djupt vatten med godtyckla ersättningar och depositioner. Det som ska tillämpas i detta fallet är ton-kilometer metoden och inget annat, för nybyggnationer av villor finns schabloner att använda. Normalt behöver man göra syning på plats då de "intressanta" skadorna inte blir vägytan utan i kanter och i värsta fall i vägkroppen. En film räcker inte riktigt.
Tyvärr fick du ett felaktigt svar från ordförande från början i hur detta skulle hanterats och nu står ni där ni står. Om vägen inte är en samfällighetsanläggning har de dessutom i princip omöjligt att driva in pengar från dig annat än att stämma dig. Men det är definitivt ingen bra väg att gå om ni tänker er bo i närheten de närmsta 3-4 generationerna....
Tyvärr fick du ett felaktigt svar från ordförande från början i hur detta skulle hanterats och nu står ni där ni står. Om vägen inte är en samfällighetsanläggning har de dessutom i princip omöjligt att driva in pengar från dig annat än att stämma dig. Men det är definitivt ingen bra väg att gå om ni tänker er bo i närheten de närmsta 3-4 generationerna....
Att inte betala är inte vad vi tänkt oss, det blir inte bra för någon. Men jag kommer absolut argumentera för min sak att jag inte ska betala för allt själv !
Tacksam för alla svar
Tacksam för alla svar
Tonkilometermetoden är väldigt enkel. Den vikt i ton som en fastighet beräknas belasta vägen med multipliceras med sträckan i km som fastigheten använder från och till fastigheten. Det finns fastställda schabloner av LM, ett bostadshus ligger på 1800 ton/år vill jag minas. Så en fastighet som nyttjar 2km samfälld väg har har alltså 3600 tonkilometer.
Andelstalet är alltså respektive fastighets tonkilometer-andel av vägens totala tonkilometer. Andelstalen fördelar sedan den budgeterade kostnad föreningen beslutar om.
Vid frukosten idag så slog det mig att jag läst en artikel om slitageersättning; kan vara läsvärt för TS kanske:
https://www.revriks.se/media/1349/bulletinen-nr-1_web.pdf - sidan 7.
I vår vägförening har vi bra nytta av att vara medlemmar i REV. Vi har inte haft några tvister, men om det skulle uppstå är det tryggt både för medlemmar och styrelse att vi har en kompetent part att vända oss till.
Andelstalet är alltså respektive fastighets tonkilometer-andel av vägens totala tonkilometer. Andelstalen fördelar sedan den budgeterade kostnad föreningen beslutar om.
Vid frukosten idag så slog det mig att jag läst en artikel om slitageersättning; kan vara läsvärt för TS kanske:
https://www.revriks.se/media/1349/bulletinen-nr-1_web.pdf - sidan 7.
I vår vägförening har vi bra nytta av att vara medlemmar i REV. Vi har inte haft några tvister, men om det skulle uppstå är det tryggt både för medlemmar och styrelse att vi har en kompetent part att vända oss till.
Efter höjningen ser jag ett sämre avsnitt mellan 1:08 och 1:29. Man ser tydligt att orsaken är för mycket fukt i överbyggnaden, och det börjar när skogen slutar på vänster sida och det kommer ett relativt nytt hus, som delvis höjde tomten. Man ser ett litet dike med trumma under uppfarten. Därefter kommer det en fastighet med bergkross på på höger sida och ett annat hus som hålls på att bygga på höger sida.
I vägsidan på vänster sida ser man stora vattenpölar.
Det stora problemet här är dålig dränering och vatten i överbyggnaden pga det. Att bara lägga på nytt grus kommer inte att lösa problemet i framtiden.
På före bilden är samma sträcka väldig gropig och ojämn, men det är mindre blött, så det är rimligt att vägen inte ser så lerigt ut.
Om det inte blev stora spår efter dina transporter, har jag svårt att se att du skadade vägkonstruktionen.
Jag utgår från att 1:149 är din tomt och då ser man ju också att tomtsäljaren utförde markarbeten där innan du köpte tomten, så den skadan ska du ju inte bekosta. Sedan finns all berg eller betongkross på 1:221. Frågan är om de också bekostade en uppgrusning av vägen (och gjorde de det är det tydligt inte en åtgärd som funkar.
Dessutom verkar vattnet komma från 1:221, eller där finns i alla fall mycket vatten längs vägen.
Men nästa gång du är kommer förbi ett grustag, ta med ett släpp med väggrus (0-16 eller 0-18), Kör förbi alla slaghål och fyll dom med grus. Då är garanterad alla grannar mycket nöjdare med dig. Och föreslå på nästa vägmöte att föreningen köper in ett lass grus, som de dumpar längs vägen, och alla som orsakar ett hål, eller för den delen stör sig på ett hål, tar en skottkärra och reparerar hålet.
Lite eget initiativ är ofta bättre än att klaga och det gäller definitivt också för dina grannar.
Vägen är förresten en samfällighet (S:1 fastighetsbeteckning) och du har antingen servitut på den, eller så har du andel i föreningen. Något annat är helt orimligt. Men det kan vara att det inte finns en samfällighetsförening för vägen.
I vägsidan på vänster sida ser man stora vattenpölar.
Det stora problemet här är dålig dränering och vatten i överbyggnaden pga det. Att bara lägga på nytt grus kommer inte att lösa problemet i framtiden.
På före bilden är samma sträcka väldig gropig och ojämn, men det är mindre blött, så det är rimligt att vägen inte ser så lerigt ut.
Om det inte blev stora spår efter dina transporter, har jag svårt att se att du skadade vägkonstruktionen.
Jag utgår från att 1:149 är din tomt och då ser man ju också att tomtsäljaren utförde markarbeten där innan du köpte tomten, så den skadan ska du ju inte bekosta. Sedan finns all berg eller betongkross på 1:221. Frågan är om de också bekostade en uppgrusning av vägen (och gjorde de det är det tydligt inte en åtgärd som funkar.
Dessutom verkar vattnet komma från 1:221, eller där finns i alla fall mycket vatten längs vägen.
Men nästa gång du är kommer förbi ett grustag, ta med ett släpp med väggrus (0-16 eller 0-18), Kör förbi alla slaghål och fyll dom med grus. Då är garanterad alla grannar mycket nöjdare med dig. Och föreslå på nästa vägmöte att föreningen köper in ett lass grus, som de dumpar längs vägen, och alla som orsakar ett hål, eller för den delen stör sig på ett hål, tar en skottkärra och reparerar hålet.
Lite eget initiativ är ofta bättre än att klaga och det gäller definitivt också för dina grannar.
Vägen är förresten en samfällighet (S:1 fastighetsbeteckning) och du har antingen servitut på den, eller så har du andel i föreningen. Något annat är helt orimligt. Men det kan vara att det inte finns en samfällighetsförening för vägen.
harry73 skrev:
Efter höjningen ser jag ett sämre avsnitt mellan 1:08 och 1:29. Man ser tydligt att orsaken är för mycket fukt i överbyggnaden, och det börjar när skogen slutar på vänster sida och det kommer ett relativt nytt hus, som delvis höjde tomten. Man ser ett litet dike med trumma under uppfarten. Därefter kommer det en fastighet med bergkross på på höger sida och ett annat hus som hålls på att bygga på höger sida.
I vägsidan på vänster sida ser man stora vattenpölar.
Det stora problemet här är dålig dränering och vatten i överbyggnaden pga det. Att bara lägga på nytt grus kommer inte att lösa problemet i framtiden.
På före bilden är samma sträcka väldig gropig och ojämn, men det är mindre blött, så det är rimligt att vägen inte ser så lerigt ut.
Om det inte blev stora spår efter dina transporter, har jag svårt att se att du skadade vägkonstruktionen.
Jag utgår från att 1:149 är din tomt och då ser man ju också att tomtsäljaren utförde markarbeten där innan du köpte tomten, så den skadan ska du ju inte bekosta. Sedan finns all berg eller betongkross på 1:221. Frågan är om de också bekostade en uppgrusning av vägen (och gjorde de det är det tydligt inte en åtgärd som funkar.
Dessutom verkar vattnet komma från 1:221, eller där finns i alla fall mycket vatten längs vägen.
Men nästa gång du är kommer förbi ett grustag, ta med ett släpp med väggrus (0-16 eller 0-18), Kör förbi alla slaghål och fyll dom med grus. Då är garanterad alla grannar mycket nöjdare med dig. Och föreslå på nästa vägmöte att föreningen köper in ett lass grus, som de dumpar längs vägen, och alla som orsakar ett hål, eller för den delen stör sig på ett hål, tar en skottkärra och reparerar hålet.
Lite eget initiativ är ofta bättre än att klaga och det gäller definitivt också för dina grannar.
Vägen är förresten en samfällighet (S:1 fastighetsbeteckning) och du har antingen servitut på den, eller så har du andel i föreningen. Något annat är helt orimligt. Men det kan vara att det inte finns en samfällighetsförening för vägen.
Våran tomt är den på höger sida där dom börjat bygga i efterfilmen. Den sträckan du nämner är den jag absolut tar på mej, det är där alla lastbilar kommit ut från tomten och svängt upp vänster motsatt filmen. Från andra hållet har dom i stort sett bara kört rakt fram i kurvan ner på tomten.
Hålen var dom inte intresserade av att laga när jag nämnde dom men jag tänkte kanske göra de ändå som du säger.
