Zixten Zixten skrev:
1000 ton för 2 - 300 meter?? Kan ju knappt funnits någon väg innan? Detta är alltså ca 28 bil och släp med grus till en kostnad av ca 137 000 (utgår från det pris jag fick ge sist...)
Rent spontant låter det som att någon siffra hamnat snett här... Eller?
Nej, det stämmer alldeles utmärk. Med jobb, grus och första lagret "oljegrus" så hamnade jobbet på 250-300 000 kr med grannrabatter.

Problemet med vår väg är att det bara är lera överallt här omkring och den kom till bara för att bonden körde upp en väg med traktorn. Sen byggdes det runt om så då funkade det inte längre med att bara ha en skogsväg så då fixade de diken och planade till den, men inget gjordes åt leran så det blev enorma lergropar i vägen. Sen byggdes det ännu lite mer och då kom de fram till att den behövde rustas upp, men det enda de gjorde var att lägga grus ovanpå leran så varje år östes det bara på med ännu mer grus eftersom det bara trycktes ner i leran (på vissa ställen har det allt eftersom grävts bort lite lera). Sen var det någon som började räkna på vad det skulle kosta att lägga och underhålla "oljegrus" mot grusväg och kom fram till att det skulle gå jämnt ut i längden så då las det lite mer grus och sen på med beläggning. Ett antal år senare kom timmerbilarna och körde precis vid tjällossningen så den biten som aldrig hade blivit grävd i och där det ofta stod vatten i dikena blev totalt sönderkörd, det var knappt så att en SUV tog sig fram utan att skrapa underredet i mittenremsan på vägen. Då äntligen var det någon som var smart och insåg att det inte funkar att ha en väg som nästan enbart består av lera som bärlager så den värsta sträckan grävdes ur ordentligt så det blev i princip de mängder som för att bygga en ny väg. Sen var det en kort sträcka där det las kanske bara 10 cm grus så lite av de 1000 ton gick nog dit, men det allra mesta lades på en sträcka av 2-300 m (möjligtvis att det kan ha varit uppemot 400 m men jag tror inte det) och vägen är ca 3 m bred och på sina håll grävdes det 1 m djupt.

Redigerat:
En fråga lite off topic men rör vägen och ni verkar ha koll på lite av varje.

Vi skall träffa elektrikern vecka 4 och gå rundvandring. Vi pratade nu om att sätta upp 3 lyktstolpar utmed våran tomt, inte den typen man ser på motorvägen men någon form av stolpe som lyser upp vägen på framsidan. Får man sätta upp lyktstolpe utmed vägen på sin egna tomt som man vill eller kräver detta tillåtelse från samfälligheten/bygglov för att göras?

Du får inte sätta upp något i vägområdet utan tillstånd. Detta går normalt en bit utanför själva vägen så att det exempelvis går att ploga på ett bra sätt. Vägområdet kan alltså gå in på din tomt (eller i alla fall din fastighet, om vi ska hålla på med den typen av petighet igen).

Men är det på din mark och utanför vägområdet har jag svårt att se att någon skulle ha någon rätt att klaga.

• Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Du får inte sätta upp något i vägområdet utan tillstånd. Detta går normalt en bit utanför själva vägen så att det exempelvis går att ploga på ett bra sätt. Vägområdet kan alltså gå in på din tomt (eller i alla fall din fastighet, om vi ska hålla på med den typen av petighet igen).

Men är det på din mark och utanför vägområdet har jag svårt att se att någon skulle ha någon rätt att klaga.

Vi tänkte bygga ett staket ut mot vägen sedan funderarde vi på att sätta 2 av stolparna innanför staketet i hörnena och sedan stolpe nr 3 i samma linje fast där kommer inte finnas något staket.. så dom skall inte stå på vägen, men i nära anslutning till vägen..

Jag gissar att det finns någon form av definition av vägområdet någonstans, men att detta kanske i bästa fall är lite luddigt. Nu är ju den här vägen gammal, men nyare vägar har normalt ett vägområde som sträcker sig två meter utanför vägbanan. Inom det området får man varken sätta staket eller stolpar och det sträcker sig 4,6 meter upp i luften.

Lika bra att dra igång en ny tråd.

Staket och lyktstolpar i vägkant...

/ATW

• Gilla
  • Haha
Noseone och 2 till
  • Laddar…
En liten uppdatering :) har inte hört något mer från någon efter att vi gjorde iordning diket och alla hål på vägen.. MEN.... om ni minns så gjordes vägen iordning senast 2010 då Vattenfall la ner en ny högspänningskabel på våran tomtlinje. Vi var ute i måndags på genomgång med elektrikern, lyckligtvis nog råkade Vattenfalls entreprenad välja samma dag samma tid för att kolla hur dom skall göra med våran nya anslutning, var givetvis tvungen att fråga hur dom tänker. Då är svaret att dom i första hand planerar att gå från samma station, samma väg som högspänningen och placera ett skåp i nedre hörnet på vår fastighet för att sedan fortsätra med kabel förbi oss igen och sätta ett till skåp ovanför oss och sedan dra nya kablar till 3 fastigheter runt om. Detta resulterar i att en luftkabel försvinner OCH att dom kommer göra iordning vägen på samma sträcka igen efter sej !! Win-win för alla om inte vägförreningen hittar på något dumt :O

• Gilla
ylven och 21 till
  • Laddar…
Är detta lagligt? Fick detta rätt var det var på mailen, visste att historien inte var slut.

Bästa fastighetsägare.
Nedan nämnda tre fastigheter har de senaste åren på vår gemensamma vägsystem orsakat ökad belastning/slitage utöver det normala genom tunga transporter med byggmaterial och fyllnadsmassor på Vadets vägsamfällighets vägar - främst Katrineforsliden.
48 a § Om en fastighet som deltar i en gemensamhetsanläggning som avser väg tillfälligt använder anläggningen i väsentligt större omfattning än som får anses svara mot fastighetens andelstal för driftkostnaderna, är fastighetens ägare skyldig att till samfälligheten utge skälig ersättning för de kostnader som uppkommer till följd av den ändrade användningen.
Vid tvist angående fråga som avses i första stycket skall talan väckas hos mark- och miljödomstolen. Lag (2010:998).
I enlighet Anläggninslagen 1973:1149 48 a§ har vägföreningens styrelse på senaste mötet 2020-02-23 fattat beslut om att att ni tillsammans ska återställa vägens ursprungliga skick, främst genom grusning. Återställningen gäller hela Katrineforsliden från infarten vid Stors Bugärde fram till beläggningen . Vi vill också påpeka att vi eftersträvar vägens bredd till 350 cm på hela sträckan. Ni ansvarar själva för hur arbetet och kostnader för detta fördelas mellan parterna.
De aktuella fastigheterna är
Katrineforsliden 10,
Katrineforsliden 12
Katrineforsliden 13,
Detta skall vara klart senast 31/3 och då önskar respresentanter från styrelsen inspektera arbetet.
Aktuell punkt från styrelsemötesprotokollet bifogas.
§ 5 Plan för vägunderhåll påp kort och lång sikt, årshjul underhåll.
Nu är det snart dags att hyvla, grusa och salt efter att eventuella hålor har fyllts i. Evalotta beställer ett lass grus som läggs vid trevägskorsningen Lindåsens väg/Vadets väg som tidigare och vidtalar entreprenören om övriga åtgärder i april.
Styrelsen beslutar att de tre nybyggda husen vid Katrineforsliden skall återställa och grusa upp aktuell vägsträcka. Arbetet ska vara klart senast 31/3 2020. Evalotta ser till att brev om detta når aktuella fastighetsägare.
Vänliga hälsningar

Vi har ju redan fastställt att vi inte ingår i samfälligheten. Vi har utfört arbete på vägen och diken enligt överenskommelse med styrelsen. Vi har inte fått någon som helst möjlighet att yttra oss i frågan efter.

Som sagt, är detta ett lagligt beteende? :thinking:

Brevet som sådant är lagligt, man får skicka ganska många typer av brev. Deras möjligheter att driva in någon ersättning från dig i domstol, om båda parter väljer att dra det dit, ser väl inte jättegoda ut ur ett lekmannaperspektiv. Hur vill du hantera brevet?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
N nevinator skrev:
Brevet som sådant är lagligt, man får skicka ganska många typer av brev. Deras möjligheter att driva in någon ersättning från dig i domstol, om båda parter väljer att dra det dit, ser väl inte jättegoda ut ur ett lekmannaperspektiv. Hur vill du hantera brevet?

Jag svarade att "vi bestrider beslutet med hänvisning till tidigare överenskommelse och utfört arbete på katrineforslidens väg. Vi ställer oss negativa till beslutet med possitiva till ett möte. Mvh"

• Gilla
Heidina och 6 till
  • Laddar…
Har du haft någon kontakt med innehavarna av de två andra berörda fastigheterna? Dom kanske har (eller behöver få) värdefull information.

• Gilla
SlamFreddan och 2 till
  • Laddar…
Vi har säkert haft det uppe tidigare, men vi har ju två saker här:

Först har de ingen laglig grund till beslutet då ni inte är/var med i föreningen när slitaget skedde. Det stänger egentligen frågan.

Sen har vi situationen om ni ändå skulle ställa upp att betala som om ni vore med i samfälligheten (vilket väl ändå var den långsiktiga planen att bli). Där har föreningen missat att besiktiga före körandet och kan alltså inte bevisa att slitaget är just ert.

Tycker du gör rätt som bestrider det hela.

• Gilla
ylven och 5 till
  • Laddar…
Nej, jag har inte pratat med dom andra ännu. Jag blev så arg när jag fick de här men lyckades säga till mej själv att bara lägga det åt sidan och inte skriva något dumt till styrelsen eller typ gapa och skrika här. Nu ett gäng timmar senare svarade jag på mailet till styrelsen, vänder mej till er för råd men är lite för sent att ringa övriga berörda känner jag.

Pratade med vattenfall idag med och vad jag förstår planerar dom att gräva ner kabeln i vägen och därmed göra iordning efter sej. Jag kan bara anta att dom pratat med samfälligheten för att få tillåtelse att göra detta varpå jag blir ännu mer förvånad över att dom begär detta nu och dessutom har så brottom som inom 1 månad :thinking: sedan blir jag även fundersam över att dom enligt brevet planerar "hyvla, grusa och salta"??

Är det saltet du är förvånad över eller? Det har man för dammbindning. Alltså inte samma funktion som på större vägar vintertid som saltas för att de inte ska frysa.

• Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.