353 272 läst ·
1 085 svar
353k läst
1,1k svar
Vägförening kräver pengar
Även strålande att de vänder sig till tre olika fastigheter utan att specificera vad de kräver av de olika oberoende fastigheterna var för sig. Som om man skulle vara solidariskt ansvarig för vad andra fastigheter gör. De har knappast någon möjlighet att framgångsrikt driva ett sådant krav juridiskt.
Jag vet mycket väl vad man har salt till, spritt ett gäng ton på byggen och grusvägar tidigare.. det jag är fundersam över är varför man på detta sättet försöker påskynda att vi skall grusa vägen inom 1 månad om man har planerat att hyvla vägen?Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 194 inlägg
Fast var inte det alla vägar, inte bara den ni bråkar om?
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 884 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 884 inlägg
Du kan ju knappast "bestrida beslutet", det är deras beslut och du är ju inte ens medlem i föreningen. Så det bestridandet kan de gladeligen ignorera. Däremot kan du stillsamt ställa en fråga ifall det finns någon samfällighet eller privatperson som anser sig ha ett berättigat krav eller fordran på dig. Tillägg att de i så fall gärna bör meddela dig vilken fordran de har direkt till dig tillsammans med vad den grundar sig på, istället för att publicera sina personliga synpunkter om era fastigheter till kreti och pleti.
Det ställs inte något krav på er i mailet. Det innehåller information om vad de sysslat med, några allmänna paragrafer från någonting, samt i början ett påstående.
Som mailet är formulerat är det bara ett socialt påtryckningsmedel. Jag hade själv blivit förbannad över den idiotiska förhandlingsstilen då de svärtar ned er inför en grupp utan att ge er någon snygg utväg att behålla ett gott renommé hur mycket arbete och kostnader ni nu än tar. När vargen blir trängd biter den.
Det ställs inte något krav på er i mailet. Det innehåller information om vad de sysslat med, några allmänna paragrafer från någonting, samt i början ett påstående.
Som mailet är formulerat är det bara ett socialt påtryckningsmedel. Jag hade själv blivit förbannad över den idiotiska förhandlingsstilen då de svärtar ned er inför en grupp utan att ge er någon snygg utväg att behålla ett gott renommé hur mycket arbete och kostnader ni nu än tar. När vargen blir trängd biter den.
Om vi tolkar det så, borde inte övriga på sträckan bli ganska besvikna om dom "bara" får en omgrusning när övriga sträckan får hyvling, grusning och saltning efter att ha betalt samma medlemsavgifter ( om dom nu betalar samma? )Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· 23 194 inlägg
Vi är alla olika, själv skulle jag av bevisskäl hålla mig till skriftlig kommunikation. Eller allra minst sammanfatta min syn på alla muntliga samtal skriftligt med hur jag uppfattat det.
Mitt problem är att jag blir så jävla arg när jag pratar med dom, jag behöver antingen någon med mej som kan hålla sej lugn eller mail så jag hinner lugna mej innan jag svararClaes Sörmland skrev:
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Hur tänker du här?Claes Sörmland skrev:
Den typen av folk som det handlar om här verkar göra sig bäst väl dokumenterade i skrift, för framtida referenser. Hade inte låtit någon kommunikation gå på ett sätt som inte går att dokumentera.
Jag tänker att skrift får dessa människor att eskalera. De sitter och fantiserar ihop saker och behöver någon som kan ge dem saklig information. Som t ex att TS fastighet inte är en del av deras lilla förening.
Skogsägare
· 23 194 inlägg
Ja, det var ju inte helt lättolkat det de skrev, men ska jag gissa kanske de tänker sig att ni grusar och de hyvlar och saltar. Men jag vet inte, styrelsen verkar ju ha lite otur när de tänker ibland.SlamFreddan skrev:
Ja då är den muntliga vägen inte rätt väg att gå. Annars är min erfarenhet att samtal brukar ha en lugnande effekt på okunniga människor som fantiserar ihop saker.SlamFreddan skrev:
Eriksgatan
Besserwisser
· Sverige
· 884 inlägg
Eriksgatan
Besserwisser
- Sverige
- 884 inlägg
Jag skulle själv fundera både en och två gånger på ifall jag gör mig skyldig till förtal genom att skicka ett mejl till medlemmar plus utomstående (er och ev. de övriga två utpekade fastigheterna) där jag påstår att "ni har de senaste åren på vår gemensamma vägsystem orsakat ökad belastning/slitage utöver det normala". Det är kanske inte förtalsbrott (lite grand beroende på hur en allmänhet ser på dylika handlingar) men ändå inte OK. Du drev väl något företag och vill väl knappast förknippas med att inte ha gjort rätt för dig i diverse mailutskick.
Storleken på spridningen spelar roll för om det kan vara förtal, så spara mailet som ett mail där det framgår vilka mailmottagarna är.
Mailets funktion är förstås att utnyttja grupptryck genom att först "sänka er" inför alla och sedan ska ni få en möjlighet att återfå lite grand upprättelse genom att lyda blint. Men ni får ändå inte full upprättelse eftersom styrelsen "behövde agera så här kraftfullt för att ni äntligen skulle fatta" så det är en tydlig "näsknäpp". Ett både omoget och idiotiskt agerande som inte leder till förbättrade relationer.
Storleken på spridningen spelar roll för om det kan vara förtal, så spara mailet som ett mail där det framgår vilka mailmottagarna är.
Mailets funktion är förstås att utnyttja grupptryck genom att först "sänka er" inför alla och sedan ska ni få en möjlighet att återfå lite grand upprättelse genom att lyda blint. Men ni får ändå inte full upprättelse eftersom styrelsen "behövde agera så här kraftfullt för att ni äntligen skulle fatta" så det är en tydlig "näsknäpp". Ett både omoget och idiotiskt agerande som inte leder till förbättrade relationer.
Skogsägare
· 23 194 inlägg
Jag tror @Claes Sörmland har en poäng här. Styrelseledamöterna verkar inte kompetenta nog att ta in situationen på ett korrekt sätt och ingen mängd skriftväxling lär nog lösa det.
Medling, kan det vara något? Har kanske REV möjlighet att hjälpa till om föreningen är med där?
Medling, kan det vara något? Har kanske REV möjlighet att hjälpa till om föreningen är med där?
Jag har ringt REV, fick svaret att "vi är inte intresserade av att hjälpa dej som privatperson utan finns till för samfälligheten"Nötegårdsgubben skrev: