353 274 läst ·
1 085 svar
353k läst
1,1k svar
Vägförening kräver pengar
Medlem
· Västmanland
· 2 083 inlägg
Jo så är det nog, men det vore skönt att få lämna över till andra med samma engagemang och driv, ett par av oss är ju långt över pension.D Daniel 109 skrev:
Men det ser tomt ut på avbytarbänken, väldigt tomt...
Jag tycker att det är ens förbannade skyldighet att gå på årsmöten. Saker kan se bra ut på ytan, men bakom en snygg fasad kan dölja sig en massa fusk som vi fått många exempel på här på forumet. Det kan hända att någon annan utanför styrelsen upptäckt oegentligheter och sådana medlemmar kan behöva stöd.D Daniel 109 skrev:
På årsmöten får man dessutom ta del av andras frågor och funderingar som man kanske inte själv tänkt på.
Med tanke på din kommentar om att ni " i praktiken jobbar gratis" borde ni kanske vid nästa stämma lägga ett förslag om rejält ökade styrelsearvoden. Det hade kanske kunnat få några intresserade. Med så många anslutna hushåll bör det ju finnas betalningsunderlag för det.TorpAnders skrev:
Om inte annat får det kanske dit några som vill protestera mot era "pampfasoner". Men då är det ju bara att erbjuda dem en styrelseplats
Håller med om att man ska gå på årsmöten, men om man har erfarenheter av vägföreningar som är rena sandlådan så ger man upp. Personangrepp och ren vuxenmobbing förekommer och stadgar det behöver man inte följa. Bara om det är till fördel för en själv. Det finns väl undantag men dom flesta vägföreningarna tror jag är rena lekstugan. Det sitter förståsigpåare och bestämmer och om någon är av annan mening så är dom bråkstakar.tio_Pepe skrev:
Jag tycker att det är ens förbannade skyldighet att gå på årsmöten. Saker kan se bra ut på ytan, men bakom en snygg fasad kan dölja sig en massa fusk som vi fått många exempel på här på forumet. Det kan hända att någon annan utanför styrelsen upptäckt oegentligheter och sådana medlemmar kan behöva stöd.
På årsmöten får man dessutom ta del av andras frågor och funderingar som man kanske inte själv tänkt på.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 203 inlägg
Min erfarenhet av föreningar, generellt, är att ca 5 % av medlemmarna går på årsmöten. Det finns några undantag, men att komma upp i exempelvis 25 % närvaro eller mer är extremt ovanligt.
Så visst, det är berömvärt att delta och engagera sig, och för egen del minns jag inte när jag senast inte satt med i minst en föreningsstyrelse, men det är inte något alla trivs med och de som ändå gärna gör något kan inte vara med överallt.
För egen del har jag valt bort att engagera mig i bostadsrättsföreningen. Har aldrig satt min fot på ett möte Eller varit med på en städdag. Nån gång ibland säger jag att jag tycker att de som sitter i styrelsen gör ett bra jobb, men det är allt.
Förvisso måste någon alltid ställa upp, men det gör inte per automatik att de som glider undan gör fel.
Så visst, det är berömvärt att delta och engagera sig, och för egen del minns jag inte när jag senast inte satt med i minst en föreningsstyrelse, men det är inte något alla trivs med och de som ändå gärna gör något kan inte vara med överallt.
För egen del har jag valt bort att engagera mig i bostadsrättsföreningen. Har aldrig satt min fot på ett möte Eller varit med på en städdag. Nån gång ibland säger jag att jag tycker att de som sitter i styrelsen gör ett bra jobb, men det är allt.
Förvisso måste någon alltid ställa upp, men det gör inte per automatik att de som glider undan gör fel.
Jag trodde det fanns mycket mer regler och lagar kring hur allt får går till med uppföljning när det kommer till sånt här. Ju mer tråden fortskrider märker man att det är som en klubb när man var 7, äger jag klubben bestämmer jag och har mandat att ändra mej när det passar. Är jag medlem accepterar jag eller får inte vara med..
Det finns regler och lagar som ger en som medlem möjlighet att ta itu med småpåvar och oegentligheter. Men det finns ingen polis man kan ringa till. Man måste själv vara polis.SlamFreddan skrev:
Jag trodde det fanns mycket mer regler och lagar kring hur allt får går till med uppföljning när det kommer till sånt här. Ju mer tråden fortskrider märker man att det är som en klubb när man var 7, äger jag klubben bestämmer jag och har mandat att ändra mej när det passar. Är jag medlem accepterar jag eller får inte vara med..
Medlem
· Västmanland
· 2 083 inlägg
Grejen är att om det är en regelrätt samfällighet så finns det fasta regler stadgar, och det ska hållas en årsstämma som styr upp kommande säsong liksom godkänner den föregående.
Samfällighet betyder just vad det heter, att alla är medlemmar med rösträtt och lika talan och delat ansvar. Så är man medlem i en samfälliget så bör det inte kunna bli olagligt eller gnällas för obefogat.
Det är juridiken solklar över.
Värre då med löst sammansatta föreningar, där kan det se ut hur som helst.
Vill man ur sandlådan eller kväva patronfasoner så se till att göra en förrättning så blir det nog bra sen.
Då finns det stöd hos både REV och trafikverket för styrelsen för att göra rätt.
Kronkalle bistår även med indrivning när folk inte fattar att det är pliktskyldigt att betala utsatt avgift efter andelstal och årets debiteringstal som stämman godkänt.
Obs ej styrelsen, stämman..Ja just ja...stämman hur var det nu med uppslutning
Samfällighet betyder just vad det heter, att alla är medlemmar med rösträtt och lika talan och delat ansvar. Så är man medlem i en samfälliget så bör det inte kunna bli olagligt eller gnällas för obefogat.
Det är juridiken solklar över.
Värre då med löst sammansatta föreningar, där kan det se ut hur som helst.
Vill man ur sandlådan eller kväva patronfasoner så se till att göra en förrättning så blir det nog bra sen.
Då finns det stöd hos både REV och trafikverket för styrelsen för att göra rätt.
Kronkalle bistår även med indrivning när folk inte fattar att det är pliktskyldigt att betala utsatt avgift efter andelstal och årets debiteringstal som stämman godkänt.
Obs ej styrelsen, stämman..Ja just ja...stämman hur var det nu med uppslutning
Skogsägare
· 23 203 inlägg
Om det ändå vore så enkelt. I TS fall finns en samfällighetsförening, ändå är nirvana inte uppnått.
Medlem
· Västmanland
· 2 083 inlägg
I det här fallet är det väl solklart att styrelsen inte hade full koll. Man har givetvis juridisk rätt att ta ut extra avgifter om en medlem temporärt belastar vägen utöver den normala nivån (ton/km metoden) MEN det ska det givetvis informeras om på årsstämman och ev i stadgarna eller på annat tydligt sätt. Så att alla inblandade har allt klart för sig innan ev projekt startas upp. Alltså inte i efterhand som nu tycks vara fallet. En vag muntlig överenskommelse som nu är inte värt mycket...SlamFreddan skrev:
Vi har precis höjt en tomt. Vi ringde vägförreningens ordförande innan vi började, då sa hon att allt var ok bara vi fotade vägens befintliga skador. Uppstår nya skador eller dom befintliga blir värre får vi lösa det. Nu är tomten höjd och vägen i samma skick som innan men nu säger dom att jag ska grusa om hela vägen för slitage för vi kört tung trafik. Vägen är inte sämre idag än när vi började och inga fler skador uppstått.
Vad gör vi??
Att sedan avgöra graden av skador kan vara komplext, tung trafik pressar ofta ner vägkroppen så att underliggande lager komprimeras vilket inte syns initialt men som på sikt ger problem med avrining och bärighet.
Med det sagt så bör styrelsen ta på sig missen, och försöka med en snällare kompromiss och ta minst halva kostnaden.
Nu var jag ute igår och fyllde alla pothål och liknande. Gjorde även små rännor i vägkanten på vissa ställen så vattnet rinner av istället för att stanna eller rinna vidare på vägen. Hoppas våran entreprenör gräver ner tanken denna veckan så han kan gå över vägen och göra ett dike + ordna svängen nedanför så är väll iaf historien slut under vintern nu :O
Var ute idag för att kolla utvecklingen på allt som hänt i veckan. Entreprenören har nu gjort ett superfint dike och även grejjat svängen. Dock så har grannen tagit dit grävmaskin för att börja göra iordning sin tomt och då har hans maskintransport kört i kanten på diket och tryckt till kanten igen på ett ställe, men de får stå för honom. Han har även rivit upp vägen lite grann när maskinen har svängt på vägen, inga farliga grejjer men det är uppenbarligen inte bara jag som sliter på vägen. Man kan undra om dom är på honom med? Tror inte de då han inte varit inbjuden för att gå vägen eller liknande och jag har ingen lust att kasta han under bussen... om jag inte måste..
Skogsägare
· 23 203 inlägg
Men du kan ju göra tvärt om. Säga till den byggande grannen att föreningen varit på dig och att det kan vara bra för honom att dokumentera vägen före och efter sina transporter.
Då hjälper du ju till samtidigt som du får över ansvaret på någon annan.
Då hjälper du ju till samtidigt som du får över ansvaret på någon annan.