353 274 läst ·
1 085 svar
353k läst
1,1k svar
Vägförening kräver pengar
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 200 inlägg
En samfällighetsförening måste per definition vara registrerad med ändamål och stadgar hos Lantmäteriet, så att få framinformationen den vägen är fullt görligt. Sen är det förstås också intressant att veta hur föreningen drivs i praktiken. För att man har stadgar är en sak, om man följer dem är en annan.
Att betala för slitaget som ni kom överens och även att sedan betala en årlig summa rimlig summa för att visa solidaritet är ok. Men jag skulle inte bli medlem utan att först kollat upp föreningen ordentligt, ekonomi, stadgar och hur den fungerar. Blir du väl medlem kan du (din fastighet) inte gå ur. Och ni blir juridiskt tvingade att betala det styrelsen beslutar. Ha inte för brådis med att bli medlem, ni har ju servitut så det brådskar inte.
Hemmakatten skrev:
En samfällighet är ett juridiskt begrepp och styrs av flera lagar. Vet att många äldre föreningar inte är registrerade, men har du undersökt allt, t.ex. Samfällighetsföreningsregistret Lantmäteriets hemsida?
Som sagt, någon dokumentation bara måste finnas hos föreningen. Man kan inte betala medlemsavgift till något som inte existerar på något papper utan kanske bara på ordförandens bankkonto.
Jag har ring samfällighetsregistret och Lantmäteriets kundtjänst, men bara för att kolla våran fastighet. Jag tänkte inte på att fråga om det finns någon alls, bara om det fanns något registrerat på fastigheten. Det var kundtjänst som upplyste mej om servitutet.
Jag antar att jag inte kommer få någon information från styrelsen, eller, inte från dom jag haft kontakt med i styrelsen vad det verkar. Men skulle det bara dyka in en räkning utan någon mer information eller liknande antar jag att den lätt går att bestrida tills man får den informationen?
Om man leker med tanken, inte för att vi planerar det men bara undrar.
Om vi säger nej, vi vill inte gå med i samfälligheten och vi har servitut här såå..
Vad händer/kan hända då?
Om vi säger nej, vi vill inte gå med i samfälligheten och vi har servitut här såå..
Vad händer/kan hända då?
Då kan de dra igång en förrättning och lantmäteriet tvingar in er i föreningen.
Börja med att ringa Lantmäteriet igen och ställ rätta frågor.
Du kan inte bli medlem i något du inte fått dokumentation om. Och "föreningen" lär ha svårt att kräva dig på något så länge du inte är registrerad medlem hos LM.
Du kan inte bli medlem i något du inte fått dokumentation om. Och "föreningen" lär ha svårt att kräva dig på något så länge du inte är registrerad medlem hos LM.
Nu kommer fler mail
jag skrev följande igår:
"Hej,
Ville bara skriva lite snabbt vad vi prata om igår så alla är medvetna.
Våran entreprenör som skall gräva ner våran tank kommer gå över på andra sidan vägen från våran fastighet och ordna ett nytt dike från infarten till fastighet snett emot oss och ner till kurvan vid infart till flerfamiljshus. samt att han kommer ordna innre delen på kurvan som är vid infart till flerfamiljshus nedanför oss. Jag kommer gå ut med traktor utrustad med skopa för att fulla i så mycket hålor jag kan samt lägga på ett lager grus i högerkurvan (om man kommer från våran fastighet sett) mellan Wirator och Hällingsjöhus. Jag kommer även fylla på lite grus på vänster sida av vägen strax efter krönet mot hällingsjöhus (sett från våran fastighet). Detta kommer göras så fort vädret släpper lite då dessa åtgärder ej går utföra när vägen är frusen som i dagsläget, vad man kan se så ska det eventuellt lätta lite till helgen på kylan och då går jag ut med traktor. Våran entreprenör har planerat gräva ner tanken innan jul så diket och innre delen på kurvan åtgärdas innan jul.
Mvh"
Varpå jag nu fick svaret från hon som gick med oss igår:
"Hej!
Det blir bra innan snön och vintern är här för att stanna.
Perfekt också att du har möjlighet att senare i vår grusa upp en längre bit av vägen för att fylla på det som fattas då du ju hade bra kontakter.
Men innan vintern var det ju ingen idé.
Hälsningar"
På detta har jag nu svarat:
"Hej,
Jag grusar upp dom sträckor vi pratade om nu till helgen, alltså yttre delen i kurvan i svackan mellan wirator och hällingsjö samt efter krönet ner mot hällingsjö på vänster sida. Samt att vi gör iordning diket och kurvan uppe vid oss/flerfamiljshuset.
I övrigt kan jag ordna billigare grus till våren genom att jag transporterar gruset gratis med lastbil från mitt jobb och ordna lite bättre pris på material då vi har kontakt och arbetar med denna typ av leverantör, men materialet i vår är inget jag kommer stå för själv utan isåfall samfälligheten.
Framförallt transporterna är en ganska betydande summa om ni planerar att göra större insatser.
Sedan var det en hel del sträckor som bör dikas om, detta kan vi säkert ordna en kontakt på med för att spara lite pengar åt samfälligheten, då får ni höra av er om det skulle vara intressant isåfall.
Mvh"
"Hej,
Ville bara skriva lite snabbt vad vi prata om igår så alla är medvetna.
Våran entreprenör som skall gräva ner våran tank kommer gå över på andra sidan vägen från våran fastighet och ordna ett nytt dike från infarten till fastighet snett emot oss och ner till kurvan vid infart till flerfamiljshus. samt att han kommer ordna innre delen på kurvan som är vid infart till flerfamiljshus nedanför oss. Jag kommer gå ut med traktor utrustad med skopa för att fulla i så mycket hålor jag kan samt lägga på ett lager grus i högerkurvan (om man kommer från våran fastighet sett) mellan Wirator och Hällingsjöhus. Jag kommer även fylla på lite grus på vänster sida av vägen strax efter krönet mot hällingsjöhus (sett från våran fastighet). Detta kommer göras så fort vädret släpper lite då dessa åtgärder ej går utföra när vägen är frusen som i dagsläget, vad man kan se så ska det eventuellt lätta lite till helgen på kylan och då går jag ut med traktor. Våran entreprenör har planerat gräva ner tanken innan jul så diket och innre delen på kurvan åtgärdas innan jul.
Mvh"
Varpå jag nu fick svaret från hon som gick med oss igår:
"Hej!
Det blir bra innan snön och vintern är här för att stanna.
Perfekt också att du har möjlighet att senare i vår grusa upp en längre bit av vägen för att fylla på det som fattas då du ju hade bra kontakter.
Men innan vintern var det ju ingen idé.
Hälsningar"
På detta har jag nu svarat:
"Hej,
Jag grusar upp dom sträckor vi pratade om nu till helgen, alltså yttre delen i kurvan i svackan mellan wirator och hällingsjö samt efter krönet ner mot hällingsjö på vänster sida. Samt att vi gör iordning diket och kurvan uppe vid oss/flerfamiljshuset.
I övrigt kan jag ordna billigare grus till våren genom att jag transporterar gruset gratis med lastbil från mitt jobb och ordna lite bättre pris på material då vi har kontakt och arbetar med denna typ av leverantör, men materialet i vår är inget jag kommer stå för själv utan isåfall samfälligheten.
Framförallt transporterna är en ganska betydande summa om ni planerar att göra större insatser.
Sedan var det en hel del sträckor som bör dikas om, detta kan vi säkert ordna en kontakt på med för att spara lite pengar åt samfälligheten, då får ni höra av er om det skulle vara intressant isåfall.
Mvh"
Hon lägger orden i mun på mej när hon säger "grusa upp en längre sträcka och att du har kontakter"
Det pratades aldrig om att jag har kontakter på vandringen och framförallt inte att jag har kontakter för att JAG ska grusa upp vägen.. :/
Det pratades aldrig om att jag har kontakter på vandringen och framförallt inte att jag har kontakter för att JAG ska grusa upp vägen.. :/
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 200 inlägg
Ett protokoll från vandringen är inte mycket värt, det är ju i sig inte ett styrelsemöte där någon kunnat besluta något.
Däremot kan förstås en redogörelse från vandringen användas som underlag för ett styrelsebeslut, men vandringen och styrelsemötet (och därmed -beslutet) är två skilda saker.
Och att styrelsen beslutar något har därtill bara full relevans om det är något man är överens med TS om, annars är det alltjämt bara den ena partens position i en eventuell konflikt.
Fin soppa det här.
Däremot kan förstås en redogörelse från vandringen användas som underlag för ett styrelsebeslut, men vandringen och styrelsemötet (och därmed -beslutet) är två skilda saker.
Och att styrelsen beslutar något har därtill bara full relevans om det är något man är överens med TS om, annars är det alltjämt bara den ena partens position i en eventuell konflikt.
Fin soppa det här.
Det beror ju på om någon i styrelsen har mandat att besluta eller om styrelsebeslut krävs. Här krävs det nog stadgar och några tidigare protokoll från årsmöten för att reda ut.Nötegårdsgubben skrev:
Ett protokoll från vandringen är inte mycket värt, det är ju i sig inte ett styrelsemöte där någon kunnat besluta något.
Fin soppa det här.![]()
Men, eftersom TS fastighet inte är medlem så handlar det ju bara om goodwill och kommande relationer.
Ett protokoll kan (som du skriver) ge underlag till styrelsemöte om det krävs men framförallt ger det nog TS ett bra underlag för ”sina” aktiviteter. Det verkar ju som om vissa personer i styrelsen vill få TS att ta ett större ansvar trots överenskommelsen på vandringen
Jag är av den bestämdaste uppfattningen att TS bör ha ett gemensamt protokoll innan någon åtgärd görs.
Edit, instämmer dock i ”fin soppa det här”
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 414 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 414 inlägg
Håller med, det är en fördel att ha skriftligt på i alla fall de viktigast punkterna. Muntliga överenskommelser har med tiden en tendens att förändras och återtolkas enligt var och ens egen agendor.TomasJor skrev:
Jag tror aldrigg vi kommer få något påskrivet, då kommer denna historia aldrig ta slut
mail är nog det närmsta realistiska vi kommer komma skriftligt.