Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, väghållare är som sagt den som äger/driver vägen. Det kan vara staten genom Trafikverket, kommunen genom gatukontoret, en samfällighet eller en enskild markägare. Det är en juridisk term med en entydig betydelse.

Sen att man i en förening kallar den som gör jobbet för väghållare, det är kanske inte ovanligt men olämpligt.
Okey, jag omformulerar väghållaren till mannen som skall ploga var med ;) och han gick att resonera med :)

• Gilla
Billehol och 2 till
  • Laddar…
Gott så. Blir det så illa att ni måste börja kasta juridik på varandra är det ju bra att ha lite koll på vad som normalt avses med olika termer. Även om jag har förståelse för att man till vardags kan kalla gubben som plogar, sandar och hyvlar för väghållare.

Fan vet vad man ska säga annars. Entreprenör låter lite bajsnödigt.

"utförare av väghållning" (y)

• Gilla
  • Haha
ylven och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Bra att ni är ense, men se till att skicka ut ett brev/mail till alla som var med på genomgången om vad exakt ni kom överens om och be de andra bekräfta.

Skulle inte gå med i nån förening som man inte vet vilka som är medlemmar i, som inte har stadgar, vald styrelse eller ordförande.

• Gilla
Donn och 6 till
  • Laddar…
Skönt att det gick hyffsat på rundan. Verkar ha gått ungefär som jag anade, att ordföraren, eller som det blev - avsändaren, inte hade en susning om något och skulle göra allt för att skylla varenda defekt på vägen på dina lastbilar.

Var ju ändå tur i oturen att inte ordföraren var med också, då hade det ju varit 2 som stått där och peka och gnällt på allt. Och givetvis en jäkla tur att du hade en kompis som ställde upp och blev med :) Det där med gräset på sidan av vägen och igenväxt dike tror jag dom flesta okunniga skulle totalt missa eller veta innebörden av(mig själv inkluderat såklart).

Men inte att förglömma är ju att du faktiskt har en filmsnutt på hur vägen var innan du började, och där syns ju tydligt att vägen var allt annat än pristin, med potthål och lera osv.

Även om historien inte är slut, så hoppas vi att resten av historien blir mer smärtfri än vad den varit hittills :)

• Gilla
MalinDz och 4 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Bra att ni är ense, men se till att skicka ut ett brev/mail till alla som var med på genomgången om vad exakt ni kom överens om och be de andra bekräfta.
Ett protokoll är livsviktigt. Där ska stå vad ni kom överens om och det bör skrivas under av alla som var med, och vilken roll var och en hade.
När jag var fackligt aktiv så fick jag lär mig att "Det skrivna ordets makt är stor."

• Gilla
kest och 1 till
  • Laddar…
Visst är det bra med ett signerat protokoll. Men bara att skriva ner vad man kom fram till och skicka till alla berörda räcker långt. Om man inte direkt protesterar mot innehållet är det svårt att komma med en annan åsikt i efterhand.

• Gilla
Donn och 5 till
  • Laddar…
Intressant att "avsändaren" ilsket kräver att du ska li medlem och "hotar" med förrättning :crysmile:

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Utöver att komma överens nu (vilket förstås är viktigt) tycker jag TS fokus på den långa relationen är bra också.

Men för att få några frågetecken uträtade: TS fastighet är inte med i samfälligheten, men finns det fler sådana gamla fastigheter? Och funkar det vid nyavstyckningar, eller hamnar de också utanför? Sånt skulle jag försökt reda ut så man inte går med i en förening som upprepat får den här typen av problem.

• Gilla
kest och 3 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Intressant att "avsändaren" ilsket kräver att du ska li medlem och "hotar" med förrättning :crysmile:

Hon hotade inte med förrättning, det var jag som sa att vi kan tänkas oss det men då tyckte hon att det skulle lantmäteriet redan ha gjort per automatik och det ska inte kosta samfälligheten något utan all kostnad för det ska landa på som ensam fastighet.

• Haha
kest och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Utöver att komma överens nu (vilket förstås är viktigt) tycker jag TS fokus på den långa relationen är bra också.

Men för att få några frågetecken uträtade: TS fastighet är inte med i samfälligheten, men finns det fler sådana gamla fastigheter? Och funkar det vid nyavstyckningar, eller hamnar de också utanför? Sånt skulle jag försökt reda ut så man inte går med i en förening som upprepat får den här typen av problem.
Jag är ganska säker på att det finns fler och ävem att en stor del gått med genom överrenskommelse och inte förrättning. Tomten mitt emot vat en stor från början och styckades samma dag som våran ganska säker på att han har samma servitut som oss. Däremot har han splittat sin tomt i år och hur det gått till med den nya halvan vet jag inte.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Tur att vi kommit fram till i tråden att ni troligen inte behöver en förrättning utan istället bara kan räkna ut era andelstal och lägga till er i samfälligheten.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Finns det en samfällighet eller en egen hopsatt vägförening? Tycker inte det blivit klarlagt.

Oavsett måste det finnas någon slags dokumentation. Kallelse, styrelse, årsmöte, stadgar, omfattning av föreningen. Kanske ett bankkonto för föreningen, eller är det någons privata konto? Eller betalas det kontant i handen? Tycker man borde gräva lite mer i detta och få fram lite papper innan man betalar någon slags årsavgift, vem bestämmer den?

Inte heller de industrier/företag som var inbjudna kom till mötet. Varför inte? De sliter mer än andra på vägen. Har de betalat något underhåll på vägen? Årligen, ibland, aldrig, vid behov?

Tycker TS var generös som tog på sig en ganska stor del av vägens allmänna underhåll, och inte bara de uppkomna skadorna, som man verkligen kan diskutera vem som ska betala.

Redigerat:
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Finns det en samfällighet eller en egen hopsatt vägförening? Tycker inte det blivit klarlagt.

Oavsett måste det finnas någon slags dokumentation. Kallelse, styrelse, årsmöte, stadgar, omfattning av föreningen. Kanske ett bankkonto för föreningen, eller är det någons privata konto? Eller betalas det kontant i handen? Tycker man borde gräva lite mer i detta och få fram lite papper innan man betalar någon slags årsavgift, vem bestämmer den?

Inte heller de industrier/företag som var inbjudna kom till mötet. Varför inte? De sliter mer än andra på vägen. Har de betalat något underhåll på vägen? Årligen, ibland, aldrig, vid behov?

Tycker TS var generös som tog på sig en ganska stor del av vägens allmänna underhåll, och inte bara de uppkomna skadorna, som man verkligen kan diskutera vem som ska betala.

Det finns en samfällighet, hur omfattande den är vet jag inte. Det verkar vara svårt att få någon insyn med eftersom jag inte får dom efterfrågade stadgarna. Det verkar vara basserat en hel del på skyldigheter utan rättigheter när det kommer till vägen.

Varför inte alla kom vet jag heller inte, jag undrade vad jag gjorde där när dom skulle gå igenom vad som ska göras inför vintern då jag tolka de som underhåll i allmänhet vilket borde innefatta heöa samfälligheten tills vi börja gå och jag förstod att det var för att skylla allt slitage på våra transporter. Hade vi inte kört något hade inget gjorts med vägen alls trots skicket innan. Vägen bort förbi sista industrin titta vi inte ens på och den är i samma skick som våran sträcka, men där är väll svårt att göra något när det inte finns någon att skylla på mer än dom som bor där antar jag.

Det är en del här som är luddigt och jag har en känsla av att det är en del här som vi aldrig kommer få svar på annat än att göra sej ovän med dom på riktigt och tvinga dom. Jag vill bara få slut på gnället och bygga ett hem och göra min del som alla andra, men jag vill inte bli överkörd och bygga en ny väg för att få bo där utan gnäll. Inte av sånna människor som rent av ljuger för att skrämma folk tills sanningen dyker upp och man försvinner under jorden och skickar nästa person att ta över istället på samma spår.

• Gilla
shtob och 7 till
  • Laddar…
Hemmakatten
En samfällighet är ett juridiskt begrepp och styrs av flera lagar. Vet att många äldre föreningar inte är registrerade, men har du undersökt allt, t.ex. Samfällighetsföreningsregistret Lantmäteriets hemsida?

Som sagt, någon dokumentation bara måste finnas hos föreningen. Man kan inte betala medlemsavgift till något som inte existerar på något papper utan kanske bara på ordförandens bankkonto.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.