Hej
Eventuell faktura från någon entreprenör SKALL du bestrida omgående
Ej beställt detta uppdrag bestrider fakturan till fullo

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
SlamFreddan SlamFreddan skrev:
Så om jag ringer henne och säger typ

"Jag har kollat med Lantmäteriet och det finns ingen samfällighet eller liknande registrerad på våran fastighet. Detta gör att 48 a ej går att använda i detta läget då det gäller medlemmar. Vi kommer gärna överrens om någon form av åtgärd ändå via ett möte med Martin som du hänvisar till och går vägsträckan där jag även kommer ta med en sakkunnig vän."
Jag tror på det. Och gör det om en vecka eller två så att frågan inte är så mentalt aktuellt för henne. Det brukar göra underverk på folks förhandlingsvillighet. Ingen gillar en långbänk.

• Gilla
Maxione och 3 till
  • Laddar…

"Jag har kollat med Lantmäteriet och det finns ingen samfällighet eller liknande registrerad på våran fastighet. Detta gör att 48 a ej går att använda i detta läget då det gäller medlemmar. Vi kommer gärna överrens om någon form av åtgärd ändå via ett möte med Martin som du hänvisar till och går vägsträckan där jag även kommer ta med en sakkunnig vän."

Låter rimligt, men inte muntligt. Jag skulle skriva det som ett svar på hennes mail.

• Gilla
vcx och 3 till
  • Laddar…

Det låter som en bra väg att börja få till en dialog på. Jag tror att hon (och antagligen resten av styrelsen) är okunniga amatörer och kanske inte riktigt förstår skillnaden mellan slitage och skada och därmed tror de att om ni skulle räkna slitageersättning enligt tonkm-metoden så är det detsamma som att grusa om hela vägen för "ni har ju faktiskt kört mycket". När du då säger att du inte tänker stå för omgrusning så tror hon att du därmed inte är villig att betala för slitaget och blir då sur och det kan upplevas som att hon då försöker med utpressning. Men att betala för slitage eller för omgrusning är inte samma sak (om det nu inte rör sig om enorma årsavgifter och därmed enorm slitageersättning) men kan nog lätt uppfattas som det om man är en glad amatör.

Om du fortfarande är inne på att kontakta jurist så tycker jag i så fall att du ska visa upp allt du har och fråga om råd hur du ska bete dig och vad du har för skyldigheter samt rättigheter och vad föreningen får ställa för krav mot dig. Men när du pratar med styrelsen så säger du inte "enligt min jurist..." utan endast möter deras krav/kommentarer med det du har fått från juristen, men utelämnar att du har pratat med en jurist. Många som får höra att motparten har kontaktat en jurist slutar lyssna på vad du säger utan fokuserar endast på att du har gått så långt att du har kontaktat en jurist.

• Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
S hjulia skrev:
Det låter som en bra väg att börja få till en dialog på. Jag tror att hon (och antagligen resten av styrelsen) är okunniga amatörer och kanske inte riktigt förstår skillnaden mellan slitage och skada och därmed tror de att om ni skulle räkna slitageersättning enligt tonkm-metoden så är det detsamma som att grusa om hela vägen för "ni har ju faktiskt kört mycket". När du då säger att du inte tänker stå för omgrusning så tror hon att du därmed inte är villig att betala för slitaget och blir då sur och det kan upplevas som att hon då försöker med utpressning. Men att betala för slitage eller för omgrusning är inte samma sak (om det nu inte rör sig om enorma årsavgifter och därmed enorm slitageersättning) men kan nog lätt uppfattas som det om man är en glad amatör.

Om du fortfarande är inne på att kontakta jurist så tycker jag i så fall att du ska visa upp allt du har och fråga om råd hur du ska bete dig och vad du har för skyldigheter samt rättigheter och vad föreningen får ställa för krav mot dig. Men när du pratar med styrelsen så säger du inte "enligt min jurist..." utan endast möter deras krav/kommentarer med det du har fått från juristen, men utelämnar att du har pratat med en jurist. Många som får höra att motparten har kontaktat en jurist slutar lyssna på vad du säger utan fokuserar endast på att du har gått så långt att du har kontaktat en jurist.

Mitt största problem är just att jag inte vet vad som gäller. Att om hon säger si kan jag säga så. Nu blir det hon säger si, jag får kolla upp det och sedan säga så, som hon fpr kolla upp för at säga si, som jag får kolla upp.. när vi möts går det alltså inte prata för hon slänger sej med 48 a som jag inte hade en aning om, nu har jag kollat det och kommer slänga att det inte gäller. Som hon kommer kolla osv

Hade varit mycket lättare om det bara gick resonera från början att vi betalar lite extra men inte allt, okey det låter rimligt. Vi räknar ut vad det lilla extra blir och hör av oss.. kanon. De är så jag såg det framför mej men det är inte så det blivit

• Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
Min baktanke med att gå med på en stämma var att få lägga fram mitt resonemang inför betydligt fler och att en eller flera som kanske har förtroende skulle lyfta och ett ögonbryn och säga "men vänta lite nu, det han säger låter ju faktiskt ganska rimligt. Vi får komma överrens om något bättre än grusa om hela vägen för det är inte i proportion till slitaget". Men den chansen försvann ju :/

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Min baktanke med att gå med på en stämma var att få lägga fram mitt resonemang inför betydligt fler och att en eller flera som kanske har förtroende skulle lyfta och ett ögonbryn och säga "men vänta lite nu, det han säger låter ju faktiskt ganska rimligt. Vi får komma överrens om något bättre än grusa om hela vägen för det är inte i proportion till slitaget". Men den chansen försvann ju :/
Beroende på hur stadgarna i föreningen ser ut samt din relation till övriga grannar som är med i föreningen så kan du fortfarande ha en chans att få till en extrastämma. I vår vägförening så finns det i stadgarna beskrivet hur enskilda medlemmar får igenom en extrastämma. Tror att det i vårt fall är om minst tre medlemmar vill ha en extrastämma så ska det kallas till en inom x antal veckor. Om "din" förening har något liknande och du kan få med dig några medlemmar så kan de kräva en extrastämma och då bör du redan har support från dem i frågan om de går med på det

• Gilla
Donn och 1 till
  • Laddar…
S hjulia skrev:
Beroende på hur stadgarna i föreningen ser ut samt din relation till övriga grannar som är med i föreningen så kan du fortfarande ha en chans att få till en extrastämma. I vår vägförening så finns det i stadgarna beskrivet hur enskilda medlemmar får igenom en extrastämma. Tror att det i vårt fall är om minst tre medlemmar vill ha en extrastämma så ska det kallas till en inom x antal veckor. Om "din" förening har något liknande och du kan få med dig några medlemmar så kan de kräva en extrastämma och då bör du redan har support från dem i frågan om de går med på det

Ja de är ju ett alternativ, men då får jag hålla mej ifrån att hävda att jag inte är medlem. Blir nog svårt att säga "jag är inte medlem så 48 a gäller ej" men "kan ni grannar ordna en stämma åt mej så jag som medlem får hävda mej angående vägen?"

• Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
Det är väl en bra tanke, men ur de övriga medlemmarnas perspektiv blir det kanske snarare att en fråga som de tycker att styrelsen borde sköta hamnar i deras knä.

Jag tycker styrelsen verkar vara en rimlig motpart för dig.

• Gilla
vcx och 4 till
  • Laddar…
Fick detta mail idag

Hej Fredrik!
Styrelsen säger nej till extra medlemsmöte då slitageskador ska ersättas av den som orsakat dem enligt § 48a.
Jag har kollat upp det jag inte kunde svara på senast vi träffades.
Vägen utanför ert hus gjordes iordning med nytt bärgrus mm 2009/2010 när vattenfall la ner luftledningen i marken.
Jag har också talat med riksföreningen enskilda vägars vägingenjör. Han kan hjälpa oss räkna på tonkilometer slitageersättning om ni föredrar en sådan kostnadsberäkning. Att ersättning ska utgå för slitage utöver det normala är det ingen tvekan om. Det framgår enligt både jurist och vägingenjör tydligt i anläggningslagen §48a.

Martin på Hällingsjö träkonstruktioner är duktigare än jag på vägar. Han erbjuder sig att gå vägen med dig/er och gå igenom skadorna med dig/er i detalj nu på måndag kl 12.00 och visa exakt vad vägföreningen vill att ni gör och var.

Jag ska idag begära offert från en lokal väghållare på reparation av bedömda skador som du/ni kan räkna på om vi ska låta annan entreprenör utföra arbetet eller om ni hellre gör arbetet själva, vilket som är mest förmånligt för dig/er.

Vänliga hälsningar
Jag tolkar nog inte mejlet lika negativt som du, svara att du kommer på måndag och att du har med dig din polare som stöd.
Sen får du se vad denne Martin har att säga om vägen och dess reparation, att dom tar in en offert på vad det kommer att kosta att återställa vägen är väl bra, så vet ni vilka summor det handlar om, och du får reda på om din kontakt har gett ett bra pris eller ej, verkar ju inte som att dom gör en beställning av arbetet utan vill bara ha kostnadsförslag.

Sen får du ju se hur mötet går, om det slutar med att deras "expert" Martin säger att du skall stå för hela kostnaden så får du väl gå vidare med juristen, om det slutar med att han konstaterar att det kostar X kr, men att vägen inte var i toppskick innan så det är rimligt att du står för X % av den kostnaden så kanske det blir en bra lösning....

• Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
Zixten Zixten skrev:
Jag tolkar nog inte mejlet lika negativt som du, svara att du kommer på måndag och att du har med dig din polare som stöd.
Sen får du se vad denne Martin har att säga om vägen och dess reparation, att dom tar in en offert på vad det kommer att kosta att återställa vägen är väl bra, så vet ni vilka summor det handlar om, och du får reda på om din kontakt har gett ett bra pris eller ej, verkar ju inte som att dom gör en beställning av arbetet utan vill bara ha kostnadsförslag.

Sen får du ju se hur mötet går, om det slutar med att deras "expert" Martin säger att du skall stå för hela kostnaden så får du väl gå vidare med juristen, om det slutar med att han konstaterar att det kostar X kr, men att vägen inte var i toppskick innan så det är rimligt att du står för X % av den kostnaden så kanske det blir en bra lösning....

Ja jag inser efter att ha funderat och fått era råd sedan mailet kom att det förmodligen är det bästa jag kan göra just nu, boka en tid som funkar med martin (måndag 12.00 är en dålig tid för mej ;) ) och se vad han säger. Jag tänker att jag lämnar det rent tekniska till min vän medans vi går och sedan kanske vi kan diskutera fram en lösning som han för vidare till ordförande då uppenbarlig jag och ordförande inte talar samma språk. Får börja i den änden och se.. men jag kommer nog ringa eller maila ordförande på måndag och göra klart för henne att vi inte enligt lantmäteriet är medlemmar i något och att 48a blir svår att tillämpa.. eller?

Jag skulle vänta med att påpeka avsaknaden av medlemskap i samfälligheten till efter promenaden med Martin. Kanske landar ni direkt i en slutsats som känns rimlig för båda parter. Då behöver du inte ta till det som "vapen". Men jag förmodar att du bör/vill bli medlem i samfälligheten sen, så du bör förstås ändå ta upp det sen.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
M Modig skrev:
Jag skulle vänta med att påpeka avsaknaden av medlemskap i samfälligheten till efter promenaden med Martin. Kanske landar ni direkt i en slutsats som känns rimlig för båda parter. Då behöver du inte ta till det som "vapen". Men jag förmodar att du bör/vill bli medlem i samfälligheten sen, så du bör förstås ändå ta upp det sen.

Ja hela denna tråden handlar om att vi vill göra rätt för oss men vi tänker inte bli mobbade till att göra iordning en hel väg för att vi är dom nya kidsen i kvarteret.. missförstå mej rätt

• Gilla
Donn och 2 till
  • Laddar…
H
Jag lider med dig slam-Freddan. Jag hoppas ni kommer fram till en rimlig lösning snarast så du kan lägga din energi på bygget av ditt nya hus i stället.

H H-Thomasson skrev:
Jag lider med dig slam-Freddan. Jag hoppas ni kommer fram till en rimlig lösning snarast så du kan lägga din energi på bygget av ditt nya hus i stället.
Tack det var väldigt vänligt av dej ! Vi hoppas på en lösning med som skall funka för alla. Det är lite mycket just nu med att sälja lägenhet, allt som rör huset, 2 barn 3 och 4 år gamla, vardagslivet och nu en förrening på detta. Det är väll därför man går in i en sån försvarsställning direkt. Tur man har forum att vända sej till fullt med folk som har mindre på sina fat eller mer erfarenhet som kan guida och tipsa om lösningar. Och vänner som kan hjälpa till med det dom kan !

• Gilla
shtob och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.