353 274 läst ·
1 085 svar
353k läst
1,1k svar
Vägförening kräver pengar
Tänker att jag ska maila frågan "ingår vi i en samfällighet (fastighetsbeteckning)?" till Lantmäteriet så jag får det svart på vitt från dom istället för muntligt via telefon. Sen tänkte jag även ringa REV och kolla med dom vad som sägs så finns nog alla pusselbitar på plats för en stämma.
Är vansinnigt tacksam för alla svar och hjälp. Kommer ni på mer så fortsätt tipsa och skriv. Jag kommer med en uppdatering imorgon efter samtal med REV.
Borde man förvarna ordförande om något som framkommit eller ska man släppa det som en bomb på stämman?
Är vansinnigt tacksam för alla svar och hjälp. Kommer ni på mer så fortsätt tipsa och skriv. Jag kommer med en uppdatering imorgon efter samtal med REV.
Borde man förvarna ordförande om något som framkommit eller ska man släppa det som en bomb på stämman?
Borde du ens gå på stämman om du inte är del av samfälligheten? Blir det inte bara otydligt för alla vad din juridiska situation är? Jag skulle hålla mig borta från deras internmöten.SlamFreddan skrev:
Är det inte bättre att tala med ordföranden och klargöra att du inte är del av samfälligheten men trots detta vill du vara en god granne till samfälligheten. Som en god granne vill du gärna hjälpa samfälligheten med X trots att det inte är din juridiska skyldighet. (Delen om skadestånd och liknande bör inte föras fram, du var ju inte vårdlös i det här fallet så det är ändå inte aktuellt.)
Personligen skulle jag hålla det inne, och lägga fram ett förslag på lösning(t ex att du betalar lite mer, om du fortfarande vill det dvs), och duger inte det så skulle jag sträcka fram papprerna där det står att du inte har någon juridisk skyldighet att betala något öht. för underhåll.
Skador som orsakats av dig är väl det enda dom kan rent av kräva, men eftersom dom inte gjorde någon besiktning av vägen innan du började så tror jag det blir svårt för dom att vinna. Ord-mot-ord brukar ju inte leda till mycket juridiskt
Skador som orsakats av dig är väl det enda dom kan rent av kräva, men eftersom dom inte gjorde någon besiktning av vägen innan du började så tror jag det blir svårt för dom att vinna. Ord-mot-ord brukar ju inte leda till mycket juridiskt
Fråga ordföranden vad hen är ordförande för. Är det en riktig vägförening, en informell vägförening eller bara en samfällighet som tagit som sin uppgift att sköta om en väg som ingen äger.
Bara om det är en riktig vägförening som din fastighet är medlem i så är det klart vad du ska betala. Annars blir det en förhandlingsfråga.
Bara om det är en riktig vägförening som din fastighet är medlem i så är det klart vad du ska betala. Annars blir det en förhandlingsfråga.
Ringde REV precis, hon ville inte hjäkpa mej för dom är till för förreningen att rimga inte vi som är "medlemmar"..
Hon sa även att bara för det imte finns något hos Lantmäteriet kan det fortfarande finnas en samfällighet eller liknande som är registrerad bara att det inte syns. Och hon tyckte inte man skulle be om en ny förrättning utan bara gå med "via en överenskommelse"
Superförvirrande?!
Hon sa även att "det bästa är ju om ni bara kan komma överrens om åtgärd" .. nähe, menar du det? Självklart vill jag bara komma överrens om en rimlig ersättning men jag vill också veta vad jag har att komma med om vi INTE kommer överrens?
Hon sa även att bara för det imte finns något hos Lantmäteriet kan det fortfarande finnas en samfällighet eller liknande som är registrerad bara att det inte syns. Och hon tyckte inte man skulle be om en ny förrättning utan bara gå med "via en överenskommelse"
Superförvirrande?!
Hon sa även att "det bästa är ju om ni bara kan komma överrens om åtgärd" .. nähe, menar du det? Självklart vill jag bara komma överrens om en rimlig ersättning men jag vill också veta vad jag har att komma med om vi INTE kommer överrens?
Jag vet inte vad du vill ha för svar?
Det bästa är ju om man kommer överens...
Kommer ni inte överens är det väl det mest sannolika att de inte kan tvinga dig att betala nåt.
Sen kan de kanske stämma dig och du förlorar, så du får betala ändå men det är ju svårt att sia om det.
Sen finns det alla övningar emellan men det beror ju mer på dig än nån annan vad du vill driva och lägga energi på.
/ATW
Det bästa är ju om man kommer överens...
Kommer ni inte överens är det väl det mest sannolika att de inte kan tvinga dig att betala nåt.
Sen kan de kanske stämma dig och du förlorar, så du får betala ändå men det är ju svårt att sia om det.
Sen finns det alla övningar emellan men det beror ju mer på dig än nån annan vad du vill driva och lägga energi på.
/ATW
Zixten skrev:
Nej, det gör vi inte. Och vi har ägt tomten nästan exakt 1 år nu. Dom har våran nuvarande adress och personummer mm, det lämnade jag till hemne när vi ringde innan höjningen för 2 månader sedan. Så vill dom skicka vägavgift har dom allt som behöver.
Att ringa REV är ju nästan samma sak som att din arbetsgivare ringer facket för att de vill veta hur de smidigast kan avskeda någon.
Sedan vad som är viktigt för dig är att framföra att din lastbilstrafik inte gör vägen sönder, men att den visar att det finns ett problem med vägen där (troligast dräneringen). Innan din lastbilstrafik var vägen väldig gropig, och det är också en följd av samma problem (mer vatten på och i vägen gör att man spolar/pumpar mer fint material ur vägen)
Det är mycket möjligt att det även finns för lite grovt material i vägen, men det är inte heller något du har orsakat.
Och om det nu ligger mycket lera på vägen, är det kanske bättre att inte hyvla vägen just nu, för då blandar man leran in i väggruset och försämras dess kvalitet. Det är bättre att leran spolas bort vid regn eller slits bort vid torrt väder.
Sedan vad som är viktigt för dig är att framföra att din lastbilstrafik inte gör vägen sönder, men att den visar att det finns ett problem med vägen där (troligast dräneringen). Innan din lastbilstrafik var vägen väldig gropig, och det är också en följd av samma problem (mer vatten på och i vägen gör att man spolar/pumpar mer fint material ur vägen)
Det är mycket möjligt att det även finns för lite grovt material i vägen, men det är inte heller något du har orsakat.
Och om det nu ligger mycket lera på vägen, är det kanske bättre att inte hyvla vägen just nu, för då blandar man leran in i väggruset och försämras dess kvalitet. Det är bättre att leran spolas bort vid regn eller slits bort vid torrt väder.
Då skulle det ju vara intressant att få veta hur dom finansierar sin verksamhet, dom ser kanske en chans att dryga ut kassan lite genom att kräva pengar av dig.SlamFreddan skrev:
Som jag skrev innan så ser jag personligen det som helt orimligt att du skall stå för allt själv, att du skall vara med och betala en del kan ju vara ok, men inte allt.
Vi fick in jord i vägen en gång när dom kantskar vägen, och det blev inte alls bra, vägen var riktigt dålig det året tills vi fick på lite mer grus, så det skall nog vara rätt så lite matjord i så fall...thomarv skrev: