nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 207 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 207 inlägg
Bor lite på landet och vi har grupper av postlådor samlade längs vägen så jag har en bit till min låda, inte längre än att jag ser den från min utfart men ändå en bit bort. Eftersom postutdelningen är rätt godtycklig idag så ville jag ha något som signalerade väl synligt redan en bit ifrån att det finns post i lådan och denna anordning byggde jag på några minuter för ingen kostnad alls.
Det är en bit av en vinklad plåtbit som är fäst i lådornas "snöskydd" och sen sitter det en avkapad bit av ett VP-rör på denna som följer med luckan och som går tillräckligt trögt för att stanna i upphissat läge om luckan öppnats.
Vill man öka synligheten kan man sätta ett tygstycke i valfri färg som följer med pinnen.
Vill man göra en riktig de-luxe version så kan man sätta en lägeskännare i pinnen (typ: kvicksilverbrytare eller vad dessa nu har ersatts med) som ger sluten kontakt vid öppning och då aktiverar en blinkande diod längst ut på pinnen. Batteri för detta ryms inuti röret och det finns redan lågförbrukande ljusintensiva lysdioder med inbyggd blinkkrets att köpa för några kronor hos välsorterade elektronikfirmor. Den enda övriga elektronik som då behövs är ett motstånd.
Har man inget snöskydd så får man förlänga det som lådan är fäst på så att det finns någon fästpunkt en bit upp bakom lådan. Finns givetvis andra sätt att konstruera detta på men tänk också på att oavsett lösning så får det inte bli något hängande för själva öppningen som stör brevbärarens leverans, då skapar anordningen mer irritation än nytta.
Det är en bit av en vinklad plåtbit som är fäst i lådornas "snöskydd" och sen sitter det en avkapad bit av ett VP-rör på denna som följer med luckan och som går tillräckligt trögt för att stanna i upphissat läge om luckan öppnats.
Vill man öka synligheten kan man sätta ett tygstycke i valfri färg som följer med pinnen.
Vill man göra en riktig de-luxe version så kan man sätta en lägeskännare i pinnen (typ: kvicksilverbrytare eller vad dessa nu har ersatts med) som ger sluten kontakt vid öppning och då aktiverar en blinkande diod längst ut på pinnen. Batteri för detta ryms inuti röret och det finns redan lågförbrukande ljusintensiva lysdioder med inbyggd blinkkrets att köpa för några kronor hos välsorterade elektronikfirmor. Den enda övriga elektronik som då behövs är ett motstånd.
Har man inget snöskydd så får man förlänga det som lådan är fäst på så att det finns någon fästpunkt en bit upp bakom lådan. Finns givetvis andra sätt att konstruera detta på men tänk också på att oavsett lösning så får det inte bli något hängande för själva öppningen som stör brevbärarens leverans, då skapar anordningen mer irritation än nytta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 207 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 207 inlägg
Jodå, det här går att lösa på en massa olika sätt och det kan variera beroende på lådans utformning, placering och avstånd. Man kan t ex tänka sig en kula som rullar i VP-röret och sen påverkar en brytare som sitter i bakkant. För att nämna en. Men den jag visar är nog att anse som oslagbart billig och enkel att tillverka.
Mina föräldrar hade en typ av liten sandsäck i ett snöre som man la på locket och som åkte på sidan när luckan öppnades och man kunde se lådan från sovrumsfönstret.
Mina föräldrar hade en typ av liten sandsäck i ett snöre som man la på locket och som åkte på sidan när luckan öppnades och man kunde se lådan från sovrumsfönstret.
nizzehult
Allvetare
· Västerbotten
· 1 207 inlägg
nizzehult
Allvetare
- Västerbotten
- 1 207 inlägg
En liten modifiering behövde göras. Då plasten är lite eftergivlig under belastning så kommer röret sakta att dras ihop och då börjar pinnen gå för lätt för att kunna stanna uppe när den fälls upp.
Man måste alltså sätta något inuti röret som fyller utrymmet som hindrar att det kan dra ihop sig. Trä kan nog funka men då det ändrar form under året så är nog något av ett icke organiskt material att föredra. Jag hittade en rund plastbit som passade fint där.
Man måste alltså sätta något inuti röret som fyller utrymmet som hindrar att det kan dra ihop sig. Trä kan nog funka men då det ändrar form under året så är nog något av ett icke organiskt material att föredra. Jag hittade en rund plastbit som passade fint där.
Klicka här för att svara