Rejäl skrev:
Va bra för då klarar du dig med 22mm golv spån som skruvlimmas, ett tips är att kortla emellan bjälkarna det stärker upp golvytan bra då du ska ha badrum…
Är det verkligen sant att spån på cc60 är tillräckligt böjstyvt för plattsättning i våtrum? Min minnesbild var en annan, men det är också länge sedan jag läste på om detta.

Det var nog detta jag tänkte på:

https://www.gvk.se/branschregler/golv/forstarka-trabjalklag/
 
MathiasS MathiasS skrev:
Är det verkligen sant att spån på cc60 är tillräckligt böjstyvt
Nej
 
P
MathiasS MathiasS skrev:
Är det verkligen sant att spån på cc60 är tillräckligt böjstyvt för plattsättning i våtrum? Min minnesbild var en annan, men det är också länge sedan jag läste på om detta.
Ja enligt GVK och Säkert vatten är det, men det beror på avståndet om upplagspunkterna samt att det krävs flytspackling med minimum om 12mm vid lågpunkten..

https://www.gvk.se/branschregler/golv/forstarka-trabjalklag

https://www.sakervatten.se/FILEARCHIVE/AD139310D24BC6B3A13090933BCC60BB.pdf

När vi bygger nya badrum så lägger vi c/c 300 för att få ett så stumt golv som möjligt även om det skulle klara sig med c/c 600.
 
  • Gilla
arneri68 och 2 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Ja enligt GVK och Säkert vatten är det, men det beror på avståndet om upplagspunkterna samt att det krävs flytspackling med minimum om 12mm vid lågpunkten..

[länk]

[länk]

När vi bygger nya badrum så lägger vi c/c 300 för att få ett så stumt golv som möjligt även om det skulle klara sig med c/c 600.
Ok, men det var det jag tänkte på. Spån på cc60 är inte ok om man inte samtidigt antingen flytspacklar eller limskruvar gips. Nu är det ju oavsett det naturligt att flyta golvet, men det är ju bra att veta att det inte är valfritt på cc60.
 
P
MathiasS MathiasS skrev:
Ok, men det var det jag tänkte på. Spån på cc60 är inte ok om man inte samtidigt antingen flytspacklar eller limskruvar gips. Nu är det ju oavsett det naturligt att flyta golvet, men det är ju bra att veta att det inte är valfritt på cc60.
Men klinkers är inte ok direkt på spån oavsett avstånd på bjälkarna i ett badrum eller om TS väljer att behålla plankorna under…flytspackel blir ett bra sätt att få till fallerna i ett badrum..
Skruvlimmad gips använd vid plana golv tex. En hall ett kök mm.
 
Redigerat av moderator:
Rejäl skrev:
Men klinkers är inte ok direkt på spån oavsett avstånd på bjälkarna i ett badrum eller om TS väljer att behålla plankorna under…flytspackel blir ett bra sätt att få till fallerna i ett badrum..
Skruvlimmad gips använd vid plana golv tex. En hall ett kök mm.
Japp, kommer bli både golvspån + flytspackel.
 
  • Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Är det verkligen sant att spån på cc60 är tillräckligt böjstyvt för plattsättning i våtrum? Min minnesbild var en annan, men det är också länge sedan jag läste på om detta.
När jag byggde om vårat ena badrum 2003 gällde cc60 med kortlingar, limmade och skruvade spånskivor på reglarna, limmade och skruvade golvgips samt armeringsnät + flytspackel.
På den tiden gällde rollade spärrskikt vilket troligtvis klarar eventuella rörelser sämre än dagens folier.
 
  • Gilla
jimpetersson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.