Ville bredda dörröppningen till köket då jag sett flera grannar som gjort liknande. Bor i radhusområde så husen är i princip likadana.
Rev bort gipsen på ena sidan men blir nu osäker på om väggen är bärande eller inte. ÄInloggade ser högupplösta bilder Logga in
Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
Inloggade ser högupplösta bilder Logga inr 45x70 reglar. De är ju uppreglade väldigt tätt samt att det är tvärreglat.
Jag ser dock att gipsskivorna i taket går in under regeln närmast taket samt att den regeln nästan är avkapad halvvägs där vp-röret kommer ut så det verkar ju tala emot.
-
-
28 dec 2021 21:54 #2
Ser ut att vara en hjärtvägg på ritningen, så den är nog bärande men är inget problem att växla av med balk. Prata med en riktIg bygghandel som har beräkningsprogram så kan dom hjälpa dig att dimensionera balken.
Tänk på att är det en Brf.kanske styrelsen behöver informeras.
Att ändra på en bärande konstruktion i hus är normalt sett anmälningspliktigt mot byggnadsnämnden men det är inte alltid dom bryr sig.- Laddar…
-
28 dec 2021 21:58 #3
Om takgipset går in ovanför innerväggen, så talar väl det för att den inte är bärande. I sådana fall har man ju gipsat taket innan den väggen ens var byggd.
Fast jag är en vanlig hemmafixare och kan ha fel...- Laddar…
-
-
-
28 dec 2021 22:26 #6
ser ju ut som att
-
29 dec 2021 12:05 #7
Satte dit en ny regel som var någon mm kortare för att säkra upp. Sågade sen i den regel som ser ut att vara mest spänn i.
Rör sig inte någonting och sågen nyper inte alls.
Vad tror ni?Inloggade ser högupplösta bilder Logga in -
Rickard.
Medlem- Riktiga Norrland
- Medlem dec 2018
- 3 912 inlägg
- 2 773 gillningar
- 262 bilder och filmer
29 dec 2021 12:12 #8Hur mycket ska du plocka bort? Är det bara lite är det ju okomplicerat att ställa en grov regel ovanför där öppningen blir ifall det råkar vara så att det ligger något precis där du vill plocka.
-
29 dec 2021 12:17 #9
Tänkte plocka bort 75 cm samt dörröppningen på 91cm så totalt 166cm öppning.
-
29 dec 2021 12:20 #10Inloggade ser högupplösta bilder Logga inInloggade ser högupplösta bilder Logga in
-
-
29 dec 2021 12:27 #12
Det jag ser är att gipsskivan går hel förbi väggen. Borde ju som tidigare skrev betyda att väggen byggdes upp efteråt som en vanlig innervägg. Men visst, får undersöka mer..
-
Rickard.
Medlem- Riktiga Norrland
- Medlem dec 2018
- 3 912 inlägg
- 2 773 gillningar
- 262 bilder och filmer
29 dec 2021 12:42 #13
Jag tycker det är så lite jobb att det blir omotiverat att forska i det.- Laddar…
-
29 dec 2021 20:42 #14
Skar upp lite till av väggen och hittade bärande 95x95 regeln som står i hörnet. Den stöttar övervåningen som har sin yttervägg i liv med den.
Ser mer och mer ut som att den andra väggen är uppsatt efteråt och inte bärande då det är självvärande takstolar över den väggen. Finns ingen övervåning där. -
29 dec 2021 20:52 #15
Frågan blir ju om den 45x70 reglade väggen kan stötta 95x95 stolpen på något sätt.?