10 592 läst ·
64 svar
11k läst
64 svar
Vågar du verkligen anlita en elektriker?
Hur har han tänkt sig att använda JFB utan säkringar? Om han inte förespråkar JFB är han nog en "Det var bättre förr" typ. Och dom brukar ju vara rätt roligaPeterO skrev:Självklart kan man titta på en AB men jag som hemmapulare är mer intresserad av en BB eftersom det täcker in det jag gör hemma...
Men släpper detta nu...
Förövrigt har jag den teoretiska delen för en BB från gymnaset samt 2 sommar-praktiker som elektriker, men det var roligare med datorer...
Har dock själv haft diskussioner med en elektriker som tyckte det var överdrivet att både ha säkringar och JFB !
Om man inte förespråkar JFB så vet man nog inte ens vad den gör. Och använder man "Vi har bra elsäkerhet i Sverige vi behöver inte det" så är ju Bl.a. JFB en av anledningarna.
Det jag kan köpa med JFB diskutioner är hur många man skall använda, bara man har en. allt annat är idioti.
Nja, han förespråkade väl inte JFB, "Dom är värdelösa, löser ut hela tiden..."
Har jobbat en hel del som service tekniker, både i datahallar och med industriell automation och det man brukar komma igräl om är oftast jordning, allt från "Jord och nolla är samma, sitter ju ihop i skåpet" och argument om varför vissa saker måste matas från samma central mm. "2 V i skillnad på jorden, och? Spelar väl ingen roll när vi har 220V?"
Har jobbat en hel del som service tekniker, både i datahallar och med industriell automation och det man brukar komma igräl om är oftast jordning, allt från "Jord och nolla är samma, sitter ju ihop i skåpet" och argument om varför vissa saker måste matas från samma central mm. "2 V i skillnad på jorden, och? Spelar väl ingen roll när vi har 220V?"
Ytterliggare en sak med JFB, har sett en del som illustrerar varför man skall ha JFB genom att visa en bild där ett barn är på väg att stoppa in två spikar i ett eluttag. Med ett bra golv så lär JFB inte lösa ut i ett sånt fall.
Bara på skoj bild-googlade jag på JFB och hittade detta
http://www.eliit.se/Jordfelsbrytare.htm
Inte lätt med JFB
Bara på skoj bild-googlade jag på JFB och hittade detta
http://www.eliit.se/Jordfelsbrytare.htm
Inte lätt med JFB
Jag brukar aldrig gå med på att montera något utanför jordfelsbrytaren. Fel kan inträffa överallt. Där i mot sätter jag ofta en eller flera personskyddsautomater separat för tex Kyl, Frys, Cirkulationspump, osv..
Är ju ingen kostnad.
Borde även vara krav på spistimer. Är många bränder som börjar vid spisen.
Är ju ingen kostnad.
Ännu bättre är en värmesensor som tittar ned på spisen och stänger av när det börjar bli glödhett...finns som produkt..underlättar för de som sysslar med långkok....jeffan skrev:Jag brukar aldrig gå med på att montera något utanför jordfelsbrytaren. Fel kan inträffa överallt. Där i mot sätter jag ofta en eller flera personskyddsautomater separat för tex Kyl, Frys, Cirkulationspump, osv..
Är ju ingen kostnad.
undrar förresten om inte det borde vara en del av spisen s.a.s. kanske det är det på nya spisar...(dvs automatisk avstängning vid övertemp).
Var det inte så att han förespråkade en PSA istället för säkring och JFB?Henke O skrev:Hur har han tänkt sig att använda JFB utan säkringar? Om han inte förespråkar JFB är han nog en "Det var bättre förr" typ. Och dom brukar ju vara rätt roliga
Om man inte förespråkar JFB så vet man nog inte ens vad den gör. Och använder man "Vi har bra elsäkerhet i Sverige vi behöver inte det" så är ju Bl.a. JFB en av anledningarna.
Det jag kan köpa med JFB diskutioner är hur många man skall använda, bara man har en. allt annat är idioti.
Det missade jag i så fall, kanske spånade igenom slutet av tråden för fort305 skrev:
Klart det funkar ju men om man har en villa med ca 20 grupper så blir det ju ganska dyr lösning, psa kostar ca 750 kr st samma pris som 1 jfb och 5 säkr. Sen får man ju ha större centraler oxå (även om inte det skiljer många kronor)
Men det är klart grupperna blir ju bara strömlösa om ngt är fel i dom.
Fast nu är väl sällan någon som förespråkar enbart PSA. Det vanliga är att använda JFB + DB på 90% av anläggningen sen lägga de restrerande 10% potentiella problemgrupperna på egna PSA;er istället för att lägga dem helt utanför.
Men kom igen nu! Det här är OT, vill vi fortsätta dividera om jordfelsbrytare, regelverket och dumma elektriker eller hemmapular är det dags för en ny tråd.
Men kom igen nu! Det här är OT, vill vi fortsätta dividera om jordfelsbrytare, regelverket och dumma elektriker eller hemmapular är det dags för en ny tråd.
Redigerat:
Nej frågan är rellevant.. Vågar man anlita en elektriker!!!!!
I dagens svenska elbranch så finns det verkligen inte ett rakt svar på den.
JFB och potentialskena diskussion visar att vi har mycket att önska.
När det gäller JFB vad säger kraven?
När det gäller potentialskena vad säger kraven?
Ingen vettig människa installerar en elcentral utan JFB samt potentialskena!
Varför har vi inte krav på detta?
I dagens svenska elbranch så finns det verkligen inte ett rakt svar på den.
JFB och potentialskena diskussion visar att vi har mycket att önska.
När det gäller JFB vad säger kraven?
När det gäller potentialskena vad säger kraven?
Ingen vettig människa installerar en elcentral utan JFB samt potentialskena!
Varför har vi inte krav på detta?
I alla nyproducerade hus och äldre hus som man gör en lite mer omfattande ändring SKA det sitta JFB likaså SKA pusplint monteras och den ska INTE sitta i centalen.
Vilket svar man får beror på vem man frågar och hur/vad man frågar, det finns allt för många som tror sig veta svaren, inte minst på forum som detta.
Att man sedan får lämna vissa saker utanför tex JFB beror på att DOM SOM VERKLIGEN har kunskapen bedömer att riskerna i dom fallen är försumbara/obefintliga. Men allt förutsätter att hela "kedjan" är rätt utförd, det gäller ju även om man har en JFB är det inte helt rätt blir den värdelös.
Vilket svar man får beror på vem man frågar och hur/vad man frågar, det finns allt för många som tror sig veta svaren, inte minst på forum som detta.
Att man sedan får lämna vissa saker utanför tex JFB beror på att DOM SOM VERKLIGEN har kunskapen bedömer att riskerna i dom fallen är försumbara/obefintliga. Men allt förutsätter att hela "kedjan" är rätt utförd, det gäller ju även om man har en JFB är det inte helt rätt blir den värdelös.
Jo, så här är det och det står inte skrivet klart och tydligt någonstans men funkar så i praktiken. För att få ut en behörighet i slutändan så måste man gå den utbildningen som elsäkerhetsverket fastslagit är relevant, i kombination med denna utbildning så ska man ha X antal år i praktisk tjänst på behörigt företag, för att få dessa X antal år måste du på detta företag gått igenom lärlingstid + övriga steg till att bli fullbetald montör. För att komma ifrån lärlingssteget till att fortsätta på "stegen" mot fullbetald så ska man ha godkända betyg från gymnasiet eller liknande. Detta får man leva med och acceptera då 90% minst av de elfirmor som är anslutna till EIO och har nått med SEF att göra följer.Steamboy skrev:Nej det måste man inte. Något sådant krav finns inte och har aldrig funnits. Du blandar ihop fackets- och arbetsgivarorganisationernas regler och krav med behörighetsreglerna. Om vi enbart skall följa lagen så är det helt okay att anställa en bagare eller barnmorska som yrkesmann och efter kompletterande teorikurs och 5 års praktik är det bara att hämta ut en AB-behörighet.
Men nu riskerar det här att bli ytterligare en behörighetstråd. Mitt syfte med att starta den här tråden var ren konsumentupplysning. Det här är ett konsumentforum. Det pratas vitt och brett om vikten av att alltid anlita en riktig elfirma. Mot bakgrund av det kändes de brister som elsäkerhetsverket påvisat högst relevanta. Om vi okunniga lekmän inte kan lita på att elfirmorna gör rätt, vem skall skall man då lita på? Känns som den poängen gått fram vid det här laget så det kanske är dags att stänga tråden. Samtidigt var det roligt att läsa alla elektrikers reaktioner; Anmärkningarna var säkert fåniga, eller så var de för strikta, felen som uppmärksammades var inga riktiga fel, osv. Jag är övertygad om att rapporten handlat om exakt samma fel fast med hemmapulare så hade det helt plötsligt varit livsfarliga fel, allvarliga brister och högst releanta bedömingar rakt över! ;-)
Läsa in kan vem som helst göra men det handlar om att läsa rätt saker så att en firma vill ha dig i tjänst osv osv osv.
Det var exakt det jag svarade på.....din insikt i det nya behörighetssystemet i jämförelse med vad som krävs nu och möjligen komma skall.PeterO skrev:Ta du och titta på vad jag har skrivit innan du surrar en massa goja...
Jag pratar om det nya behörighetssystemet som är på tapeten
Vad jag kan utläsa ur det nya förslaget är kravet på praktik borta. (2 år för BB idag t ex)
Och vad jag förstår så består ett installatörsprov enligt det nya förslaget av två delar, en teoretisk och en praktisk.
Som vanligt i eldiskussionerna...
1.bara helt nyinstallation kan man hoppas på en vettig anläggning med reservation för vad som sägs i tråden om vem man kan anlita.
2.vid tillägsjobb i befintlig anläggning rena vilda västern med konstiga kostnader etc..men framför allt oklara regler för hur beställning och leverans av utfört arbete går till och ven som ansvarar för vad.
3.forumgudar och elgudar...kontrollerar debatten och snacket om hur behörigheter ska fördelas ..etc..
Helt klart är att ingen kan svara dig rakt av om hur en villacentral ska se ut.
Väldigt få firmor har kompetens att CE märka anläggningen.
Ingen levererar en CE märkt påbyggd anläggning.
När det gäller behörighetsfrågan så är den ett enda stort KAOS och en fasa för hela branchen men i stället för att sätta alla på skolbänken så vrider man och vänder och smusslar.
tänk om egna hempularna börjar installera el...
Då uppstår samma situation som om Neapel får kontroll på sophämtningen...
1.bara helt nyinstallation kan man hoppas på en vettig anläggning med reservation för vad som sägs i tråden om vem man kan anlita.
2.vid tillägsjobb i befintlig anläggning rena vilda västern med konstiga kostnader etc..men framför allt oklara regler för hur beställning och leverans av utfört arbete går till och ven som ansvarar för vad.
3.forumgudar och elgudar...kontrollerar debatten och snacket om hur behörigheter ska fördelas ..etc..
Helt klart är att ingen kan svara dig rakt av om hur en villacentral ska se ut.
Väldigt få firmor har kompetens att CE märka anläggningen.
Ingen levererar en CE märkt påbyggd anläggning.
När det gäller behörighetsfrågan så är den ett enda stort KAOS och en fasa för hela branchen men i stället för att sätta alla på skolbänken så vrider man och vänder och smusslar.
tänk om egna hempularna börjar installera el...
Då uppstår samma situation som om Neapel får kontroll på sophämtningen...