10 592 läst ·
64 svar
11k läst
64 svar
Vågar du verkligen anlita en elektriker?
Mina ord kommer från en behörig elektriker, vet ej hur noga han har kollat upp det här men vi kopplar stundtals med Wagos för ändamålet designade din"plintar". Antar att eftersom det säljs så får det användassnickarboden skrev:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, och detta är väl ett praktexempel på en sak som egentligen är fel att göra, men ändå görs utan att försämra elsäkerheten (om det görs med ordentlig dragavlastning osv). Jag kan ärligt erkänna att jag har gjort det. T.ex. spottskenor från IKEA som har lampsladd med stickpropp. Jag har klamrat sådan kabel en kort bit under överskåp och kopplat in i kulodosa.frohike skrev:
//Patrik
Jag har faktiskt aldrig tänkt på att det är fel när man gör så! Bra tankeställarePatrik_Hed skrev:Ja, och detta är väl ett praktexempel på en sak som egentligen är fel att göra, men ändå görs utan att försämra elsäkerheten (om det görs med ordentlig dragavlastning osv). Jag kan ärligt erkänna att jag har gjort det. T.ex. spottskenor från IKEA som har lampsladd med stickpropp. Jag har klamrat sådan kabel en kort bit under överskåp och kopplat in i kulodosa.
//Patrik
Ni kan göra hur ni vill.
Lagen är solklar på vad som gäller och vad som krävs för att koppla el.
Sen om ni tror att försäkringsbolagen ersätter för att vara snälla är ert eget bekymmer.
Jag tror att det är/kommer krävas papper på vem som gjort vad i ett hus.
Sen får IKEA fläkt tillverkare sälja hur små kabel anslutningar som 0,375 då de ansluts via stickpropp.
Det ligger INTE under vad man ansluter till elinstallationen på den behöriges bord. Som endast är den fasta installationen.
Sen om ni tror att försäkringsbolagen ersätter för att vara snälla är ert eget bekymmer.
Sen får IKEA fläkt tillverkare sälja hur små kabel anslutningar som 0,375 då de ansluts via stickpropp.
Det ligger INTE under vad man ansluter till elinstallationen på den behöriges bord. Som endast är den fasta installationen.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Mina ord gör det faktiskt med, och det är knappast de plintarna som avses utan lösa torix och waco liggande i kapslingen.Henke O skrev:
Men orden är starka, centraler är inget kopplingsutrymme.
/Kent
Hårda bud, om man byter ute en diazedcentral mot en normcentral och alla trådar inte riktigt räcker fram. Byta ut all FK för att dom är 5cm för korta?snickarboden skrev:
Det är inte första gången/tråden du proklamerar denna skrämselpropaganda.valter33 skrev:Ni kan göra hur ni vill.
Det finns nästan ingen på detta elforum som tror eller hävdar att det är lagligt att hemmapula el, tvärtom påminns vi om motsatsen i nästan samtliga trådar här.
Om du besitter kunskaper kring elinstallationer så vore det trevligare om du delade med dig av din kunskap genom att svara på frågor som ställs istället för att fortsätta påpeka allmänt kända saker saker som inte är efterfrågade.
Kapar tråden lite eftersom ämnet central som kopplingsutrymme kommit upp. Ponera att vi har en liten enradig central där de sista två modulerna ockuperas av ett tvåkanaligt kopplingsur. Kopplingsuret och dess reläer ska matas från en dvärg som även ska mata ett vägguttag. Eftersom bara en ledare får anslutas till dvärgen måste ju denna delas upp till fyra (en som matar själva uret, en till vardera reläingång och en till uttaget), såvida det inte är ok att lägga två ledare under samma skruv på uret och koppla vidare, men det borde ju vara lika "illa" som att lägga två på dvärgen. Eftersom det inte finns plats att sätta en sken-monterad plint eller klämma och dela matningen där, hur löser man det då? Skulle det vara så hemskt med en enda lös Wago 222?
Om mod tycker att detta inlägg passar bättre i en egen tråd får han väl möblera om lite.
Om mod tycker att detta inlägg passar bättre i en egen tråd får han väl möblera om lite.
Man kan använda automater som har anslutningsmöjligheter för fler än en ledare, "apparaterna" brukar alltid vara godkända för överkoppling, man kan sätta en kapsling till som man använder som "apparatskåp och nej med en Wago i centralen är det knappast ett problem. Problemen kommer när det är "många" Wago i centralen som gör det omöjligt att få en överblick.
Måste man koppla i en elcentral så kan man ju alltid klicka dit några plintar på din-skenan.
Men som elmont säger så brukar det vara plintar för överkoppling på UR osv.. och nya dvärgar (hager iaf) är gjorda för att kunna ansluta två trådar (snabbkoppling).
Men som elmont säger så brukar det vara plintar för överkoppling på UR osv.. och nya dvärgar (hager iaf) är gjorda för att kunna ansluta två trådar (snabbkoppling).