När jag pratade med skaderegleraren Peter Bratt vid Länsförsäkringar häromdagen passade jag på att ställa frågor om vanliga husägare som vill bygga sitt badrum själv.

Du kan läsa blogginlägget här: Vågar du bygga badrummet själv?

K
Skönt att deras rekommendation är att en fackman gör eldragningar så det inte blir olagligt 😂

Farstatjej90
Jag tycker det saknades alternativet att besikta badrummet under byggets gång och när det är färdigt.

• Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Byggde om badrummet för drygt 20 år sedan och följde dåvarande anvisningar till 100%. Slitaget är inte ens hälften vad många barnfamiljer har och ännu inga problem. Badrummet som var där innan renovering var drygt 70 år och dåliga tätskikt eller inga alls.

K
Vad är det för slitage på tätskiktet som avses? Sitter ju klinker och kakel ovanpå oftast.

K kniv skrev:
Vad är det för slitage på tätskiktet som avses? Sitter ju klinker och kakel ovanpå oftast.
Rörelse och vatten, kemikalier, värme, etc överallt sliter självklart på tätskikt....

Claes Sörmland
Jag har byggt ett badrum själv för 20 år sedan. Jag ska nog vara pensionär för att göra om det. Det tar en väldig tid för en amatör att läsa på och få varje moment rätt. Och att få det snyggt... Och när jag är pensionär där vid 69 fyllda kanske kroppen inte känner för att bygga badrum tänker jag.

• Gilla
Ballottola och 1 till
  • Laddar…
A
Hn hm citat ur intervjun. ( Fanns också lista med mer ingående information om våtrumsintyg och/eller kvalitetsdokument)

"Men Peter säger också att Länsförsäkringar inte har något i sina försäkringsvillkor som säger att ett badrum måste utföras av fackman och att man skulle behöva visa Kvalitetsdokument för att få ersättning vid vattenskada"

Ändå hade vi väl nyss detta? https://www.byggahus.se/forum/threads/vid-vaegs-aende-i-foersaekringsaerende.561919/

Där LF kräver 15år gamla dokument
Jag tycker nog det är konstigt.

• Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
Jo då, har byggt två badrum och satt både klinker och kakel, monterat både vattenburen och elektrisk golvvärme samt installerat elen helt själv.
Det har inte självantänt eller blivit vattenskadat, ej heller har nån ilsken försäkringsman påpekat något.
Men tur att inte byggshus fanns på den tiden. Då skulle det varit fullständigt omöjligt och alla pekpinnar vil jag tro hade knäckt mig fullständigt.
Tog även bort eternitkanaler utan någon som helst skyddsutrustning, eller asbestnoja 🤣
Till råga på allt så drog jag om all el i huset helt själv, gamla tjärtrådar ut och nya in.

• Gilla
Lovsångsledaren och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P.Öberg skrev:
Hn hm citat ur intervjun. ( Fanns också lista med mer ingående information om våtrumsintyg och/eller kvalitetsdokument)

"Men Peter säger också att Länsförsäkringar inte har något i sina försäkringsvillkor som säger att ett badrum måste utföras av fackman och att man skulle behöva visa Kvalitetsdokument för att få ersättning vid vattenskada"

Ändå hade vi väl nyss detta? [länk]

Där LF kräver 15år gamla dokument
Jag tycker nog det är konstigt.
Det är tilläggsförsäkringen Allrisk byggnad som har detta krav:

Försäkringsvillkor för ytskikt och tätskikt, ersättning vid läckage upp till 200 000 kr för våtrum i bostadsbyggnad, kräver entreprenörens dokument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den vanliga Villahemförsäkringen hos LF innebär att ett läckande badrum inte är försäkrat egentligen. Det beror på att hela våtutrymmets väggar och golv ses som en enhet som är den som har fallerat.

Försäkringsvillkor som undantar skador från yt- och tätskikt i våtutrymmen från skydd; hela badrummet ses som en enhet vid läckage.

https://www.lansforsakringar.se/4a1...l/dokument/villkor/01611-villkor-villahem.pdf

Jag tror inte detta är unikt för LFs hemförsäkring utan har för mig att det är rätt vanligt numera i branschen. Vi upptäckte det i en tråd för några månader sedan.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är tilläggsförsäkringen Allrisk byggnad som har detta krav:

[bild]

Den vanliga Villahemförsäkringen hos LF innebär att ett läckande badrum inte är försäkrat egentligen. Det beror på att hela våtutrymmets väggar och golv ses som en enhet som är den som har fallerat.

[bild]

[länk]

Jag tror inte detta är unikt för LFs hemförsäkring utan har för mig att det är rätt vanligt numera i branschen. Vi upptäckte det i en tråd för några månader sedan.
Man kan tycka att de i alla fall borde täcka matta + tapet för de läcker så sällan

Claes Sörmland
G grovspacklarn skrev:
Man kan tycka att de i alla fall borde täcka matta + tapet för de läcker så sällan
Men när de väl läcker så ses de som en enhet och den enheten är ju orsaken till skadan och ersätts därmed inte.

Redaktionen Redaktionen skrev:
Du kan läsa blogginlägget här: Vågar du bygga badrummet själv?
Vad är problemet?🤔 Varför skulle man inte våga? 🤔
Det är väl ingen rocket science att bygga ett badrum.

• Gilla
Erik9005
  • Laddar…
4774
Man kan tycka att fb borde ersätta något förutom personskada. Reglerna kring löjligt omöjligt besikningskrav innan köp tillsammans med att varenda kvitto och dokument kring badrum ska på något märkligt sätt finnas kvar oavsett hur många ägarbyten det än varit.
Fb kan knappast ha laglig rätt att kräva ett intyg som försvann för 3 ägarbyten sedan.
Det är att kräva det orimliga.

I sådana fall får intygen automatiskt skrivas in hos Lantmäteriet och på så sätt föralltid finnas med för fastigheten.

• Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
"Men Peter säger också att Länsförsäkringar inte har något i sina försäkringsvillkor* som säger att ett badrum måste utföras av fackman och att man skulle behöva visa Kvalitetsdokument för att få ersättning vid vattenskada."

Samtidigt läser man i villkoren för allrisk byggnad.

"Utökat skydd vid läckageskada.
Vid en läckageskada kan vi ersätta kostnaden för nytt yt- och tätskikt om det är utfört av behörig och certifierad fackman, om det finns utfärdat ett kvalitetsdokument utan anmärkning."

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.