Hållet på med ett trädäck som står direkt på mark (underlag: markduk, vibrad 0-16 makadam). Regelverket består av 45x145 (ville ha NTR A, därav gick 45x120mm bort). pga begränsad höjd till tröskel ytterdörr fick jag inte plats med justerbara stolpskor.
Det är endast ca 1-2cm som ramverket måste justeras in i våg + ev fall. Jag köpte ett antal olika terassfötter, men det fungerar inte att justera in dem samtidigt som jag lyfta ramverket/regeln. När jag väl justerat in rätt nivå kommer jag skruva fast ben av kapad regel utöver terassfötter.
Ute efter någon kreativ lösning där jag kan få till motsvarande justeringsskruv i varje hörn + mitten för att väga in däcket effektivt. Måste vara något sidomonterat, dvs som jag kan fästa in från sidan på regeln. Tänkte typ som ett vinkelbeslag med M-gängad del där man sätter mast en bult/stiftskruv som skruvar ner denna i marken/platta för att lyfta regeln/ramen.
EDIT: detta är enbart för att justera in våg+fall, inte för att hålla upp däcket permanent...
https://www.bauhaus.se/skruv-juster...96849&indexName=nordic_production_sv_products
https://www.bauhaus.se/fot-justerba...A6Oh28vLkp7lvfDsBQvICiZghgTJveHRoC3UwQAvD_BwE
Det är endast ca 1-2cm som ramverket måste justeras in i våg + ev fall. Jag köpte ett antal olika terassfötter, men det fungerar inte att justera in dem samtidigt som jag lyfta ramverket/regeln. När jag väl justerat in rätt nivå kommer jag skruva fast ben av kapad regel utöver terassfötter.
Ute efter någon kreativ lösning där jag kan få till motsvarande justeringsskruv i varje hörn + mitten för att väga in däcket effektivt. Måste vara något sidomonterat, dvs som jag kan fästa in från sidan på regeln. Tänkte typ som ett vinkelbeslag med M-gängad del där man sätter mast en bult/stiftskruv som skruvar ner denna i marken/platta för att lyfta regeln/ramen.
EDIT: detta är enbart för att justera in våg+fall, inte för att hålla upp däcket permanent...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.bauhaus.se/skruv-juster...96849&indexName=nordic_production_sv_products
https://www.bauhaus.se/fot-justerba...A6Oh28vLkp7lvfDsBQvICiZghgTJveHRoC3UwQAvD_BwE
Produkter som diskuteras: "terassfötter"
Terrassfot justerbar Deck Support FAST
Terrassfot för en stabil grund
99 kr inkl moms
Läs mer
Hade marken/underlaget varit fastare kanske det hade funkat. Är ute efter att kunna om möjligt justera höjden med en skruv/bult precis som man kan med justerbara stolpskor.K kniv skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 598 inlägg
Men med bräda som underlag så fungerar nog träkilar lika bra, och är billigare.R RichardRR skrev:
Det där med att sedan ha stumpar av träregel som påermanent stöd. Brukar man inte ha en cementplatta som underlag då. En träregel direkt ned på packat grus, tror jag kommer att krypa ner med tiden.
Om du nu ska ha brädbit under vid invägning, då är det ju inget problem för kilar heller..
Och som sagts ovan, du lär ju ha någon typ av marksten eller något under de permanenta stöden. Att bara ställa en träkloss på marken kommer med tiden att ruttna och med stor sannolikhet även sjunka utifrån den invägning du gör…
Jag är inte emot din idé bara för att, men det är uppenbart att du går över ån efter vatten.
Och som sagts ovan, du lär ju ha någon typ av marksten eller något under de permanenta stöden. Att bara ställa en träkloss på marken kommer med tiden att ruttna och med stor sannolikhet även sjunka utifrån den invägning du gör…
Jag är inte emot din idé bara för att, men det är uppenbart att du går över ån efter vatten.
Jag får återkomma i ärendet när lappmöglet som kom under natten har försvunnit. Jag får inte plats med regel/marksten under reglarna, utan dessa måste placeras längs med regeln.K kniv skrev:Om du nu ska ha brädbit under vid invägning, då är det ju inget problem för kilar heller..
Jag har tillgång till både betongplattor och annan marksten men som sagt måste sidomonteras om jag inte kan gräva ur under regeln på utvalda stödpunkter.
Skulle med facit i hand byggt ramverket med 45x120 för att fått lite mera spelrum.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden