Hållet på med ett trädäck som står direkt på mark (underlag: markduk, vibrad 0-16 makadam). Regelverket består av 45x145 (ville ha NTR A, därav gick 45x120mm bort). pga begränsad höjd till tröskel ytterdörr fick jag inte plats med justerbara stolpskor.
Det är endast ca 1-2cm som ramverket måste justeras in i våg + ev fall. Jag köpte ett antal olika terassfötter, men det fungerar inte att justera in dem samtidigt som jag lyfta ramverket/regeln. När jag väl justerat in rätt nivå kommer jag skruva fast ben av kapad regel utöver terassfötter.
Ute efter någon kreativ lösning där jag kan få till motsvarande justeringsskruv i varje hörn + mitten för att väga in däcket effektivt. Måste vara något sidomonterat, dvs som jag kan fästa in från sidan på regeln. Tänkte typ som ett vinkelbeslag med M-gängad del där man sätter mast en bult/stiftskruv som skruvar ner denna i marken/platta för att lyfta regeln/ramen.
EDIT: detta är enbart för att justera in våg+fall, inte för att hålla upp däcket permanent...
Justerbar metallfot med skruv gängad för att justera höjd, används för stabilisering av ramverk eller reglar vid byggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Justerbar fot av galvaniserat stål med en M-gängad skruv för att stabilisera och höja trädäckets regelverk vid montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.bauhaus.se/skruv-juster...96849&indexName=nordic_production_sv_products
https://www.bauhaus.se/fot-justerba...A6Oh28vLkp7lvfDsBQvICiZghgTJveHRoC3UwQAvD_BwE

K
Kommer vara för klent i längden

K kniv skrev:
Kommer vara för klent i längden
Detta är bara för injustering, inte för att hålla permanent. När injustering våg+fall är gjort säkrar jag upp med ben/fötter av avkaplade reglar som skruvas reglarna

K
Då kan du ju lika gärna ta träkilar du knackar in under utvalda lyftpunkter samtidigt som du har laser/vattenpasset så du kommer i våg.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
K kniv skrev:
Då kan du ju lika gärna ta träkilar du knackar in under utvalda lyftpunkter samtidigt som du har laser/vattenpasset så du kommer i våg.
Hade marken/underlaget varit fastare kanske det hade funkat. Är ute efter att kunna om möjligt justera höjden med en skruv/bult precis som man kan med justerbara stolpskor.

K
Så utan fast mark tror du en skruv/bult fungerar bättre? Köp sånna skruvar om du nu har bestämt dig för det

• Gilla
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
K kniv skrev:
Så utan fast mark tror du en skruv/bult fungerar bättre? Köp sånna skruvar om du nu har bestämt dig för det
Jag har inte bestämt mig. Jag ställde en fråga här för att få tips...
Med en sådan skruv skulle jag i sådant all lägg en brädbit under givetvis, annars åker den ju ner i marken.

R RichardRR skrev:
Jag har inte bestämt mig. Jag ställde en fråga här för att få tips...
Med en sådan skruv skulle jag i sådant all lägg en brädbit under givetvis, annars åker den ju ner i marken.
Men med bräda som underlag så fungerar nog träkilar lika bra, och är billigare.

Det där med att sedan ha stumpar av träregel som påermanent stöd. Brukar man inte ha en cementplatta som underlag då. En träregel direkt ned på packat grus, tror jag kommer att krypa ner med tiden.

K
Om du nu ska ha brädbit under vid invägning, då är det ju inget problem för kilar heller..
Och som sagts ovan, du lär ju ha någon typ av marksten eller något under de permanenta stöden. Att bara ställa en träkloss på marken kommer med tiden att ruttna och med stor sannolikhet även sjunka utifrån den invägning du gör…
Jag är inte emot din idé bara för att, men det är uppenbart att du går över ån efter vatten.

K kniv skrev:
Om du nu ska ha brädbit under vid invägning, då är det ju inget problem för kilar heller..
Och som sagts ovan, du lär ju ha någon typ av marksten eller något under de permanenta stöden. Att bara ställa en träkloss på marken kommer med tiden att ruttna och med stor sannolikhet även sjunka utifrån den invägning du gör…
Jag är inte emot din idé bara för att, men det är uppenbart att du går över ån efter vatten.
Jag får återkomma i ärendet när lappmöglet som kom under natten har försvunnit. Jag får inte plats med regel/marksten under reglarna, utan dessa måste placeras längs med regeln.
Jag har tillgång till både betongplattor och annan marksten men som sagt måste sidomonteras om jag inte kan gräva ur under regeln på utvalda stödpunkter.
Skulle med facit i hand byggt ramverket med 45x120 för att fått lite mera spelrum.

Vill du ha det stadigt och enkelt föreslår jag betongplattor under och justera höjd med vanliga pallningsbrickor i plast.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.