Ringde LB Hus för en stund sedan för att få veta vad som gäller nu och hur man ska gå tillväga då man nu står med ett halvfärdigt hus och byggel etc tickar på. Dom sa att dom skulle kontakta sina kunder imorgon. Är det någon som vet hur man ska gå tillväga nu? Kan inte släppa min oro!

Redigerat:
Mitt råd är att avvakta några dagar.
Först o främst om det nu stämmer att de ska höra av sig under morgondagen.
Jag och sambon sitter också fast i detta men skulle vilja säga att vi tar det hela med ro.
Kanske beror på att vi är nära till färdigt och inte har betalt för mer än det vi fått levererat.

Vi har själva redan varit i kontakt med de olika entreprenörer som redan gjort arbeten i vårat hus,
Dessa kommer gärna och gör klart det som fattas om det blir enda lösningen nu.
Givet vis betalas fakturorna och materialet för det direkt av oss.

/momin

Mikael_L
momin skrev:
Vi har själva redan varit i kontakt med de olika entreprenörer som redan gjort arbeten i vårat hus,
Dessa kommer gärna och gör klart det som fattas om det blir enda lösningen nu.
Givet vis betalas fakturorna och materialet för det direkt av oss.
Jag råder er att tänka till lite, innan ni förhastar er.
Ni har antagligen fortfarande ett giltigt avtal mot LBH's konkursbo, som medför vissa skyldigheter för er. Levererar dom plötsligt det sista så är ni troligen betalningsansvariga enligt upprättat kontrakt.
Det är kanske inte så krångligt, men försök ha lite fingertoppskänsla.

Mikael_L
Nu tänker jag svamla på lite i ett långt inlägg här.
Och jag börjar med brasklappen.
Jag är ju inte mer än lekmannakunnig i det här.
Så allt i detta inlägg ska ni läsa med skepsis och tänka över själv och kolla upp själv, även om jag låter vederhäftig.
Det jag nu skriver är inga hårda fakta, inga säkra sanningar osv.
Men jag tror det kan vara bra att saker att tänka på.

Jag ids inte, fr.o.m här och framåt, hålla på och skriva ord som "tror", "kanske" och "eventuellt" osv.
Utan jag skriver som att; "det är såhär", men menar hela tiden "kanske" och "tror". :)

OK då, LBhus går i konken nu. En massa byggen står runt om i landet i olika färdigställandegrad.

Vad händer nu?
Alla kunder sitter fast i ett avtal, på gott och ont.
Avtalen övergår såvitt jag vet till konkursboet, och kan där ses som en tillgång.
En tillgång t.ex. om hela verksamheten köps på ett bräde av någon ny aktör. Det är nämligen säljjobb och sånt i det där.

Hur påverkar det dom som har ofärdiga hus?

Jag börjar med det enklaste, de som är precis i början, inte ens skrivit kontrakt än.
Hoppa hela affären. Är ni väldigt sugna på huset ni tänkt ut kan ni antingen vänta några månader och se om någon tar över hela verksamheten och fortsätter med samma program. Och då fundera på om det verkar vara en pålitlig partner.
Eller så tar ni husritningen med er till någon annan som vill bygga exakt så.

Nästa steg, dom som har skrivit kontrakt men inte betalt än eller endast betalt så litet att det är en förlust man kan leva med.
Kontakta konkursförvaltaren och fråga om möjligheten att häva hela avtalet.
Konkursförvaltaren borde inte vara svår på denna punkt, då det endast underlättar hela konkursen, och inga inkomster finns riktigt att se i dessa avtal.
Men KKF kan möjligen vilja vänta lite och se om någon aktör lägger bud på hela verksamheten inkl alla tecknade kontrakt. I just det scenariot är ju kontraktet en tillgång för kk-boet.

Sen nästa steg, de som har halvfärdiga hus - det väntar jag med lite ... Det är nog det mest komplicerade.

De med hus som är väldigt nära att vara färdiga:
Här finns det en chans att kk-förvaltaren tar beslut om att färdigställa, då intäkterna för detta överstiger utgifterna. KKF har att försöka rädda så mycket pengar som möjligt, och därför kan han besluta om detta.
Men detta förutsätter då att ni inte betalt mer än man måste, dvs har en hyggligt stor innehållen summa som ska betalas vid godkänd slutbesiktning.
Blir det färdigställande under kk-boet så måste ni vara väldigt griniga med besiktingen och bes-anmärkningarna. Betala inte en krona innan precis allt är åtgärdat. Ty snart finns det inget avtalspart att ställa några krav mot.
Anlita gärna en egan och nitisk besiktningsman, för ni får ju inte heller någon 2-års-bes.

Färdigställer inte kk-boet så får ni hoppas på färdigställandeförsäkringen, eller så kanske era innehållna pengar helt enkelt räcker till det som är kvar.
Men se först till att ni är fria från avtalet med LBhus och dess kk-bo.

Men de som sitter med värsta svarte petter är ju de som redan har betalt alldeles för mycket för att kunna hoppa av, men fortfarande har en bra bit kvar till färdigt hus.
Här skulle jag tippa att KK-boet inte vill färdigställa, konkursen ska ju gärna bli klar och avvecklad så snart som möjligt, och vinsten att göra klar halvfärdiga hus är nog tveksam.
Sen kan det också bli svårt att få innehållna pengar att räcka till för att göra huset helt färdigt, det kanske går, kanske inte.
Så ni får nog hoppas allra mest på färdigställande-skyddet.

Mina 5 öre.
Jag lider med er alla, men håller tummarna också.

Mikael_L
Den här konkursen kan verkligen bli en test över vad fardigstallandeforsakringen är värd.

Jag har startat en tråd över vad folk har för erfarenheter av den.
http://www.byggahus.se/forum/forsakringar/188712-erfarenheter-av-fardigstallandeforsakring.html

Om någon av er lbhus-byggare får anledning att nyttja denna så kan även ni gärna skriva om era erfarenheter i den tråden.

Man borde kanske även tipsa Gar-bo och bostadsgaranti om att vi bevakar detta här på forumet. ;)
Samt skickar länken till riksdagen ifall försäkringen visar sig vara värdelös. :cool:

Mikael_L skrev:
Jag råder er att tänka till lite, innan ni förhastar er.
Ni har antagligen fortfarande ett giltigt avtal mot LBH's konkursbo, som medför vissa skyldigheter för er. Levererar dom plötsligt det sista så är ni troligen betalningsansvariga enligt upprättat kontrakt.
Det är kanske inte så krångligt, men försök ha lite fingertoppskänsla.
Vi har tänk till, o inte lite heller.
Det jag skrev tidigare gäller "ENDAST" om i fall att så att säga.
Det skadar ju inte att ha allt nästan färdigt "om i fall att".
vår just nu före detta byggledare var i stort sätt säker på att vårat hus kommer färdigställas av kk-boet.
Men inget är säkert förrens man har papper på det...

/momin

Mikael_L
momin skrev:
Vi har tänk till, o inte lite heller.
Ja, jag var ju inte så väldigt orolig för det,
men jag tyckte det var bra att nämna det iaf. :)

Men det är en bra grej där, som du nämner.
Att grunda för detta med de som jobbar på bygget redan nu. Blir det en sån lösning vill man ju ha några som redan är på gång, sas.

Redigerat:
Vi, med endast 4-5 dagars arbete utfört på tomten innan det stannade av, kommer antagligen (får suga på den beska karamellen ett par dagar) att häva kontraktet. Vi känner oss rent spontant inte bundna av något kontrakt längre, då kontraktet är upprättat mellan oss och LB som juridisk person. LB upphörde att existera idag. Bygger man vidare med ett konkursbo/GAR-BO nu så får man inget LB-Hus med allt vad det innebär med garantier mm. Betänk att byggfelsförsäkringen hos GAR-BO innebär en självrisk om ca 22 000 kr i dagsläget.

För det lilla arbete som är utfört hos oss representerar inget större värde; grunden är inte ens gjuten. De som utförde arbetet är underleverantörer åt LB så LB har ingen fodran på oss, underleverantören sitter i det här fallet med svarte Petter, de får ju begära pengar från konkursboet.

Vi lider idag med alla som hamnat i värre kläm än vi, och vi lider med de anställda på LB som slängs ut i arbetslöshet på en idag väldigt dyster arbetsmarknad.

Med vänlig hälsning,
P

Upphörde LB-hus att existera idag den 16/2? Jag har inte hängt med. Skulle inte besked komma i morgon?

lb hus ab har då gjort konkurs,jag anar att alla kunder inom ett par dagar får besked av konkurs förvaltare för närmare besked.
denne kommer även starta igång gar bo försäkringen eller så ringer ni själva för besked till gar bo.
i övrigt så är det lb hus i konkurs som övertar lb hus alla åtaganden.
men den som siktar på ersättningar kan glömma det.
men att husen blir färdiga enligt kontrakt kan ni nog va säkra på.

Ok,
har nu läst artikeln i Sydöstran om att LB-hus försatts i konkurs. Så var det med det.

Evi skrev:
Upphörde LB-hus att existera idag den 16/2? Jag har inte hängt med. Skulle inte besked komma i morgon?
Det gällde rekonstruktionen, men nu insåg man i förtid att set inte skulle gå ändå.
Så därför lämnar man in en kk anmälan i förtid...

/momin

Tråkigt att det skulle dröja så länge innan man insåg att konkursen skulle bli ett faktum. Känner bara att dagarna tickar iväg.

Jo, det är sant !

Fick en skrivelse från min KA idag via mail.
Där hon ber oss ta kontakt med GAR BO besiktningsmannen/kvinnan
För att göra en byggstatus besiktning av huset i befintligt skick.
Skall vara betalt dör en sådan redan IOM försäkringen man har.
Sen bör man skaffa en villaförsäkring då huset står oförsäkrat nu.

Så kolla upp detta med era KA, AsAP !

/momin

de du skriver om villaförsäkring, lb hus har ju betalt en villaförsäkring gäller inte den längre alltså?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.