139 391 läst ·
780 svar
139k läst
780 svar
Våga bygga med LB-hus som varslar folk (mars 2011)
Som jag har förstått det så är det bara att glömma 2 års besiktning då Garbo har en självrisk på ca 22 000 / fel... Dvs har man inte väldigt dyra fel så är det bättre att fixa det själv..
Men jag kanske har fel?
Men jag kanske har fel?
Tror LB-hus har lämnat Ackordcentralen som förslag på konkursförvaltare.
Detta är det enda jag hittar på deras hemsida.
http://www.lbhus.se/nyheter.php
Kan tänka mig att en eventuell framtida ägare inte vill ha badwill.
http://www.lbhus.se/nyheter.php
Kan tänka mig att en eventuell framtida ägare inte vill ha badwill.
Vårat hus stog klart i oktober förra året så vi befinner oss inom 2års garanti tiden.
Det jag har funderat på är ifall man vid eventuella byggfel kan kräva underentrepenörena på pengar/åtgärder. T.ex. vid en vattenläcka i badrummet pga dåligt tätskickt tycker man ju att underentreprenören har ett ansvar även att deras kontrakt inte var skrivet med oss.
Man undrar ifall det kunde finnas intresse att starta en intresseförening som drev sådana här eventuella saker? Med tanke på vad självrisken är på Gar-bo försäkringen så hade jag gärna lagt 5,000:- i ett medlemskap ifall det fanns ett stort intresse.
Det jag har funderat på är ifall man vid eventuella byggfel kan kräva underentrepenörena på pengar/åtgärder. T.ex. vid en vattenläcka i badrummet pga dåligt tätskickt tycker man ju att underentreprenören har ett ansvar även att deras kontrakt inte var skrivet med oss.
Man undrar ifall det kunde finnas intresse att starta en intresseförening som drev sådana här eventuella saker? Med tanke på vad självrisken är på Gar-bo försäkringen så hade jag gärna lagt 5,000:- i ett medlemskap ifall det fanns ett stort intresse.
Har undrat sammma sak.. För ett tag sedan pratade jag med byggledare ang vår fog i badrumme som inte är gjort riktigt snyggt och då sa han att vi hade 6mån reklamationsrätt så han sa vi skulle samla allt och mot slutet få de fixat. Så borde man inte kunnat ta sånnt med målarna/plattsättarna direkt. Det vet ju att de gjort jobbet i vårt hus och när..
degwahlstrom skrev:Vårat hus stog klart i oktober förra året så vi befinner oss inom 2års garanti tiden.
Har lite funderingar.
Vem äger huset nu vid en konkurs?
Äger jag de delar jag betalt för, har jag rätt till nycklarna till huset?
I samarbete med Garbo blir jag den som måste öppna och låsa för kommande godkända entreprenörer så då bör jag väll ha ansvaret för nycklarna eller? Vad gäller?
Ska jag nu med hjälp av färdigställande försäkringen behöva betala en gång till för att elektrikern ska färdigställa eluttag samt elcentral. Som jag en gång redan betalt till LB Hus i vid stommonteringen. Eller ingår inte elen i stommonteringen. Eller är det en separat faktura. Enligt schemat ska elektrikern fortsätta efter målaren mm. är klar.
Vem tar hand om bortforsling av byggcontainern och betalar tömningen av den?
Byggbodar mm.
I samarbete med Garbo blir jag den som måste öppna och låsa för kommande godkända entreprenörer så då bör jag väll ha ansvaret för nycklarna eller? Vad gäller?
Ska jag nu med hjälp av färdigställande försäkringen behöva betala en gång till för att elektrikern ska färdigställa eluttag samt elcentral. Som jag en gång redan betalt till LB Hus i vid stommonteringen. Eller ingår inte elen i stommonteringen. Eller är det en separat faktura. Enligt schemat ska elektrikern fortsätta efter målaren mm. är klar.
Byggbodar mm.
Konkursen är ett faktum. Målsättningen nu är vad jag förstår är att hitta nya ägare.
Ponera att en ny ägare skulle glida in nästa vecka, köpa hela boet och driva bolaget vidare, låt oss säga under namnet "Skånehus".
Några hypotetiska frågeställningar om så skulle bli fallet.
1. Vad är då sannolikheten tro att Skånehus tar på sig garantier osv för alla befintliga LB-hus?
Inte speciellt hög antar jag?
2. De personer som har hus med inflyttning säg 1 mars, betalar de slutlikvid till det nya företaget Skånehus som då tagit över?
Får dom alla framtida garantier såsom 2årsbesiktning osv?
3. Hur snabbt kan det egentligen gå med nya ägare, är det möjligt att det blir klart inom en vecka eller pratar man månader minst? Vilka hinder finns?
Ponera att en ny ägare skulle glida in nästa vecka, köpa hela boet och driva bolaget vidare, låt oss säga under namnet "Skånehus".
1. Vad är då sannolikheten tro att Skånehus tar på sig garantier osv för alla befintliga LB-hus?
2. De personer som har hus med inflyttning säg 1 mars, betalar de slutlikvid till det nya företaget Skånehus som då tagit över?
3. Hur snabbt kan det egentligen gå med nya ägare, är det möjligt att det blir klart inom en vecka eller pratar man månader minst? Vilka hinder finns?
du äger huset även innan lb hus gjorde kk,dock har du inte tillträde till huset förrän efter slutbes.Xamba skrev:Har lite funderingar.
Byggbodar mm.
konkurs förvaltaren tar över lb,s åtaganden från konkurs dagen.
gar bo kommer fullfölja bygget enligt avtalet och garantin ganska omgående. är det ett nyckelfärdigt hus du har köpt så fädigställer gar bo det åt dig.du själv behöver inte öppna en dörr ens en gång.
självklart tas bodar och container bort av gar bo och kk förvaltaren.
så vänta på besked helt enkelt.
ring gar bo eller förvaltaren för info
1.e,v ny ägare kan inte överta lb hsu i kk,s åtaganden.sevilla skrev:Konkursen är ett faktum. Målsättningen nu är vad jag förstår är att hitta nya ägare.
där blir en fråga mellan kk förvaltare och konsumenten samt även gar bo.
2.det troliga är att nya ägaren köper orderstocken i lb kk,och alla hus som skall leverares tas över,kanske dom där grunden endast är klar,det gissar jag på varje fall.
3.en ny ägare kan i princip va igång på ett par veckor.
betr 2 års besikting så är det baserat på gar bos fördigställande.
men är det mindre skador så ta detta med konkurs förvaltaren
viktigt är att tänka på,e,v skånehus är en ny part ,och lb hus i konkurs ett annat.
det nya ärver inte dom gamla åtagandena
Lite fakta: http://www.mynewsdesk.com/se/pressr...l-gar-bo-s-kunder-som-bygger-med-lb-hus-11116
(Vi hann få vårt hus precis en vecka innan konkursen, känns skönt men nu vet jag inte vad som händer med de fel och brister vi hittar. Tycker hemskt synd om alla andra som nu står mitt i processen, hoppas att saker och ting löser sig på bästa sätt)
(Vi hann få vårt hus precis en vecka innan konkursen, känns skönt men nu vet jag inte vad som händer med de fel och brister vi hittar. Tycker hemskt synd om alla andra som nu står mitt i processen, hoppas att saker och ting löser sig på bästa sätt)
Ska boka möte med jurist imorgon. Vi ska ha fastslagit att vi inte är bundna av kontraktet längre, vilket vi enligt flera vi redan pratat med innan inte är. Kontraktet kan inte överlåtas till en ev. ny ägare.
Appropå ny ägare så tvivlar jag på det. Vem köper ett nedkört husföretag, med ett nedfläckat rykte (iom. Konkursen), med en stendöd byggmarknad som dessutom blir ännu sämre 2012 och framåt?
Nej, det är nog bara att hoppas på en snabb likvidering och att GAR-BO sköter sina åttagande för er som sitter i kläm nu. Samtidigt hoppas jag innerligt att folket på LB snabbt hittar nya jobb.
Appropå ny ägare så tvivlar jag på det. Vem köper ett nedkört husföretag, med ett nedfläckat rykte (iom. Konkursen), med en stendöd byggmarknad som dessutom blir ännu sämre 2012 och framåt?
Nej, det är nog bara att hoppas på en snabb likvidering och att GAR-BO sköter sina åttagande för er som sitter i kläm nu. Samtidigt hoppas jag innerligt att folket på LB snabbt hittar nya jobb.
- Är du säker på detta? Om Anders Andersson som har iflytt 1 mars betalar in slutlikviden till nya företaget Skånehus, bör inte Skånehus då stå för alla garantier?nybyggd skrev:
- Här är du lite luddig, vad menar du egentligen?nybyggd skrev:
Menar du att du tror att nya ägaren skulle fortsätta på husen som precis var startade men hoppa över de som är nästa klara? Det låter väldigt ologiskt isf,
- Någon 2års besiktning blir det ju inte om Garbo tar över eftersom att självrisken är 22k per fel, eller hur?nybyggd skrev:
Menar du att konkursförvaltaren kan ta fram pengar i enstaka fall om tex ett fönster skulle behöva bytas efter inflytt?
Vart går gränsen isåfall? Vilka åtaganden är gamla och vilka är det inte?nybyggd skrev:
Cecilia_L skrev:
Hur blir det i ert fall (och för andra i samma situation, dvs nyligen inflyttade) vid småfel?
T.ex. om det visar sig att 2st dörrar slår sig efter ett tag (pga rörelser i huset) och båda behöver bytas.
Om ni då vänder er till Gar bo så är det om jag förstår det rätt 22000kr i självrisk, vilket ju inte blir bra.
Kan man i ert fall vända sig till sitt vanliga försäkringsbolag och ta det på hemförsäkringen?
En annan liknande fråga, om ert kylskåp slutar fungera imorgon, vänder man sig då direkt till tillverkaren (tex. Electrolux eller Siemens) och får det utbytt utan bekymmer?
Eller måste allt gå via LB vilket då gör att det inte fungerar?