62 183 läst ·
227 svar
62k läst
227 svar
Vafab: "Såga ner träden"
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 220 inlägg
Det låter som om TS inte vill åtgärda problemet. Och det kan jag förstå, allén är ståtlig och det är klart att en parallell väg på ena sidan om den både skulle kosta och förfula.
Samtidigt lever vi i ett rationalistiskt samhälle. Att hitta alternativa lösningar lär kosta och de kostnaderna lär hamna på TS.
Men om det av goda skäl inte går att backa, kan man då köra ner med samma fordon? I så fall behövs ju bara en vettig vändplan och det ser det ju ut att finnas plats för.
Samtidigt lever vi i ett rationalistiskt samhälle. Att hitta alternativa lösningar lär kosta och de kostnaderna lär hamna på TS.
Men om det av goda skäl inte går att backa, kan man då köra ner med samma fordon? I så fall behövs ju bara en vettig vändplan och det ser det ju ut att finnas plats för.
Kolla upp ifall det går att ordna så att t.ex. en bonde i trakten tar över ansvaret för slamtömningen. Det blir förhoppningsvis både billigare och smidigare. Jag vet ej om det går att göra i alla kommuner, men jag har det så efter att jag tröttnade på att kommunens slamtömmare började kräva extra betalt för att lyfta på locket till trekammarbrunnen.Kostade 700:- har jag för mig (+10 år sedan), men det har jag tjänat in hur många gånger som helst. Bonden brukar ta några hundralappar för besväret och så får han ju lite gratis gödsel vilket borde vara värt en del dessa dagar med skenande konstgödselpriser. Sen behöver man ju inte tömma lika ofta utan kan vänta tills det verkligen behövs.
Alltså Vafab de j-vla dårarna...Ulla-Maria Olofsdotter skrev:
Ringde dem i veckan för att försöka få bort budningstillägget eftersom det inte spelar oss någon större roll när de kommer så länge de inte kommer på vintern eftersom vägen fram inte nödvändigtvis är skottad.
Damen i kundtjänst snöade istället raskt in på att vi inte hade schemalagd tömning vilket man enligt henne (tvärtemot vad som står i deras informationsmaterial) måste ha. Och vips hade hon bokat in schemalagd tömning i februari som inte går att ändra på!
Föreslår att du ringer miljöenheten på kommunen så att du kan prata med någon lösningsorienterad person som inte har goddag-yxskaft-attityden, så får de ta det med Vafab på en lite högre nivå. Rimligtvis går det t.ex. att boka in en mindre bil.
Allén kan du mycket riktigt inte röra. Det är strikt biotopskydd som gäller.
boka in mindre bil? tveksamt om det går då bredden är problemetC cpalm skrev:Alltså Vafab de j-vla dårarna...
Ringde dem i veckan för att försöka få bort budningstillägget eftersom det inte spelar oss någon större roll när de kommer så länge de inte kommer på vintern eftersom vägen fram inte nödvändigtvis är skottad.
Damen i kundtjänst snöade istället raskt in på att vi inte hade schemalagd tömning vilket man enligt henne (tvärtemot vad som står i deras informationsmaterial) måste ha. Och vips hade hon bokat in schemalagd tömning i februari som inte går att ändra på!
Föreslår att du ringer miljöenheten på kommunen så att du kan prata med någon lösningsorienterad person som inte har goddag-yxskaft-attityden, så får de ta det med Vafab på en lite högre nivå. Rimligtvis går det t.ex. att boka in en mindre bil.
Allén kan du mycket riktigt inte röra. Det är strikt biotopskydd som gäller.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 220 inlägg
3,5 meter brukar vara minimikravet vid den här typen av transport. Jag har arbetat med liknande frågor och hade jag inspekterat din körväg TS så hade jag också troligtvis (även utan att mäta) tyckt att det var för smalt att tömning inte kunnat ske.
Att det är biotopskydd, träd, murar osv. har väl knappast Vafab med att göra? Du som fastighetsägare behöver ju se till att transportvägen fram, uppställningsplats, vändplats och dragväg för slang är lämplig för att tömning ska kunna ske. Det kan då innebära att du behöver anlägga ny väg, fälla av träd, gräva ned sugledning eller något annan lösning.
Att det är biotopskydd, träd, murar osv. har väl knappast Vafab med att göra? Du som fastighetsägare behöver ju se till att transportvägen fram, uppställningsplats, vändplats och dragväg för slang är lämplig för att tömning ska kunna ske. Det kan då innebära att du behöver anlägga ny väg, fälla av träd, gräva ned sugledning eller något annan lösning.
Klart de har. I och med att man bestämt att Vafab skall ha monopol och ingen annan får anlitas för tömningen så måste det också rimligen ingå att man tillhandahåller de lösningar som krävs för att lösa uppgiften utifrån givna förutsättningar. Då duger det inte att luta sig tillbaka och kräva att berget skall komma till Muhammed.M Maledictus skrev:
Hur agerar man om det är en trång gränd i stan? Kräver att man river grannhuset?
Givetvis är det en annan sak om det är ett problem som kan lösas med rimliga insatser.
Använder bonden innehållet från en trekammarbrunn till att gödsla åkern med är jag rätt säker på att han han begår ett miljöbrott. Slammet måste gå genom ett reningsverk. Har något att göra med spridning av patogena bakterier.L lbgu skrev:Kolla upp ifall det går att ordna så att t.ex. en bonde i trakten tar över ansvaret för slamtömningen. Det blir förhoppningsvis både billigare och smidigare. Jag vet ej om det går att göra i alla kommuner, men jag har det så efter att jag tröttnade på att kommunens slamtömmare började kräva extra betalt för att lyfta på locket till trekammarbrunnen.Kostade 700:- har jag för mig (+10 år sedan), men det har jag tjänat in hur många gånger som helst. Bonden brukar ta några hundralappar för besväret och så får han ju lite gratis gödsel vilket borde vara värt en del dessa dagar med skenande konstgödselpriser. Sen behöver man ju inte tömma lika ofta utan kan vänta tills det verkligen behövs.
Edit: En egen rättelse efter att har försökt hitta källa. Verkar vara lokala bestämmelser som gäller här, och att det i vissa kommuner fortfarande kan vara ok att göra så här.
Redigerat:
Detta regleras i kommunens avfallsföreskrifter som är bindande.C cpalm skrev:Klart de har. I och med att man bestämt att Vafab skall ha monopol och ingen annan får anlitas för tömningen så måste det också rimligen ingå att man tillhandahåller de lösningar som krävs för att lösa uppgiften utifrån givna förutsättningar. Då duger det inte att luta sig tillbaka och kräva att berget skall komma till Muhammed.
När jag läser de som gäller för VAFAB så ger 26 § förundet rätt att anvisa platsen och fastighetsägare ansvarar i skälig omfattning för skötsel av den anvisade platsen som om den varit placerad på den egna fastigheten. 27 § ställer krav på att transportväg fram till den uppställningsplats hålls i farbart skick. Enskild väg som nyttjas vid hämtning av hushållsavfall ska vara så dimensionerad och hållas i sådant skick att den är farbar vid varje hämtningstillfälle och för de hämtningsfordon som normalt används. Vändmöjlighet för hämtningsfordon ska finnas då backning inte får förekomma annat än i undantagsfall vid vändning.
Så det ser mörkt ut för TS att vinna detta på den juridiska sidan.
På något sätt ska er fastighet ha möjlighet till slamtömning och fungerar det inte över er egen tomt, finns det möjligheter för officialservitut.
Du har rätt att alléträd faller under biotopskydd och man behöver tillstånd av länsstyrelsen att fälla dom. Samma sak gäller även för stenmuren. Det känns rimligt att ni börjar diskutera möjligheterna för att göra en ny öppning i stenmuren för att skapa en bättre infart till fastigheten eller att ta bort en eller några träd så att ni efter nuvarande öppning i muren kan få tillgång till en ny parallell väg bakom de andra alléträd.
En annan möjlighet är att diskutera med grannen om slambilen inte kan få tillgång till din fastighet över deras väg. Även det borde kunna skapa möjligheter för slambilen att komma fram.
Du har rätt att alléträd faller under biotopskydd och man behöver tillstånd av länsstyrelsen att fälla dom. Samma sak gäller även för stenmuren. Det känns rimligt att ni börjar diskutera möjligheterna för att göra en ny öppning i stenmuren för att skapa en bättre infart till fastigheten eller att ta bort en eller några träd så att ni efter nuvarande öppning i muren kan få tillgång till en ny parallell väg bakom de andra alléträd.
En annan möjlighet är att diskutera med grannen om slambilen inte kan få tillgång till din fastighet över deras väg. Även det borde kunna skapa möjligheter för slambilen att komma fram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
