Byggahus.se
Köpt ett mindre växthus (L248xB185xH209) och behöver hjälp/råd med grundläggningen. Bilderna visar vart jag vill att växthuset ska stå. Jag har grävt ur där en igenvuxen odling tidigare stod (inget syntes innan utan fick agera arkeolog…) Det ”inre” diket motsvarar storleken på växthuset L & B.

Varför jag vänder mig till er är pga att så fort jag ska göra något utomhus, alltifrån skotta snö, klippa gräs, trimma, hänga kläder, stort som smått, så ska min granne påtala att jag gör fel, att det inte kommer funka, att jag behöver andra saker med mera, listan kan göras lång.

Det hände även då jag grävde upp gamla odlingen, då frågade han ifall jag skulle gräva ett skyttevärn och att om jag exempelvis packar det med markduk/makadam/stenmjöl etc så kommer jag få en sjö där. Att allt jag gjorde var onödigt och helt fel. Ibland rinner bägaren över men vill inte skapa onödiga konflikter så jag sa bara ok ok ok. Underligt nog gav experten till granne inget förslag heller…

Hur skulle ni gjort för att slippa få en ”sjö” där som min granne så säkert säger att jag kommer få genom att jag grävt upp den gamla odlingen? Mitt självförtroende börjar få sig törnar med denne granne…

Tacksam för hjälp!

• Uppgrävd plats för växthus med markerat område på en gräsmatta, skottkärra och tegelstenar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppgrävd plats i trädgård för grundläggning av växthus med dikets dimensioner synliga.
    Skapa konto
Till att börja med - strunta helt i din granne, han/hon verkar inte frisk.

för växthuset, antar att du har köpt med sockel? Den ska i sådant fall förankras och brukar göras med plintar. Normalt följer det med vinkeljärn (till sockeln) som gjutes fast!

När det gäller odling - Enklast är att odla ovan mark, i krukor, lådor mm. Om du gör så blir marken inga problem förutsatt att det inte är våtmark höst/vinter etc. (Sjö på gräset ).

• Gilla
multix
  • Laddar…
Tack för svar! Håller med dig…

Sockel medföljer växthuset och de kan gjutas fast med plintar. Hade en tanke på att lägga markduk, 700 mm 4” plintar i varje hörn, makadam, lecablock (2 i höjd) så att lecan och plintarna bildar en ram, 95x95 tryckat i en ram ovanpå med syllpapp och slutligen skruva ned växthuset i det.

Jag tänkte fylla upp med makadam inne i växthuset så nivån motsvarar gräsmattans nivå, men då med hjälp av lecan (ca 10 cm synligt ovan mark samt tryckat 9,5 cm få lite extra höjd inne i växthuset).

Är jag helt ute och cyklar?

Marken är lätt sluttande, med ett mindre dike bakom. Marken är sand/jord (väldigt lättgrävt…)

Tomture61
Har du någonsin haft översvämning på din gräsmatta ?
Om inte , bygg vidare .
Ser vidare ut som din gräsmatta inte ligger lägst , om man tittar på bild 2 .

Tack för svar!

Har aldrig haft översvämning någonstans på tomten! Sen som du säger så sluttar tomten nedåt mot grannen men även bakåt i bild2.

Fadai
Kan rekommendera att bygga ”lådor” för odlingen runt tre sidor, med markkontakt. Då får du ett mkt bättre microliv med maskar o dyl som hjälper jorden. Lägg markduk o vad du nu vill ha över, på övriga ytor. Ser ut som det blir ett rätt litet växthus, men har lådorna kontakt m marken under bygger du en bra jord som kan ge stor utdelning i skörd. Bifogar bild fr mitt växthus. Odlinglådor med jord och växter i träramar inne i ett växthus, med grusgång på framsidan.
Skapa konto

• Gilla
Hero35 och 1 till
  • Laddar…
Grundläggningen för vårt växthus gjorde vi så här (närifrån och upp): markduk, 10 cm grus som paddades, murade en ram med skalblock endast 1 varv inkl armering. Innanför skalblocken satte vi 10 markisolering (frigolit) sen grus och sen marksten på toppen. Då är markstenen I nivå med ovankanten på skalblocken och allt bildar en stabil isolerad bottenplatta.
Vi fick anpassa fästena för sockeln lite och gjöt fast dem i ramen när vi gjöt skalblocken.

• Gilla
Hero35
  • Laddar…
Tomture61
D Dublin skrev:
Grundläggningen för vårt växthus gjorde vi så här (närifrån och upp): markduk, 10 cm grus som paddades, murade en ram med skalblock endast 1 varv inkl armering. Innanför skalblocken satte vi 10 markisolering (frigolit) sen grus och sen marksten på toppen. Då är markstenen I nivå med ovankanten på skalblocken och allt bildar en stabil isolerad bottenplatta.
Vi fick anpassa fästena för sockeln lite och gjöt fast dem i ramen när vi gjöt skalblocken.
Varför valde du skalblock ?

Tomture61 Tomture61 skrev:
Varför valde du skalblock ?
Du slipper bygga en form. Skalblocken ställer du helt enkelt ut där du ska ha dem, justerar och kapar vid behov, mäter in lugn och ro. Sen när du är nöjd fyller du med betong. De är förberedda för armering så det är bara att lägga armeringsjärnen på plats när du fyllt lagom mängd betong. De är billiga också, har för mig att jag betalade en dryg tjuga st. Skulle alla gånger göra på samma sätt igen.

Tomture61
Men betongen du fyller skalblocken med är ju inte gratis .
Har sett många som använder lecablock eller tegel .

[länk] 27:-/st
s
Men betongen du fyller skalblocken med är ju inte gratis .
Har sett många som använder lecablock eller tegel .

[länk] 27:-/st
Skalblocken kan du ställa direkt på gruset om det är ordentligt paddlat. Ska du mura med leca eller tegel måste du gjuta en sula först som du ställer det första varvet på.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.