Byggahus.se
Hej alla

Jag är ny här och har även lite tummen mitt i handen :p

Det är så att värmen i vårt hus regleras med en ventil som ska trycka in en liten nålventil I röret som ska sprida värme i huset. (se bild) 20171010_203144.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi har tagit själva ventilen till en vvs firma där dom mätt om den fungerar vilket den gör. Man kan även trycka med tummen på själva ventilen och de åker ut och in, om än något segt.

Det är så att antigen har vi jättekallt hemma eller så plockar vi bort den och det blir kokhett hemma. Uppskattar all hjälp eller råd på hur vi kan lösa detta.

L
Vilken värmekälla har du , Panna , VP ellr ? samt viken reglercentral är det ( det är den som du ställer värmen på )
Har du lite hum om el , följ kabeln tills du kommer till en plint och om möjligt mäta där ,
såg på informationen om den att det ska vara
det är en s.k. termomodell , den får en spänning som värmer en liten burk kan man säga inuti
den vita delen , i den finns en vätska som utvidgar sig och trycker på piggen .
Kanske ett foto på centralen är bra

Kabeln försvinner som in i huset och är svår att följa. Så här ser det ut, lite mer utförligt 20171011_190551.jpg
Skapa konto
20171011_190633.jpg
Skapa konto
20171011_190642.jpg
Skapa konto

Testa att vrida det nedre vredet på regulatorn till solsymbolen och se vad som händer. Den som står på klocksymbolen nu.

Det hela verkar lite märkligt, för jag tror det är ventilställdonet under regulatorn som reglerar värmen. (Den som det står Danfoss på)

Har du någon mysko rumstermostat monterat på väggen i hallen eller något annat centralt placerat rum?
Eller har du mekanisk ventilation och ett värmebatteri i tilluften?

L
Relercentral Danfos typ står någon stans på den ??
Det är den som du visar det blir varmt och kallt av , bara så att vi vet var vi har varandra

Du säger att det blir kokhett när du tar bort den , det är funktion pinne ute varmt , pinne inne kalt
ett tips för att få värme någotsånär , mät hur mycket du har från gula strecket till baksida på ventilen , köp en slangklammer som är för måttet och kan skruvas ihop 10 mm , sätt den över ventilen och dra ihop med mejlsel ,kan bli lite skruvande innan du kommer rätt i temp.
Det som kan bli är lite för varmt på dagen och lite för svalt på natten , men ändock värme i huset
Då behöver du inte springa benen av dig för att få till det med ev reservdelar så fort

• FJV1.JPG
    Skapa konto
Smart! Vi hade tänkt oss något liknande men skulle vara bäst om det bara funka :p hur meckigt skulle det vara att bygga ihop något man kan styra med ir eller liknande?

L
Är du säker på att termoblocket är helt , du sa röris hade kollat , på vilket vis , det kan ta upp till 5 minuter innan man märker att den arbetar , om den blir lite varm , som den normalt blir , så är det ingen garanti att det fungerar , då fungerar spolen , men du har bulben i den , är den hel ?
det vet du inte
Så det bästa är att med kontakten i på den , mäta på de små flata stiften om det spänning där ,
finns det , så ställer du om reglercentralen på min kurva , då får du max spänning och min kurva = min spänning , blir det min max så är termoventilen trasig ,

• termo.JPG
    Skapa konto
L Liteavvarje skrev:
Är du säker på att termoblocket är helt , du sa röris hade kollat , på vilket vis , det kan ta upp till 5 minuter innan man märker att den arbetar , om den blir lite varm , som den normalt blir , så är det ingen garanti att det fungerar , då fungerar spolen , men du har bulben i den , är den hel ?
det vet du inte
Så det bästa är att med kontakten i på den , mäta på de små flata stiften om det spänning där ,
finns det , så ställer du om reglercentralen på min kurva , då får du max spänning och min kurva = min spänning , blir det min max så är termoventilen trasig ,
Tack! Utförligt svar verkligen. Blir att köpa mätinstrument och göra det direkt

L
Det finns på jula billiga multimeters , du ska ju inte använda det i jobbet som proffs , då räcker ett enklare

Lusse3 Lusse3 skrev:
Hej alla

Jag är ny här och har även lite tummen mitt i handen :p

Det är så att värmen i vårt hus regleras med en ventil som ska trycka in en liten nålventil I röret som ska sprida värme i huset. (se bild) [bild]

Vi har tagit själva ventilen till en vvs firma där dom mätt om den fungerar vilket den gör. Man kan även trycka med tummen på själva ventilen och de åker ut och in, om än något segt.

Det är så att antigen har vi jättekallt hemma eller så plockar vi bort den och det blir kokhett hemma. Uppskattar all hjälp eller råd på hur vi kan lösa detta.
Lusse3
Hur gick det med din ventil?
Vet du vad den heter, osäker om min är trasig. Har skapat en tråd efter som min bahco acj inte kan reglera värmen. Har fått tips att d kanske är kretskortet men denna ventil blev jag nyfiken på

L Liteavvarje skrev:
det vet du inte
Digital multimeter med inställd vred på växelströmsspänning och testledningar anslutna, visar 00.2 på displayen.
Skapa konto
Hej Har problem med att acj blåser full effekt. Tänkte först att kretskortet är trasigt men d får jag kolla sen. Såg att du tipsade att mäta, har gjort d nu Men är osäker om jag gjort rätt. Ställde in på v~ mätte vid stiften visade 00.2 har jag gjort rätt ?
Är termoblocket helt ?
Ska man mäta vid kretskortet?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.