Skall bygga nytt hus om ett år ungefär. Noterar att de flesta hustillverkare använder frånluftsvärmepump som "standard" och det är säkert bra eftersom man också vill ha en bra ventilation.
Men om man nu skall nörda ner sig lite.
Hade tänkt montera solceller på taket samt ev. en L/L men kanske mest för komfortkyla sommartid.

Eller skall man tänka luft/vattenpump, solcell och annan ventilation?

Eller alltihop ;-)

Vill ha så låg driftskostnad som möjligt de närmaste tjugo åren eller egentligen bästa förhållandet investering i förhållande till driftkostnad. OCH en bra ventilation.

Ser fram emot lite input. Har aldrig byggt nytt förr (o bara köpt ETT hus i mitt 60-åriga liv)

Bergvärme där du dessutom får frikyla, så lägger du allt det tillsammans med ftx.

shadowsinthesun shadowsinthesun skrev:
Ser fram emot lite input. Har aldrig byggt nytt förr (o bara köpt ETT hus i mitt 60-åriga liv)
Du kanske kan börja med lite info om det blivande huset:
  • Var i landet skall det byggas?
  • Hur stort?
  • Hur skall det byggas, energiprestanda?

Solceller är inget du ska ha för uppvärmning. När du har mest solinstrålning behöver du minst uppvärmning.
Se solceller som en investering där du utnyjjar din takyta att skörda el för försäljning.
Vad gäller uppvärmning så är jag en stor fan av bergvärmepump. Jag har haft låga driftkostnader trots inte optimal isolering.
Ftx kan jag för lite om, jag har inte förstått var värmen kommer ifrån.

T Thomas_Blekinge skrev:
Ftx kan jag för lite om, jag har inte förstått var värmen kommer ifrån.
FTX är ett ventilationssystem, inte ett värmesystem. Så värmen kommer från det ordinarie värmesystemet.

Hustillverkarna brukar föreslå FTX(= från- och tilluftsventilation med värmeåtervinning).
Det är tydligen billigast för dem och de kan presentera lågt totalpris för ett enfamiljshus.

FTX-system finns där en värmepump suger ur värmen ur frånluften som lämnar huset och med den värmeenergin värmer värmebäraren(vatten) för golvvärmen + även bereder varmvattnet. Den saknade energin tillsätts i form av elektrisk ström till värmepumpen. Hustillverkaren uppfyller ventilationsreglerna med sådant FTX-system.

Den utventilerade luften måste givetvis ersättas med ny luft utifrån. Den brukar släppas in vid fönstren(perforeringar). Möjligen kan det på vintern dra kallt där då, eftersom det är utomhusluft som kommer in, helt obehandlad.

Hur tjock isolering tänker du ha i väggarna? 300 mm?
Tänker du ha golvvärme (för att slippa radiatorer vid fönstren)?

En liten solcellsanläggning kan du ha för hushållsströmmen och elbilen, kanske med installerad effekt på 8 kWp, är ca 24 paneler, ger ca 8000 kWh/år. Du kan inte egenförbruka mer än ca 25 % av de 8000 kWh, men kan sälja den ström du inte själv förbrukar, och med slantarna köpa ström du förbrukar på mörka delen av dygnet och på vintren.

Redigerat:
A Arnodt skrev:
En liten solcellsanläggning kan du ha för hushållsströmmen och elbilen, kanske med installerad effekt på 8 kWp, är ca 24 paneler, ger ca 8000 kWh/år.
Problemet är dock att dessa 8000 kWh uppstår när du knappt behöver dom. Elbilen är till jobbet när solen skiner.
Jag vill inte svartmåla sol-el, jag har själv en anläggning på taket, men det är en myt att man skulle kunna använda en större del av egenproducerad el. Det är enbart en investering, mer elleer mindre bra än ett sparkonto.
Om du har 100 kkr över kan du antingn köpa en trevlig bil men då börjar kostanderna - bensin, däck, olja. Eller så sätter du en solcell på taket och då börjar intäkterna. Jag valde det senare.

coconut
A Arnodt skrev:
Hustillverkarna brukar föreslå FTX(= från- och tilluftsventilation med värmeåtervinning).
Det är tydligen billigast för dem och de kan presentera lågt totalpris för ett enfamiljshus.

FTX-system finns där en värmepump suger ur värmen ur frånluften som lämnar huset och med den värmeenergin värmer värmebäraren(vatten) för golvvärmen + även bereder varmvattnet. Den saknade energin tillsätts i form av elektrisk ström till värmepumpen. Hustillverkaren uppfyller ventilationsreglerna med sådant FTX-system.

Den utventilerade luften måste givetvis ersättas med ny luft utifrån. Den brukar släppas in vid fönstren(perforeringar). Möjligen kan det på vintern dra kallt där då, eftersom det är utomhusluft som kommer in, helt obehandlad.

Hur tjock isolering tänker du ha i väggarna? 300 mm?
Tänker du ha golvvärme (för att slippa radiatorer vid fönstren)?

En liten solcellsanläggning kan du ha för hushållsströmmen och elbilen, kanske med installerad effekt på 8 kWp, är ca 24 paneler, ger ca 8000 kWh/år. Du kan inte egenförbruka mer än ca 25 % av de 8000 kWh, men kan sälja den ström du inte själv förbrukar, och med slantarna köpa ström du förbrukar på mörka delen av dygnet och på vintren.
Detta är en frånluftsvärmepump inte ett FTX system. I ett FTX system hanterar man ventilation och inte uppvärmning, men man återvinner frånluftensvärme till att förvärma tilluften så man inte får in kall luft.

Det du beskriver kallas för FX.

Se tex denna genomgång https://www.byggahus.se/varme/jamforelse-fx-ftx-ventilation

Man ska inte krångla till det så mycket ;)

Bergvärme och FTX med frikyla är trevligt. Men på ett välisolerat hus i Skåne är inte skillnaden i förbrukning enorm mot en frånluftsvärmepump. Så det får man avgöra om man tycker det är värt.

Man kan t.ex. köra frånluftsvärmepump och en extra luft-luft värmepump att använda som AC sommartid, men se till att på planeringsstadiet få med bra solavskärmning med taköverhäng så klarar man sig utan aktiv kyla.

Hur vill du ha ventilationen?
Med FTX får du uppvärmd & filtrerad luft och kontrollerad ventilation i alla rum.

Med endast frånluft, t.ex. frånluftsvärmepump tas tilluften in via friskluftsventiler i väggen. Ofta med grövre filter även där men luften är då kall och i vissa fall får man besvär med kalldrag.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Du kanske kan börja med lite info om det blivande huset:
  • Var i landet skall det byggas?
  • Hur stort?
  • Hur skall det byggas, energiprestanda?
Oj ännu mer precist mitt i södra skåne. Söder om romeleåsen.
Byggyta 120-140kvm
Osäkert än hur. Kanske lösvirke kanske småhusleverantör. Vill bygga energisnålt för framtiden (pensionen)

Bergvärme är sällan ett alternativ i Skåne, så jag förstår inte riktigt varför så många föreslår det. Här handlar det i regel om antingen jordvärme eller luft/vatten. Båda i och för sig tänkbara. Hyggligt stor tomt (2400kvm).
Det jag noterat är att husleverantörerna oftast har frånluftsvärmepump som standardalternativ.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Man ska inte krångla till det så mycket ;)

Bergvärme och FTX med frikyla är trevligt. Men på ett välisolerat hus i Skåne är inte skillnaden i förbrukning enorm mot en frånluftsvärmepump. Så det får man avgöra om man tycker det är värt.

Man kan t.ex. köra frånluftsvärmepump och en extra luft-luft värmepump att använda som AC sommartid, men se till att på planeringsstadiet få med bra solavskärmning med taköverhäng så klarar man sig utan aktiv kyla.

Hur vill du ha ventilationen?
Med FTX får du uppvärmd & filtrerad luft och kontrollerad ventilation i alla rum.

Med endast frånluft, t.ex. frånluftsvärmepump tas tilluften in via friskluftsventiler i väggen. Ofta med grövre filter även där men luften är då kall och i vissa fall får man besvär med kalldrag.
Ja, det är väl antingen FTX med luft/vatten eller frånluft som blir aktuellt. Båda alternativen behöver ju el. Så därav kombinationen med solceller (även om jag tänkt det oavsett uppvärmning) Det är kanske smartare med FTX och luft/vatten (eller jordvärme)

Vi byggde för tio år sedan, flyttade in i oktober 2010.
Lite mindre än ert, vi har 108 kvm BOA.
Första vintern värmde vi bara med att elda i täljstenskaminen,
andra vintern kompletterade vi med ett 800W el-element.
Men till tredje vintern installerade vi en Luft-luft-värmepump, så jag slapp vakna med rimfrost i skägget.

Så vi har en Mitsubishi LLVP i den lilla entréhallen, vilken blåser ut mot vardagsrummet,
FTX-aggregat för ventilation, och som fördelar värmen till alla rum, samt en 100-liters VV-beredare.
Plus en elektrisk handdukstork på 70W i stora duschrummet, inga andra element.
Enkelt och billigt!
Nu eldar vi väldigt lite i kaminen, och allt som allt förbrukar vi nu 4800 kWh per år.

Vi bor strax norr om Hallandsåsen, ca 10 km från kusten på gränsen mellan Halmstads och Laholms kommuner.

• Gilla
  • Älska
Bergvalen och 3 till
  • Laddar…
shadowsinthesun shadowsinthesun skrev:
Ja, det är väl antingen FTX med luft/vatten eller frånluft som blir aktuellt. Båda alternativen behöver ju el. Så därav kombinationen med solceller (även om jag tänkt det oavsett uppvärmning) Det är kanske smartare med FTX och luft/vatten (eller jordvärme)
Jag har luft-vatten värmepump och FTX. Skulle valt bergvärme/jordvärme om det ska vara kyla. Kör man aktiv kyla via ventilationen måste den vara på hela tiden för att ge effekt och det blir rätt ineffektivt med en luft-vatten värmepump. Bättre då med frikyla eller een luft-luft värmepump.

Tycker väl lite att ska man satsa extra så gå på bergvärme & ftx, annars är lösningen som KoW beskriver rätt bra så länge man har låg varmvattenförbrukning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.