Vi har precis fått våra båda badrum renoverade och skaffat el-värmegolv i båda två. Nu är jag och någon jag bor med lite oense hur man borde använda det. Själv tycker jag att tanken är att man har på golvet hela tiden. Det tycker inte hon, min fru. Enligt hennes argumentation drar värmegolven alldeles för mycket ström för att det ska vara värt de pengarna. (Ska tilläggas att vi bor i bostadsrätt och den "vanliga" värmen ingår i avgiften)

Hur mycket drar ett värmegolv, hur mycket flis snackar vi egentligen?

(Det stora badrummet är kanske 2,5 X 4 m...)

Mina 2 värmegolv kostade ca 500 kr /månad, slog av dem då jag installerade bergvärmen. Hade inte på dem alls på sommaren i och för sig.
Men det är skönt. Det är väl därför man har värmegolv?

Det finns golvvärmetermostater som går att programmera så du har värme på vid vissa tidet på dygnet vissa veckodagar.

Då kan du enkelt få varmt i golvet när du tar morgonduchen kl 7 på vardagarna och kl 10 på helgen. sedan är golven svala övrig tid.
Sparar man väldigt mycket på!

Att springa och slå av och på systemet manuellt fungerar inte då kommer det aldrig vara varmt när man vill att det skall vara varmt!

Det billigaste hade ju varit att inte installera värmegolv så varför göra det om hon ändå inte tänker ha det igång? :rolleyes: Vi har iofs vattenburen värme men värmer hela huset när det är kallt, möjligt att man sparar pengar på att bara slå på värmen i det rum som man är i just nu men det verkar bökigt, mer komfortabelt att ha värmen igång :D

Termostatstyrning är det som gäller annars, men tjänar man mycket på det? att starta upp systemet och värma upp den kalla plattan/golvet drar väl mer i uppstarten än vad som går åt till att hålla värmen sen? Om man ska göra det flera ggr per dygn hur stor skillnad blir det då? :S

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.