Hej,
Jag har ett hus som är byggt -98 där man i badrummet och tvättstugan i källaren valde att lägga el-värmegolv (ca 25kvm). Jag har gjort en kalkylering att dessa golv under sommarhalvåret ligger och drar ca 30kW per dygn. Jag tycker de känns väldigt mycket! Golven är trots allt bara 20C. Så min gissning är att jag skickar de mesta rätt ner i marken… någon som har några vettiga förslag på lösningar som inte ruinerar oss?

M MarkusTo skrev:
Hej,
Jag har ett hus som är byggt -98 där man i badrummet och tvättstugan i källaren valde att lägga el-värmegolv (ca 25kvm). Jag har gjort en kalkylering att dessa golv under sommarhalvåret ligger och drar ca 30kW per dygn. Jag tycker de känns väldigt mycket! Golven är trots allt bara 20C. Så min gissning är att jag skickar de mesta rätt ner i marken… någon som har några vettiga förslag på lösningar som inte ruinerar oss?
Stäng av elgorvärmen och använd badrumsmatta.

• Gilla
Roger Fundin och 31 till
  • Laddar…
M MarkusTo skrev:
Hej,
Då är den ju inte igång hela tiden. 25m2 x 100W/m2 x 24h = 60.000W om värmen hade varit på kontinuerligt. ;). Stäng av värmen om ekonomin eller samvetet inte tillåter att slösa på el.

Det är olika enheter på effekt och energi.

• Gilla
Roger Fundin och 15 till
  • Laddar…
M MarkusTo skrev:
Hej,
Kan varmt ;) rekommendera denna, vi har slutat med golvvärmen efter att vi skaffade den.
https://www.amazon.se/FCSDETAIL-bad...B07VGDY7M7&psc=1&ref_=pd_bap_d_grid_rp_0_11_t

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Har testat att stänga av, men både hört att man inte ska stänga av då fukten tar sig upp. Dessutom blir det så kallt och rått i rummen, att man inte vill vistas där, än mindre hänga tvätt som aldrig skulle torka…

JanneJanne123
Pratar vi 1998? Låter underligt med ett källargolvet som inte skulle vara isolerat på ett så pass ”modernt” hus. Är det 1898 är det en annan femma.

• Gilla
smgustaf och 1 till
  • Laddar…
M MarkusTo skrev:
Har testat att stänga av, men både hört att man inte ska stänga av då fukten tar sig upp. Dessutom blir det så kallt och rått i rummen, att man inte vill vistas där, än mindre hänga tvätt som aldrig skulle torka…
Frågan är om inte en luftavfuktare är ett effektivare alternativ om det är fuktigt i källaren.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Det är 1998 vi pratar om
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Pratar vi 1998? Låter underligt med ett källargolvet som inte skulle vara isolerat på ett så pass ”modernt” hus. Är det 1898 är det en annan femma.
Det är 1998 vi pratar om.

P
Hade också provat med luftavfuktare. Köpte en till min råa källare med oisolerade golv och sannolikt aldrig dränerade och isolerade väggar. Blev kanonbra där nere, inget jag vill ha som permanent boendeyta, men för tvättstuga, toa, badrum, förvaring och svärmor.

• Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 14 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Frågan är om inte en luftavfuktare är ett effektivare alternativ om det är fuktigt i källaren.
Har en avfuktare stående i badrummet året runt.
Stänger jag däremot av golvvärmen hamnar vi på ca 15-16 grader i rummen då de är helt under mark

• Gilla
Bjerrod
  • Laddar…
Ett rum med 15-16 grader låter väl underbart på sommaren?

• Gilla
Roger Fundin och 13 till
  • Laddar…
P
M MarkusTo skrev:
Har en avfuktare stående i badrummet året runt.
Stänger jag däremot av golvvärmen hamnar vi på ca 15-16 grader i rummen då de är helt under mark
Ok! Finns någon annan värmekälla där nere som kan värma några grader?

M MarkusTo skrev:
Hej,
Kan det inte vara så att värmen går upp i huset också? Spontant tänker jag att en rumstermostat måste vara bättre än att ha fast temperatur på golvet och borde kunna spara in någon krona i alla fall.

yoloboi skrev:
Ok! Finns någon annan värmekälla där nere som kan värma några grader?
finns ingen annan värmekälla, men varit inne på att ställa in en liten oljeradiator

• Ledsen
Anonymiserad 358496
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.