Byggahus.se

Vägförening kräver pengar

1. SlamFreddan
    Verktygstokig Nivå 4
    Vi har precis höjt en tomt. Vi ringde vägförreningens ordförande innan vi började, då sa hon att allt var ok bara vi fotade vägens befintliga skador. Uppstår nya skador eller dom befintliga blir värre får vi lösa det. Nu är tomten höjd och vägen i samma skick som innan men nu säger dom att jag ska grusa om hela vägen för slitage för vi kört tung trafik. Vägen är inte sämre idag än när vi började och inga fler skador uppstått.

Vad gör vi??

• Laddar…
  2. J
    Medlem Nivå 6
    Gör en kostnads nytta analys: vad kostar det att fortsatt ha bra relation med grannar och förening och vad kostar det att köra ut gruset?

3. H
    Medlem · Nivå 8
    Är väl bara att ni tillsammans jämför före/efter-bilder? Kanske räcker att ”sladda” vägen?

4. B
    Medlem · Nivå 7
    Ja ,gör en riktig analys av vad det skulle kosta att restaurera vägen. Du bör kunna få hjälp av något åkeri eller åkeriförening med detta.
    Sen fördelar ni upp dessa kostnader ärligt och riktigt på de vägmedlemmar som nyttjat vägen sedan den sist renoverades!
    Då ska du se att det blir andra tongångar :)

Kanske ni nöjer er med att hyvla vägen då.

Jag byggde mig en egen väghyvel när det blev tal om att grusa upp våran väg.
    Byggd privat, ägd privat och körd privat.
    Jag tror far tog ut bränsleersättning men inget jag krånglat med.
    De med minst andelstal var mer intresserade att grusa än de med mest andelstal...

• Laddar…
  5. SlamFreddan
    Verktygstokig Nivå 4
    Vi är påväg ut för att träffa styrelsen nu om 30min och skall gå sträckan. Men jag märker via mail att dom är ute efter ersättning. Som hon skrev i sista mailet "skador är en sak, slitage är en annan" .. hon bryr sej inte om att vägen inte är mer skadad än tidigare, hon ska ha ersättning för att vi kört på den och de i form av att vi ska grusa om hela sträckan eller betala enligt tonkm.. jag är mer inne på tonkm då alla får betala för grusningen isåfall?

• Laddar…
  6. B
    Medlem · Nivå 7
    Klart du ska betala för slitage. Men är du den enda som slitit på vägen?
    Är du den enda som skadat vägen?
    Även personbilstrafik sliter.

Och varför räcker inte en hyvling?

7. fia_mstd
    Husägare · Nivå 11
    Vad står i vägföreningens stadgar?

• Laddar…
  8. H
    Moderator · Nivå 25
    Slitage betalar man för i förhållande till andelstal. Föreningen gör grovt fel om de försöker ta ut en annan avgift från en fastighet. Skador däremot, det kan en enslkild fastighetsägare bli ansvarig för. Om man utsatt vägen för ett extremt slitage, så är det en skada. Men då måste det ha uppstått slitageskador som tydligt beror på den tillfälligt ökade belastningen.

Tonkm principen är ju inget man använder ”dynamiskt” utan som en shablon när man bestämmer principerna för andelstalen i föreningen.

9. A
    Medlem · Nivå 19
    Det kan väl finnas regler som går ut på att om man tillfälligt belastar vägen mycket mer än vad som motsvaras av andelstalet så skall man betala extra för det. Det är väl både rimligt att ha och rimligt att det tillämpas i ditt fall. Men det är märkligt att hon inte sade något om det när du pratade med dem i förväg. Ersättningen bör ju motsvara slitaget. Inte mer än så.

• Laddar…
  10. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 17
  11. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 17
    Du tänker på anläggningslagen 48 a §. Man ska skäligt ersätta kostnader som uppkommer.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2019-11-10 kl. 09.58.19.png

Lantmäteriet tolkar lagen som att det gäller riktiga kostnader för t ex skador och inte schablonbelopp:

"Att schablonmässigt i förväg ta ut en avgift för att täcka kostnader som kan uppkomma vid en tillfällig förändrad användning av vägen torde inte vara möjligt. Lagstiftarens mening torde ha varit att det endast är faktiskt upp-komna merkostnader som fastighetens ägare är skyldig att utge till samfäl-ligheten."

https://www.google.com/url?sa=t&rct...dbok-al2.pdf&usg=AOvVaw08qe5DQa_0dt4DWt3ulZvx

12. A
    Medlem · Nivå 19
    Slitage av en väg kommer sakta och successivt. Därför är det svårt att fotografera vägen före och efter och tala om hur mycket den slitits. Men slitaget är fortfarande i stor utsträckning kopplat till hur mycket vägen används. En stor utökad användning av vägen ger en faktisk merkostnad för föreningen. Men den är svår att noga fastställa.

13. Claes Sörmland
    Medlem · Nivå 17
    Och där faller föreningens lagliga möjlighet att ta ut särskild ersättning för kostnader för att avhjälpa det hypotetiska slitaget eftersom det inte går att fastställa eller dokumentera. Det får gå på via den vanliga debiteringelängden efter andelstalen.

14. SlamFreddan
    Verktygstokig Nivå 4
    Jag förstår att jag behöver betala för slitage och det gör jag gärna det är inte det som är problemet. Problemet är att dom tycker jag själv ska grusa om hela vägsträckan. Jag anser att vill dom grusa om frå alla betala men jag kan betala lite extra för det tillfälliga slitaget. Vägen är ju inte ny och har inte rasat ihop enbart på grund av våran användning. Sedan är det inte skadorna som är problemet, det är alltså inga nya hål eller så. Dom anser att problemet är rent slitage på körbanan i form av hjulspår (som varit där från början) + att det är 2mm kladd på toppen efter att det regna monsun när dom körde. Jag erbjöd att skrapa vägen för ytans skull men det var inte ok, den skall grusas om för det har 4st bestämmt.. nu landade det i att vi begärde en extra stämma där alla får säga sitt.. nu behöver jag bara så mycket kött på benen jag kan få innan detta mötet om vad som igentligen gäller.

• Laddar…
  15. A
    Medlem · Nivå 19
    Tråkig inställning från föreningen. Hoppas att du kan få gehör för din ståndpunkt på stämman. Tyvärr finns det en risk att många av föreningens medlemmar har lättare att se vilka ekonomiska konsekvenser utfallet kan få för dem själva än de har att se vad som är rättvist. Det klokaste är förmodligen att hålla fast vid samma ståndpunkt som du har här. Att du är beredd att ta en större kostnad efter ditt ökade slitage. Men du är inte beredd att ensam bekosta att vägen åtgärdas till ett bättre tillstånd än den var innan.