Hej alla kunniga, jag skulle bli väldigt tacksam om jag kunde få hjälp med hur jag ska installera denna dimmer bakom strömbrytaren.
I dosan där strömbrytaren sitter finns jord, fas och nolla. Enkel strömbrytare till en taklampa.
Tack på förhand
 
Om där sitter en strömbrytare som styr en taklampa, bör du förutom fas, nolla och jord, även ha en tändtråd i dosan.
Här är en till installationsanvisning som visar inkopplingen bra.

211052-6ccd823aef873be1ec9f272de9764a74.jpg
 
S sebbhann skrev:
Hej alla kunniga, jag skulle bli väldigt tacksam om jag kunde få hjälp med hur jag ska installera denna dimmer bakom strömbrytaren.
I dosan där strömbrytaren sitter finns jord, fas och nolla. Enkel strömbrytare till en taklampa.
Tack på förhand
Hej
Nä, det finns ingen tandtråd, bara jord fas och nolla. Elen drogs av Bravida när huset byggdes för 10 år sedan, så är säkert utfört som man ska.
Jag kopplade som schemat visar, gick inte att släcka eller dimma, så nåt fel måste jag gjort
 
Hur var den gamla brytaren kopplad?

Gissningsvis har man använt färdigdragen slang och använt blå som tändtråd, du behöver då anlita en elektriker som drar i en ny tändtråd samt kopplar om den blåa till nolla. Alternativt byter till en LDN200 som inte behöver nolla.
 
Fairlane
Jag tror du missförstår vad de olika ledarna är.
Om det finns jord så bör den bara passera, den används inte i vare sig strömbrytaren eller dimmer.

Ta en bild och lägg upp. Har du en bild på hur det var innan så är det väldigt bra.
 
Hej igen, kul o trevligt med både engagemang och kunskap från er, naturligtvis även lärorikt för mig, tack o bock.
Det är draget med slang 3G1,5 Öppen elektrisk strömbrytare, kablar anslutna, vägginstallation, säkerhetsrisk, oavslutat elektriskt arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Din blåa är ingen nolla utan tändtråd, den behöver du koppla till neutral om när du drar igenom din nya tändtråd i annan färg.

Men se till att läs på mera innan du gör ett nytt försök att koppla in dimmern.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Jag funderar lite på hur det är kopplat uppe vid takuttaget. Blå tändtråd, blå nolla och jord?!
 
S sebbhann skrev:
Hej alla kunniga, jag skulle bli väldigt tacksam om jag kunde få hjälp med hur jag ska installera denna dimmer bakom strömbrytaren.
I dosan där strömbrytaren sitter finns jord, fas och nolla. Enkel strömbrytare till en taklampa.
Tack på förhand
Tackar er alla för ert engagemang, helt otroligt alltså, det finns hopp om mänskligheten.
alm82 tipsade om LDN 200 ist.
Gjorde så, funkade klockrent, mkt belåten.
Åter igen stort tack
 
  • Gilla
alm82
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.