Hej alla kunniga, jag skulle bli väldigt tacksam om jag kunde få hjälp med hur jag ska installera denna dimmer bakom strömbrytaren.
I dosan där strömbrytaren sitter finns jord, fas och nolla. Enkel strömbrytare till en taklampa.
Tack på förhand
I dosan där strömbrytaren sitter finns jord, fas och nolla. Enkel strömbrytare till en taklampa.
Tack på förhand
Vad är det du inte förstår?
https://www.vadsbo.net/wp-content/uploads/2018/12/LD220-Installationsmanual-210105-Version-3.pdf
https://www.vadsbo.net/wp-content/uploads/2018/12/LD220-Installationsmanual-210105-Version-3.pdf
Om där sitter en strömbrytare som styr en taklampa, bör du förutom fas, nolla och jord, även ha en tändtråd i dosan.
Här är en till installationsanvisning som visar inkopplingen bra.

Här är en till installationsanvisning som visar inkopplingen bra.

HejS sebbhann skrev:
Nä, det finns ingen tandtråd, bara jord fas och nolla. Elen drogs av Bravida när huset byggdes för 10 år sedan, så är säkert utfört som man ska.
Jag kopplade som schemat visar, gick inte att släcka eller dimma, så nåt fel måste jag gjort
Hur var den gamla brytaren kopplad?
Gissningsvis har man använt färdigdragen slang och använt blå som tändtråd, du behöver då anlita en elektriker som drar i en ny tändtråd samt kopplar om den blåa till nolla. Alternativt byter till en LDN200 som inte behöver nolla.
Gissningsvis har man använt färdigdragen slang och använt blå som tändtråd, du behöver då anlita en elektriker som drar i en ny tändtråd samt kopplar om den blåa till nolla. Alternativt byter till en LDN200 som inte behöver nolla.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 913 inlägg
Jag tror du missförstår vad de olika ledarna är.
Om det finns jord så bör den bara passera, den används inte i vare sig strömbrytaren eller dimmer.
Ta en bild och lägg upp. Har du en bild på hur det var innan så är det väldigt bra.
Om det finns jord så bör den bara passera, den används inte i vare sig strömbrytaren eller dimmer.
Ta en bild och lägg upp. Har du en bild på hur det var innan så är det väldigt bra.
Din blåa är ingen nolla utan tändtråd, den behöver du koppla till neutral om när du drar igenom din nya tändtråd i annan färg.
Men se till att läs på mera innan du gör ett nytt försök att koppla in dimmern.
Men se till att läs på mera innan du gör ett nytt försök att koppla in dimmern.
Tackar er alla för ert engagemang, helt otroligt alltså, det finns hopp om mänskligheten.S sebbhann skrev:
alm82 tipsade om LDN 200 ist.
Gjorde så, funkade klockrent, mkt belåten.
Åter igen stort tack
Klicka här för att svara
